Två tunna eller en tjock sovsäck

Planera införskaffa mig en sovsäck för vintermiljö.
är två tunna sovsäckar bättre än en tjock en eller är det tvärtom?
Den ska klara ner till -20 som komfort temp.
 
Det beror på...

En sovsäck blir lättare att bära och enklare att bedöma komforttemperaturen.

Två sovsäckar ger fler möjligheter vad gäller temperaturanpassning och kombinationen dun inuti syntet ger extra skydd mot fukt.

Kostnad, en vintersäck är dyrare än en mindre varm säck av motsvarande kvalité. Dock kan nog kombinationen två säckar bli dyrare i inköp. Men valmöjligheterna på sovsäckarna i kombinationen brukar vara större. Marknaden för -20 säckar är inte lika stor.

Har du redan en säck som skulle funka i en kombo?
 
En sovsäck blir lättare att bära och enklare att bedöma komforttemperaturen.

Två sovsäckar ger fler möjligheter vad gäller temperaturanpassning och kombinationen dun inuti syntet ger extra skydd mot fukt.

Kostnad, en vintersäck är dyrare än en mindre varm säck av motsvarande kvalité. Dock kan nog kombinationen två säckar bli dyrare i inköp. Men valmöjligheterna på sovsäckarna i kombinationen brukar vara större. Marknaden för -20 säckar är inte lika stor.

Har du redan en säck som skulle funka i en kombo?

Jag har en carintiha troppen 200 cm
 
Frågan om dubbla sovsäckar istället för en tjock har diskuterats tidigare bl a i dessa trådar:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57045
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76391
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72237

Tyvärr är det nog svårt att fastställa komforttemp på en kombination av två säckar, annat än genom att du får testa i verkligheten. Det är dock luften som isolerar så genom att jämföra/mäta loftet på en säck med TLimit -20 och skapa en egen kombo med motsvarande loft borde det gå att komma ganska nära.
 
På den gamla goda tiden så fanns ju jämförelsematerialet:
En Caravan Carry Combi - syntetyttersäck med duninnersäck - matchade väl ungefär
en Caravan Arctic (mörkblå eller röd) - tjock enkeldunsäck.
Medan Caravan Combi de Luxe - dunyttersäck med duninnersäck - matchade ganska precis
en Caravan Arctic Isblå - ännu tjockare enkeldunsäck.

[Och det sista paret har jag personligen varit med om att vi övernattade med (på en granrisbädd+foamliggunderlag under en prasslig japanpress) i -24 gradigt. Mycket is i yttersta nylonskiktet i gryningen men annars helt OK. Skulle nog inte göra så numera, men vi var unga och vilda då, för snart 40 år sedan. Galna menade vissa oss närstående vuxna...]
 
Senast ändrad:
Två säckar jämfört med en tjockare. Minst dubbelt så mycket tyg och blixtlås, det väger.

Det kan verka lyxigt men sovsäckar i sorterade isoleringsklasser spar packningsvikt och volym.
Envar får givetvis göra sina val.

go tur
 
Nu har jag gjort min beställning och det blev carinthia defens 4 som jag kommer använda med troppen.
tack för alla rådgivande svar.
 
En +5 och en -15 säck låter som ett bra val.

När du får säcken så testa att du och den inre säcken får plats i den plats i den yttre utan att isoleringen komprimeras.
 
Defence 4 rekommenderas. Fungerar fint, och håller vad den lovar. Jag använder också dubbla säckar till den, men har en större säck jag drar över istället. Tropen är dock skapad för att vara inne i Defence4 som Troswe så nogsamt påpekade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...