Möss i tältet

Hej,
jag köpte ett nytt tält inför årets vandring i Sarek, Enan från Hillberg. Tyvärr gjorde jag misstaget att sova i tältet vid Saltoluoktas fjällstation vid de nedre tältplatserna. Mössen gnagde hål vid 3 ställen. Ett hål blev så stort att musen kom i. Jag såg det i tid och jagade ut den. Det var natt och jag ställde något framför hålet men de fortsatte att gnaga 2 hål till. Någon nattsömn fick jag inte. Min vandrarkompis sov bara några meter bort och hon fick inga hål. Hon sov i en Akto från Hillberg. Tråkigt att det hände första natten jag använde det nyinköpta tältet.
Jag lämnade in tältet till lagning, får se hur mycket det kommer att kosta.
Naturkompaniet menade att jag få skylla mig själv, Enan har ett tunnare väv och det är det priset man får betala för ett lättare tält. Nu undrar jag, har andra råkat ut för samma sak? All mat fanns inne i ryggsäcken i tältet, väl förpackat i vattentäta påsar och plastburkar typ Tupperware. Någon som har en Akto Hilleberg och fått hål från möss? Borde inte ett tältväv håller emot oavsett lättheten?
Mvh Veronika
 
Möss är rejäla gnagare. Ingen tältväv har nog en chans egentligen. Möss gnagde sönder kapellet på min fjällpulken under stfstugan på Lunndörren ifjol där den låg instoppad i skydd för snöstorm. Kraftigt tyg i sånt kapell. Undrar vad du kunnat göra för att avbryta mössens gnagande.
 
Finns en tråd detta iaf.Ja impregnering mot modiga möss, en tanke kan ju vara och spraya t-doja på nederkanten.
Bitrexet, bittermedlet kommer ju ligga kvar och jag har svårt att tänka mig att Norpan diggar smaken...
 
Surt sa räven....

Jag hörde om möss som gnagde sig igenom en jacka där det fanns nötter i en ficka och även tältbottnar både vid tältplatsen vid Abisko och vid Abiskojaure.....

Min tolkning är att det är fler möss kring stugor där det är mycket med tältade men hörde även om möss problem för folk som tältat på vägen till Abiskojaure.... vid min tur på Nordkalottleden hade vi inga problem och hörde inte heller om några andra som hade problem...

Lösning? Kanske ha maten utanför tältet uppe i träd ;-) I Abiskojaure rekommenderades gästerna att ha maten inne i servicestugan
 
Trist premiär med det nya tältet. Tältmodell och tältväv saknar betydelse i detta sammanhang. Gnagare tar sig igenom allt. Större råttor gnager sig igenom betong, tegel och avloppsrör av järn.

Jag vet inte vad du skulle kunnat ha gjort för att undvika detta men det är ju anmärkningsvärt att det drabbade dig och inte din kamrat.

Min teori är, att vid tältplatser lämnas det alltid kvar brödsmulor och andra matrester, något som ovillkorligen drar till sig möss, sorkar och råttor. Ditt tält kanske hamnade på en plats som det tömts ut smulor från någon brödpåse, havregrynspåse eller liknande vid ett tidigare tillfälle. Även om mössen redan rensat platsen på allt ätbart tidigare så sitter platsen kvar i deras minne och dom återvänder regelbundet för att se om dom glömt något kvar eller något nytt tillkommit. Nu stod där ett tält som dom kände sig tvungna att nyfiket undersöka.

Det kan vara på sin plats att vi som tältar på dessa tältplatser tänker lite på hygienen, och då inte bara på vår egen utan på tältplatsens hygien. Slå inte ut matrester och smulor i anslutning till tältplatserna utan gå i väg med dessa. Smågnagare trivs på ostädade platser!
 
Kanske ha maten utanför tältet uppe i träd.

Just så gjorde vi en gång på 70-talet när det var odrägligt mycket sorkar i fjällen. Enda sättet att få ha maten ifred, upp med ryggsäckarna i fjällbjörkarna. Ingen mat på marken och heller inte i tältet. Det är ledsamt att få tältet skadat så som veni fått.
 
Mushål i tält och ryggsäckar är tämligen vanligt. Matpåsen uppe i luften minskar problemen. Mig veterligen finns det ingen tältväv eller ryggsäcksväv som står emot gnagartänder, de klarar ju av hus bland annat.
Håll maten där du vill ha gnagt är rådet jag fått.
go tur
 
Trist premiär med det nya tältet. Tältmodell och tältväv saknar betydelse i detta sammanhang. Gnagare tar sig igenom allt. Större råttor gnager sig igenom betong, tegel och avloppsrör av järn.

Jag vet inte vad du skulle kunnat ha gjort för att undvika detta men det är ju anmärkningsvärt att det drabbade dig och inte din kamrat.

Min teori är, att vid tältplatser lämnas det alltid kvar brödsmulor och andra matrester, något som ovillkorligen drar till sig möss, sorkar och råttor. Ditt tält kanske hamnade på en plats som det tömts ut smulor från någon brödpåse, havregrynspåse eller liknande vid ett tidigare tillfälle. Även om mössen redan rensat platsen på allt ätbart tidigare så sitter platsen kvar i deras minne och dom återvänder regelbundet för att se om dom glömt något kvar eller något nytt tillkommit. Nu stod där ett tält som dom kände sig tvungna att nyfiket undersöka.

Det kan vara på sin plats att vi som tältar på dessa tältplatser tänker lite på hygienen, och då inte bara på vår egen utan på tältplatsens hygien. Slå inte ut matrester och smulor i anslutning till tältplatserna utan gå i väg med dessa. Smågnagare trivs på ostädade platser!

Det låter rimligt. Fick också höra av någon att möss kan lukta till sig om vad man har med sig. Jag hade med mig en bit hårdost väl förpackat i en plastburk. Kanske var det orsaken till att de sökte sig till mig. I Sarek har jag inte haft problem och vid Gisuris samt övriga fjällstationer tog jag in i stugor. Min medvandrare tältade dock vid alla stugor & fjällstationer utan problem. Stugvärden i Gisuris varnade dock för mössen och gav henne rådet att tälta längre bort från stugan vad hon i slutändan inte gjorde. Nu har jag inte tältat så ofta tidigare (iaf inte vid stugor) men det verkar så att i år var problemet med möss större.
Mvh Veni
 
Mössena är även innebeonde och alltid redo att snatta vid vindskydd om dom är välbesökta.
Dom är avlade med brödsmulor och bor vid dessa.

Lite mer öde utan konstant tillförsel med mat är inte drabbade så hårt alls.
 
Jag har haft möss i tältet vid Kebnekaise fjällstation (tältade borta vid Tarfalajokken) och vid Kvikkjokks fjällstation, dvs platser där det rör sig mycket folk och tältas i princip varje natt. I fjällen i övrigt har jag inte haft några problem med möss, men jag tältar inte heller invid stugorna.

I mitt fall hade jag provianten och packningen i GT-absiden, så musen for upp och ner bland ryggsäckarna för att leta efter ätbart och hade ingen anledning att försöka ta sig in i innertältet.
 
Hej! Jag hade min mat hängandes i björkarna, först vid Salto och även vid Ritsem. I Gisuris var min ryggsäck inomhus efterssom stugvärden rekomenderat det. I Salto var det fler som fick sina tält söndergnagda men var deras mat förvarades vet jag inte. Ute på kalfjället hade vi inte några besök.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...