Gasglaskor i Mongoliet?

Hej

jag ska ut och vandra i västra Mongoliet. Funderar på om jag kan ta med mig mitt eget Primus kök som har vanlig gängad anslutning. Någon som vet om den typen flaskor kan finnas där?

En kompis skickade en bild på en gasflaska hon köpt där. Verkar inte vara rätt anslutning?

Kan man köpa en converter för att kunna använda gasköket?
 

Bilagor

  • gas.jpg
    gas.jpg
    41.5 KB · Visningar: 428
Det fanns vanlig gas på outdoorbutiken i Ulan Bator för några år sedan. I västra Mongoliet kan jag aldrig tänka mig att de säljer gas med vanlig gänga.
 
Det fanns vanlig gas på outdoorbutiken i Ulan Bator för några år sedan. I västra Mongoliet kan jag aldrig tänka mig att de säljer gas med vanlig gänga.

Nej jag tror tyvärr inte heller det.


Jag kollade på översta länken du skickade. Väger den verkligen 0,5 kg?!
 
Cassette gas

Är de opålitliga menar du?

vi har ett sådant kök, men det är väldigt klumpigt, ser nästan ut som bicampingkök. Och kastrullerna måste vara vid sidan om.

Den ena typen har inget stöd som hindrar att flaskan rullar. Detta medför att köket kan flamma upp när picup-tuben inne i flaskan hamnar i vätskefasen istället för gasfasen.

Den andra har ett litet benstöd som hindrar att flaskan rullar. Har även en uppsättning ben som gör om ett toppmonterat kök till ett fristående. Men ... Man sätter först dit en gavelplåt, skruvar sedan in en nippel med gas-slangen. Detta piller håller man på med varje gång man skall tända köket. Om man får det snett läcker det med besked.

Det finns på asiatiska webbplatser ganska smidiga kök som passar dessa gasflaskor. Här är ett exempel tillverkat av Soto.
http://www.ebay.com/itm/New-SOTO-ST...r-Camping-Gas-Stove-Frame-Japan-/281687094813

Gaspatronerna brukar ibland kallas cassette gas. Säljs av bla Jula och Biltema.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...-och-picknick/camping-gaser/gaspatron-769014/

/John
 
'cassette-gas'-flaskorna kallas också för CP250, men skall man ut i busken på riktigt och köpa bränsle på vägen så är det förmodligen fotogen som gäller och enda som går att köpa och då handlar det om multifuel-kök som Optimus Nova /polaris eller primus Omnifuel/Omnilite - förstnämda om man skall laga mat seriös med ibland liten låga och omnifuel om man bara vill ha varmt vatten fort ungefär (Omnilite är bättre rent reglermässigt för känsligare matlagning än Omnifuel, som är att betrakta som blåslampa för att värma vatten fort ungefär.) .

Skall man över 4000 meter höjd så är inte Optimus Nova och förmodligen inte heller optimus polaris rekommendabelt då denna inte har munstycket som kan bytas med mindre hål i och brinner för fett vid hög altitud.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...