Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Hmmmm.
Tappar man verkligen naturkänslan om man asfalterar.... Nääää :)
Iof så känner inte jag nån naturkänsla mellan nikka och keb...... Snarare en känsla av motorväg......

Spelar roll... Snart är hela området prospekterat och uppborrat...bara asfalt som saknas.....

(känner mej lite pessimistisk ikväll...hoppas att det går över till imorgon) ;-)
Mvh
 
Jag tror inte det kommer ske. Undrar mest om det är ett populistiskt uttalande eller naivt.
men håller med dig

också lite pessimistiskt ikväll tyvärr, men försöker tro det är mest naivt
 
Det sägs ju att det redan är en "motorväg" mellan Nikka och Keb, varför inte göra det fullt ut så att barnfamiljer och handikappade kan komma lättare till Keb. Då slipper de att ta helikopter. Nja, för oss andra finns så mycket kvar att välja ändå, eller?
Mvh Veni
 
Det skulle vara en förbättring för få men förstöra naturen för alla. Bara ett steg ifrån att ha massor med mopeds, segways och andra motorfordon där uppe.

När jag först fjällvandrade, upplevde jag kungsleden som vildmark, att det är "en motorväg" existerar väl mest för oss få i samhället som tycker om orörd natur och även upplever den ibland. Neutral sett är kungsleden vildmark, ingen motorväg, och vildmarken skulle man skydda så långt som möjligt. Vi människor förändrar och förstöra redan alldeles för mycket.

När man har fysiska funktionshinder (eller är bara inte så bra till fots), så ska det alltid finnas vissa gräns, ett normalt liv måste bli möjligt, men att asfaltera vildmarken är säkert ingen bra lösning.

Tänker där på "inga grenser" på NRK med Lars Monsen. Han och 11 personer med funktionshinder, svåra skador/ sjukdom tog sig från Luleå till Hellemobotn i Norge. Även med rullstolar, kryckor, etc.
 
Senast ändrad:
När man har fysiska funktionshinder (eller är bara inte så bra till fots), så ska det alltid finnas vissa gräns, ett normalt liv måste bli möjligt, men att asfaltera vildmarken är säkert ingen bra lösning.

+1 på detta!

Jag sitter i rullstol och detta är bara populistiskt trams, samma fenomen då många gamla kulturbyggnader förstörs för att några få om året ska kunna ta sig in utan ansträngning.
 
Jasså, 10 mil står det, oså står det KUNGSLEDEN. Sträckan Nikkaloukta-Kebnekajse är inte Kungsleden.
Var i artiklan står Kungsleden? Jag hittar det inte.
För övrigt står där.
Länsstyrelsen har också inlett arbetet med att förbättra sina vandringsleder - sammanlagt ska tio mil upprustas, bland annat från Nikkaluokta mot Kebnekaise.
Länsstyrelsen sköter ju många andra leder förutom Kungsleden, som kanske är mer rullstolvanlig i topographien än Kungsleden kan bli...

Henning
 
Var i artiklan står Kungsleden? Jag hittar det inte.
För övrigt står där.

Sorry mitt misstag, Var helt övertygad det stod det, men ser nu att det inte gör. Men sakfrågan kvarstår, tror ite man kan rullstolsanpassa vandringsleder utan att förstöra upplevelsen för den stora massan.

Har bett admin ta bort ordet Kungsleden ur ämnestiteln
 
Var stod det nåt om asfalt?

Jag kanske missade något, men det skulle väl kunna handikappanpassas med till exempel en bredare träspång?

Kanske kan det göras på ett bra sätt?
 
Det är helt ok att andra utövar samma intresse som en själv.

Nu går det ju att åka med bil ända till Nikkaluokta om vägs ände hade varit vid Kiruna så hade ju naturupplevelsen varit 4 ggr större, eller för den delen varför inte Luleå? Givetvis så blir det en överdriven argumentation

Beroende på var eller hur man sätter gränsen på tillgänglighet så är det ju möjligt naturkänslan redan har halverats flera gånger om, beroende på vilket perspektiv man har så kanske det redan är helt meningslöst att bege sig ut i naturen.

Det som (eventuellt) skapas är en möjlighet för fler att besöka Kebnekaise området. Naturkänslan beror mer på hur man själv lägger upp turen eller vandringen inte om andra eventuellt kan besöka samma plats på ett lättare sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.