Kungsleden, världens bästa vandringsled?

Nu har Kungsleden listats som världens bästa vandringsled, särskild sträckan Abisko - Nikka ska vara en av de sista vildmarkerna i Europa. Nja, jag är inte av samma åsikt. Att Kungsleden skulle slå Grand Canyon, Fitz Roy leden och Mt. Everest basecamp är väl att ta i. Jag har gått en hel del andra leder i Lappland och de slå nog alla Kungsleden.
Mvh Veni
 
Jag svarade så här på Svenska Turistföreningens Facebooksida om denna "nyhet" och blev idiotförklarad av några stycken.

"Haha National Geografic och deras pajaslistor igen. Killen har ju inte ens gått hela Kungsleden. Visst sträckan Abisko-Nikkaluokta är trevlig men den är inte i närheten av Everest Trek eller Annapurna Trek eller Tour of Mt Blanc eller det bästa i Dolomiterna eller i Nya Zeeland och troligen inte i klass med vandringen upp till K2 i Pakistan eller en tur runt Ladakh i Indien. Både Sarek och Jotunheimen har bättre vandring och säkert också Dolpho i Nepal, Tibet är sjukt vackert likaså Torres Del Paine i Patagonien, Inkaleden i Peru, John Muir Trail i Kalifornien för att nämna några vandringsleder som är bättre än Kungsleden. Sträckan mellan Kvikkjokk och Ammarnäs är inte ens bra om man nu ska använda Kungsleden som namn så tycker i alla fall jag att hela leden ska räknas in. Nåja fortsätt sponsra NG om ni tycker det är kul att lura folk."

Någon menade att det nog är korrekt eftersom alla inte kan åka till Tibet.
Någon menade att det viktiga är att det är bra reklam för Sverige då alla inte har förutsättningar att vandra världen runt.
Någon menade att smaken är olika.
Någon menade att hon hellre gör en dagstur bakom sitt hus istället för en trek i Tibet.

Jag menar att det finns ingen substans alls i dessa listor det handlar bara om marknadsföring och att dra läsare/sälja lösnummer. En trist utveckling som lurar folk att åka till fel destinationer.
 
Alla listor bygger ju antingen på statistik genom nån sorts röstning eller på subjektivitet hos den som gör listan. Det är väl igen hemlighet och inget att bli upprörd över? Gör en egen lista och publicera. Kanske inet får samma räckvidd dock som en lista publicerad i NG

Och ur ett sverigeekonomisk perspektiv är reklam alltid bra. ur andre kanske inte.
 
Alla listor bygger ju antingen på statistik genom nån sorts röstning eller på subjektivitet hos den som gör listan. Det är väl igen hemlighet och inget att bli upprörd över? Gör en egen lista och publicera. Kanske inet får samma räckvidd dock som en lista publicerad i NG

Och ur ett sverigeekonomisk perspektiv är reklam alltid bra. ur andre kanske inte.

Jag tror inte en sekund på att någon tycker sådär. Listan görs utifrån var de kan få mest spridning på sina listor därav vandringsleder i de dyrare länderna där tidningen eller vad de pysslar med ger bäst inkomster samt några från fattigare länder som inte går att skippa.

Jag åkte till Turkiet och gick The Lycian Way då den var rankad bland de 10 bästa vandringslederna i världen av en engelsk tidning och den leden var inte ens bra. Jag är helt säker på att den skribenten inte gått hela leden utan bara ett litet avsnitt. Varför leva i en falsk värld.
 
Tja.
Bäst och bäst. Jag menar att Padjelantaleden är världens bästa. Det var därför jag gick där.
Hade jag tyckt Kungsleden är bättre hade jag gått den.....;)
 
Jag svarade så här på Svenska Turistföreningens Facebooksida om denna "nyhet" och blev idiotförklarad av några stycken.

"Haha National Geografic och deras pajaslistor igen. Killen har ju inte ens gått hela Kungsleden. Visst sträckan Abisko-Nikkaluokta är trevlig men den är inte i närheten av Everest Trek eller Annapurna Trek eller Tour of Mt Blanc eller det bästa i Dolomiterna eller i Nya Zeeland och troligen inte i klass med vandringen upp till K2 i Pakistan eller en tur runt Ladakh i Indien. Både Sarek och Jotunheimen har bättre vandring och säkert också Dolpho i Nepal, Tibet är sjukt vackert likaså Torres Del Paine i Patagonien, Inkaleden i Peru, John Muir Trail i Kalifornien för att nämna några vandringsleder som är bättre än Kungsleden. Sträckan mellan Kvikkjokk och Ammarnäs är inte ens bra om man nu ska använda Kungsleden som namn så tycker i alla fall jag att hela leden ska räknas in. Nåja fortsätt sponsra NG om ni tycker det är kul att lura folk."

