Suunto Alu deep black

Halloj

Har för första gången införskaffat mig en klocka med div finesser. Men...jag blir inte klok på höjdmätaren. Manualen som följer med är lite luddig. Höjden vandrar och bara över natten har jag förflyttat mig från 47 till 110 m ö h. I den takten bör jag befinna mig på Everest om några veckor. Någon som har koll och möjligtvis vet vad jag gör för fel?

// Johan
 
Jag har ingen koll på Suunto men min väns Garmin räknar ut höjden med hjälp av lufftrycket. En väderförändring över natten får alltså höjdsiffran att sticka iväg åt ena eller andra hållet. Han kalibrerar höjden med hjälp av GPS:en innan han startar sina aktiviteter.

Kan det vara nåt sånt som spökar?
 
Suunto mäter höjden precis som sades i föregående inlägg med lufttrycket.
Klockan måste kalibreras rätt så ofta för att visa rätt höjd.
Antingen kan man ställa in på vilken höjd man befinner sig, när man är på någon känd höjd, eller så ställer man in barometern på aktuellt lufttryck, vilket kan vara knepigare att få reda på om man är på resa. Jag upplevde under min vandring i Nepal att den inte var speciellt exakt, särskilt om jag glömt kalibrera. I praktiken ledde det till att jag kalibrerade varje gång jag kom till en känd höjd.


Med vänlig hälsning, Jesper
 
Suunto mäter höjden precis som sades i föregående inlägg med lufttrycket.
Klockan måste kalibreras rätt så ofta för att visa rätt höjd.
Antingen kan man ställa in på vilken höjd man befinner sig, när man är på någon känd höjd, eller så ställer man in barometern på aktuellt lufttryck, vilket kan vara knepigare att få reda på om man är på resa. Jag upplevde under min vandring i Nepal att den inte var speciellt exakt, särskilt om jag glömt kalibrera. I praktiken ledde det till att jag kalibrerade varje gång jag kom till en känd höjd.


Med vänlig hälsning, Jesper

Korrekt, den måste kalibreras ofta för att ge rätt siffror. Det är även vad manualen säger, och egentligen rätt självklart när man förstår hur den fungerar. Inte särskilt problematiskt, laddar man ned en altitude app så klarar man sig bra (kartor är ju dock bäst), att kalibrera lufttryck tror jag man ska undvika så mycket som möjligt. Jag gillar klockan riktigt mycket, särskilt stormalarmet är trevligt under skogsturerna.
 
mer komplex än så...

Det är inte så enkelt att ett lufttryck räkans om till en höjd - lufttrycket är en starkt bidragande faktor till höjduträkningen men även temperaturen bidrar enlgit den manaul jag läst till mina friluftsklockor (som varit från Suunto och Garmin). Båda lufttryck och temp korrelerar negativt med höjd - dvs avtagnade temp och avtagande lufttryck ger högre höjd enligt klockans formel för höjduträkning.

Någon av klockorna har en funktion som låter vädret = trycket styra höjden dagtid medan nattetid låter den tryckförändringar vara "väderändringar" - detta minskar problemet något men tar ändå inte bort problemet med ändrat väder/lufttryck då du är på väg uppför eller nerför ett berg.

Att mäta höjd med GPS med ren trogonometri är eller inte lätt då vinkeln mellan satteliterna är liten i Z-led/höjdled. Däremot har du oftast många sateliter nog i X- och Y-led (framför/bakom resp höger/vänster om dej) för att kunna få en bra exakthet i din position i lat/long. Visas GPS(klockor) räknar ut höjd mha position och en förenklat jodklot men inte heller detta är särskilt exakt då det krävs mycket lagrad kartdata för att ge god precision.

Du kommer att lära dig hantera din klockas funktionella begränsningar med tiden men jag minns att jag hade samma funderingar som du då jag köpt min första klcoka med dessa sensorer.

Som exempel befinner jag mig just nu på 36000 fötters höjd någonstans över gamla Sovjetunionen (mellan MInsk och St Petersburg) utetemp -53 grader men givetvis i flygplanets tryckkabin och är därmed nedtryckt till ett lufttryck på 817 mBar, om kring 27 grader celcius som mimn Garmin fenix tycker motsvarar 1802 meter över havet.

Trevligt flygbolag som erbjuder wifi till så rimligt pris att jag kostar på mig utsidan-surf.

/Patrik, kul att kunna emeplifiera just härifrån
 
Skall ni köra barometrisk höjdmätare så får ni kolla på nätet efter närliggande flygplats QNH och räkna lite
och kalibrera ofta.

Sök på QNH och QFE.

Samma med flygets barometriska höjdmätare.
Ganska många mer eller mindre stabila buklaningar som åstadkommits då dom kört med felkailbrerad höjdmätare och så....b.la denna https://www.youtube.com/watch?v=dohKKp0EvTs

Han hann ju ut me stolen men F16 planet fick sig en duving som kräver mer än ny lack...
 
