Rute over fjeldene mellem Sitojaure og Pietsaure

Jeg har tænkt at slutte sommerens fjeldtur tværs over fjeldene mellem Sitojaure og Pietsaure.

Jeg kommer fra Basstavagge, men vil ikke sejle helt til Sitojaurestugarne, da jeg tidligere har gået Kungsleden til Saltoluokta.

I stedet for ville jeg blot sejle over til nordsiden af Sitojaure ved Rinim og så gå lidt mod øst, og siden fortsætte mod nord op langs jokken fra Guodokjavrre (det ser lidt stejlt (brant) ud). Måske den vej er for besværlig/stejl, og man er nødt til at gå mod nord langs Sitoädno på østsiden og så derefter dreje af op gennem Guodokvagge ?

Fra Guodokjavrre vil jeg gå op gennem passet mellem Bivtjatjåhkkå (1515 m) og Tjiraktjåhkkå (1465 m), derefter følge Ruomokjågåsj frem til Rasek (1092 m) hvor jeg vil følge jokken der løber syd for Rasek ned til renstængslet ved Pietsaure. Igen kan der være stejlt, og jeg håber det er muligt at komme igennem renstængslet. Et alternativ kunne være at gå lidt længere mod vest, og så gå ned mellem Roumokjågåsj og Rumok (811 m) der er ikke så stejlt, men det er jo lidt længere når jeg skal videre mod Saltoluokta.

Jeg har ikke kunne finde nogen beskrivelse af denne færdvej nogen steder, men hvis der er nogen som har erfaring med ruten, så hører jeg gerne. Det er spændende at gå nye veje, men omvendt er der heller ikke nogen grund til at gentage andres fejltagelser :)

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Sijddoädno

Låter som en härlig avslutning på vandringen. Säkerställ dock att det finns personer vid Rinim som kan ge dig transport över Sijddoädno. Det är klart hälsovådligt att försöka vada denna.
 
@Pilip: Tack so mycket for beskrivelsen, det er utrolig værdifuld information.
Det bekræfter, at det er umagen værd at gå denne vej. Især den gamle offerplads med "en sittande björn" nedenfor Bivtjabakte og den gamle forrådsgrotte nedenfor Rasek vil jeg gerne se.

@Jeremiah: Tak for advarslen, jeg har skrevet til Per Olof Kuhmunen på mail 'rinimsarek@gmail.com', men ikke fået svar endnu. Jeg prøver at ringe i morgen. Nej, Sijddoädno vil jeg ikke prøve kræfter med - jeg er også forberedt på alle jokke i år er meget stride pga den sene afsmeltning, og der er især 2 som kan volde mig problemer: Vardasjåhkå på nordsiden af Sarektjåhkkå og Alep Basstajåhkå i Basstavagge.
Med hensyn til den sidste, så vil jeg prøve at komme over på nordsiden af Basstavagge allerede inde jeg går ind i Basstavagge ved at krydse Alep Basstajåhkå ved sydenden af Bierikjavrre hvor den grener sig op. Så undgår jeg at skulle vade den inde i Bastavagge, og ved paspunktet skifter jeg så over til sydsiden af Basstavagge.
 
Så har jeg fået fat på Dagny Kuhmunen på telefonen, og de er hjemme i Rinim omkring den 20. august, så forudsat at jeg kommer igennem Basstavagge så skulle den være på plads.

Hun kunne for øvrigt fortælle, at der er begyndt at komme folk igennem Basstavagge, og så det er også muligt nu, den sene snesmeltning til trods. Man kan håbe at der er snebroer over en eller flere af jokkene, som kan være stride.

Jeg skal nok poste en opdatering når jeg er hjemme igen, der går en 3 ugers tid.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Så er jeg hjemkommet efter 11 dage på fjeldet i overvejende godt vejr.

Det blev til toptur på Vuojnestjåhkkå, helt fantastisk.

Men også turen over fjeldene mellem Sitojaure og Pietsaure var rigtig fin.

Jeg blev sat af syd for offerstenen, og gik op til offerstenen og fulgte derfra fjeldkanten frem til jokken fra Guodokjavrre. Der var fugtigt på marken, så jeg sørgede for at holde lidt højde, men da jeg kom frem til jokken, så løb den i en meget dyb og stejl ravine, og jeg skulle så gå tilbage et godt stykke for at komme ned i højde hvor den kunne vades. Jeg valgte derfor at gå op langs vestsiden af jokken, selvom det så stejlt (brant) ud. Men jeg faldt hurtigt et optrampet spor (sikkert en renstig), som lettede opstigningen betydeligt.

Teltede ved sydenden af Guodokjavrre, og gik dagen efter over passet mellem Bivtjatjåhkkå og Tjiraktjåhkkå. Stillede pakningen i passet og gik op på Bivtjatjåhkkå. Udsigten er utrolig - man ser ret op gennem hele Guhkesvagge, Ärpar-massivet og indgangen til Basstavagge.

Gik på vestsiden af Rumokjåhkå, den var stadig delvist dækket af store snefelter i de højere dele. Teltede igen i 950 m mellem Rasek og Rumok, fin udsigt over Pietsaure.

Gik ned til Pietsaure præcis øst for Rumok, der løber en jok øst for Rumok (ikke vist på fjeldkortet), den følger man ned på østsiden, helt udramatisk. Gik til Pietsaure, og fik røget fisk og brød. Var senere på dagen på Lulep Gierkau, og teltede ved starten på den store ravine Åhusjgårsså, ved 'forfallen kåte', er ikke vist på fjeldkortet. Til slut gik jeg forbi "Tallsjön" (det er den lille sø øst for og nærmest Åhusjgårsså) hvor der ligger en synlig 3000 år gammel tall, konserveret i søens kolde vand, og fulgte så Åhusjgårsså ned til Saltoluokta.

Det er så absolut besværet værd at gå den lille omvej, og der er mange flotte udsigter og interessante steder at besøge - fremfor blot at blive sejlet direkte til Sitojaure-stugorna og så gå Kungsleden til Saltoluokta.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.