Någon menade att det nog är korrekt eftersom alla inte kan åka till Tibet.
Någon menade att det viktiga är att det är bra reklam för Sverige då alla inte har förutsättningar att vandra världen runt.
Någon menade att smaken är olika.
Någon menade att hon hellre gör en dagstur bakom sitt hus istället för en trek i Tibet.

Jag menar att det finns ingen substans alls i dessa listor det handlar bara om marknadsföring och att dra läsare/sälja lösnummer. En trist utveckling som lurar folk att åka till fel destinationer.



Vilka kriterier har du på vad som är en "bra" vandringsled?
Uppenbarligen tycker du inte kungsleden duger eller är tillräckligt bra. Din text dryper ju av indignation och sarkasm så jag är nyfiken på exakt vad du anser kvalificerar en bra vandringsled?

PS. Med tanke på att det handlar om vandringsleder så är der väl irrelevant att ta upp att du tycker "Sarek har bättre vandring "?
 
Vilka kriterier har du på vad som är en "bra" vandringsled?
Uppenbarligen tycker du inte kungsleden duger eller är tillräckligt bra. Din text dryper ju av indignation och sarkasm så jag är nyfiken på exakt vad du anser kvalificerar en bra vandringsled?

PS. Med tanke på att det handlar om vandringsleder så är der väl irrelevant att ta upp att du tycker "Sarek har bättre vandring "?

Köper det där med Sarek det åkte med av bara farten.

Det jag retar mig på är att listan inte är seriös. Och att STF vet om det men sprider informationen ändå. Det är ju ändå en medarbetare på National Geografic som gjort listan och man bör kunna förvänta sig en viss seriositet av dem. Annapurna Trek är inte med men en endagarsvandring på Irland är det. NG är dock inte ensamma om detta Lonely Planet gör liknande prylar samt en massa andra media också. Det brukar ju dessvärre vara så att när man har kunskap inom något ämne så stämmer sällan det tidningarna skriver.

Det jag opponerar mig emot är att Kungsleden rankas som nummer 1 då det inte är sant. Det är såklart en subjektiv bedömning som är olika mellan alla personer men om ett gäng folk skulle vandra alla de 20 bästa vandringslederna i världen (och då räkna in Kungsleden till dem) så tror jag ingen skulle svara att Kungsleden är den bästa. Inte en chans. Även om den kanske ligger på plats 200 så behöver den inte vara dålig eller inte duga.

Sen kan man såklart välja hur man ska se på dessa listor. Man kan hålla tyst även om man är säker på att det inte är sant eller så kan man kritisera när någon gör något dåligt för att det kanske ska bli bättre framöver.
 
Men det är EN lista, just NG har ju ett fleratl olika gjorda av olika skribenter

* Mount Kailash Pilgrimage, Tibet
* Kungsleden, Sweden
* Tour du Mont Blanc, France, Italy, and Switzerland

toppar varsin skribents lista. Alla har de gjort sin subjektiva bedömning. Att du sen inte håller med är ju en sak, men inte definitionen på seriositet. Killen som anser att Kungsleden är bäst har iallafall knallat på 10 000 miles står det, så en del har han ju hunnit med.

Har du förresten kommenterat det direkt hos källan, och inte bara hos STF och utsidan? Vad sa Peter om saken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Skicka matpaket längs södra Kungsleden Allmänt om friluftsliv 11
EmmaR Hund längs kungsleden? Allmänt om friluftsliv 8
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
fowwe Rusta upp Kungsleden Allmänt om friluftsliv 98
MariaairaM Köpa bränsle Kungsleden Allmänt om friluftsliv 4
daywalker Kungsleden med hund Allmänt om friluftsliv 3
MariaairaM Utrustning Kungsleden vinter Allmänt om friluftsliv 9
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
awellander Världens vackraste platser Allmänt om friluftsliv 14
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
bastuper Sveriges bästa badplatser Allmänt om friluftsliv 7
Turfredde Bästa campingen i Chamonix? Allmänt om friluftsliv 1
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Kotteman De bästa reseskildringarna/ tur guiderna enligt ni Allmänt om friluftsliv 3
fotografiskt Surved - ditt bästa stalltips Allmänt om friluftsliv 214
fotografiskt Bästa budgetvinterjackan? Allmänt om friluftsliv 13
twibb Bästa friluftsaktiviteten när det regnar? Allmänt om friluftsliv 34
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt Bästa skräpkniven Allmänt om friluftsliv 15
goldy_a Bästa naturlandskapet? Allmänt om friluftsliv 30
masa2 Ditt bästa friluftsweekend-tips i sommar? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.