Tack...jag trodde för en stund att antingen är det fel på den eller så måste jag vara ovanligt oteknisk. Nu visade sig att det var det senare....jag ställde om den efter väderstationen (hpa) här hemma och lade in höjden på huset...sen tog jag en promenad c.a 5 km med höjdskillnader på c:a 20 meter. Den hängde med ganska bra med fel på några meter. Kanske en lyckträff men då verkar den iaf vara med i matchen. Hur ofta kalibrerar ni...ska man hålla ständig koll efter referenspunkter i t ex dimma på högre höjder eller är den skapligt pålitlig? Skiljer det sig mycket vid olika väderomslag? Mer /mindre eller är det ungefär samma...

// Johan
 
Detta har diskuterats mycket i tidigare trådar. Ingen anledning att kalibrera med lufttrycket det räcker bra att kalibrera höjden om det är höjdmätning man är ute efter.

Enklare klockor kan sakna temperaturkompensering vilket gör höjdmätningen ganska så tveksam om klockan sitter på handleden och man varierar klädsel, ansträngningsgrad och går in och ut ur linbanor och stugor.

Men bra klockor med bra temperaturkompensering ger mkt bra höjdangivelser om man kalibrerar om ofta dvs var 3-4 timme eller så. Dessa höjdangivelser blir mer exakta är GPS-höjder i varje fall i skandinaviska berg.

Höjdmätningen i flygplan i luften görs med barometer och med barometern kalibrerad lika i alla flygplan för att sortera flygplanen i olika flygkorridorer höjdmässigt. Däremot är det inför landning viktigt att kalibrera in lufttrycket på flygplatsen för att komma in på rätt höjd.

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Höjdmätare " Den vanligaste typen av höjdmätare visar normalt inte den verkliga höjden, utan en storhet som kallas tryckhöjd."

Thure
 
Finns aktuella tryck för flygplatser på nätet om ni söker på förslagena.Enklast är ju att kalibrera enligt kartdata dock.Om det är så viktigt.

Står en fyrställig kod för flygplatsen typ ESGG och tryckinfo QNH och QFE
 
Tack...jag trodde för en stund att antingen är det fel på den eller så måste jag vara ovanligt oteknisk. Nu visade sig att det var det senare....jag ställde om den efter väderstationen (hpa) här hemma och lade in höjden på huset...sen tog jag en promenad c.a 5 km med höjdskillnader på c:a 20 meter. Den hängde med ganska bra med fel på några meter. Kanske en lyckträff men då verkar den iaf vara med i matchen. Hur ofta kalibrerar ni...ska man hålla ständig koll efter referenspunkter i t ex dimma på högre höjder eller är den skapligt pålitlig? Skiljer det sig mycket vid olika väderomslag? Mer /mindre eller är det ungefär samma...

// Johan

Min klocka kan vid rejäla väderomslag hemmavid variera med något hundratal meter men oftast bara några enstaka 10tals meter. Jag kalibrerar inte om tryckmätaren utan ändrar höjden min klocka visar.

I många fall kan ju relativ höjd vara det som egentligen är viktigt men visst är det enklare att minnas om det stämmer med karthöjden.

Då jag loggar aktivt kalibrerar jag höjd varje morgon före jag ger mig av - då vet jag ju min höjd för natten, t ex på flerdagstur eller på skdisemestern. Brukar också kalibrera före löptur hemmavid - hemma är ju också höjd känd.

/Patrik, hemma igen på 15 meter över havet och cirka 200 längdmeter ifrån detsamma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nj-tec Garmin Fenix 2 Vs. Suunto Ambit 3 Utrustning allmänt 4
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
maaacus Pace Alert Suunto Ambi2 Utrustning allmänt 1
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
a.lex Suunto Lumi Utrustning allmänt 0
matte_upp Generalagent Suunto Utrustning allmänt 3
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
niki Batteritid på Suuntoklocka Utrustning allmänt 27
owahlund Suunto X9i jämfört med X10? Utrustning allmänt 2
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Hobbes73 Suunto X6HR hittas inte av datorn... Utrustning allmänt 14
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
danne_doppsko Suunto x9i Utrustning allmänt 3
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
Starkes pöjk Suunto T6 vs Polar AXN 700 Utrustning allmänt 5
linkis Simma med Suunto Vector? Utrustning allmänt 10
prylManne Suunto t3? Utrustning allmänt 1
Witiko Polar eller Suunto Utrustning allmänt 2
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
tomatchili Suunto med vita siffor (negative face) Utrustning allmänt 0
Gubben på Udden Suunto X9 Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
mankan83 Fjällklocka med pulsmätning? Suunto vs. Polar Utrustning allmänt 8
CE Suunto Vector Utrustning allmänt 3
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2
ski3r Suunto S6 Utrustning allmänt 5
i4lean Suunto vs Polar Utrustning allmänt 6
voulep Suunto X6HR vs Polar s710 Utrustning allmänt 1
sundancekid Suunto = Prisvärt ???? Utrustning allmänt 7
wohlin Suunto Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
N Gecko Suunto Obserevr Utrustning allmänt 2
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.