byta packning till trangiakö?

Hej!
Har ett trangiakök med gasbrännare, några år gammal, använts 3-7 dagar per år ffa sommartid. Kan brännaren vara utsliten? Upptäckte att det nu är svårt att stänga av gasen med mindre än att dra åt riktigt hårt, samt att gas läcker ut när jag skruvat på brännaren på tuben (väl påskruvad håller det sedan tätt)Förslag på vad som kan vara fel och om det går att laga, tex byta packning eller annat.
 
Att det pyser till en bråkdel av en sekund precis när man skruvar på en helt ny tub brukar vara normalt men så fort den blir lite halvtom brukar det inte hända mig.

Låter nog som du ska byta packningen eftersom det även är den del andra problem. Du kanske kan börja med att ta ut den och inspektera den, kan även vara smuts som gör att den inte fungerar så en rengöring av packningen kan räcka.

Tänj ut den lite och kolla under förstoringsglas och se om du ser några sprickor eller ojämnheter.

/G
 
Tack för svar! Här pyser det trots att tuben nästan är tom, tom. Ska prova att se över packningen enligt ditt förslag. Är inte så händig på sånt här, hur tar jag bort den på bästa sätt utan att jag skadar den? Om jag kommer fram till att jag behöver en ny packning, var skaffar man den i så fall?
 
Om själva kran läcker med sakta gas sipprande till brännaren fast det är bestämt tilldraget så kan man anta att det är skräp i kranen - har för mig att det finns en mutter på vredsidan och det kanske går att skruva isär denna och inspektera så att alla tätytor verka skräpfria och inte har skador. (nackdelen i situation med en läckande kran och att man drar hårt åt för att det skall bli tätt - är just att det kan skada tätytorna pernanent och det går inte att få helt tätt även efter en senare rengöring, och då är det i princip en ny kök-brännare som gäller då kranhus och slang är pressade detaljer som inte går att åtgärda/byta i delar).
 
Jag har alltid haft reserv-oringar packkade med köken. När jag så en gång behövde byta i skarpt läge hittade jag i min packning inget lämpligt verktyg. Efter lite funderande visade det sig att korkskruven på Victorinox-fällkniven fungerade för ändamålet. Jag tror att även tandpetaren hade kunnat fungera.
/John
 
Tack så mkt för alla svar! :)ska spara dem för framtiden: tror faktiskt det räckte att blåsa kraftigt mot packningen och dra åt kranen aningens hårdare. Vill som sagt ogärna dra så att jag riskerar att skada packningen. Är på väg hem nu och ska gå igenom köket ordentligt innan jag packar ner det för denna gång, så jag säkert vet att det är ok till nästa användning!
/Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fotogenkök KAP byta slang Kök och brännare 9
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
secce Byta munstycke på Primus Varifuel?? Kök och brännare 5
olsburk Byta ut gammeltrangian mot Primus YS? Kök och brännare 5
fem Byta piezo tändare Kök och brännare 0
gusbo Optimus 5 fotogenkök - ny packning Kök och brännare 18
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
peot Packning till termos Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...