Snö- och vattenläge runt Sulitelma?

Jag och min kompis planerar att gå på Nordkalottleden från Staloluokta, runda Sulitelma via Ny Sulitjelma, gå norr om Låmivatnet mot Pieskehaurestugan och sedan fortsätta till Kvikkjokk under nästa vecka (v 33). Är det någon som vet hur snöläget och vaden ser ut nu, då främst på den norra, västra och södra sidan av Sulitelmamassivet?
 
Vandra runt sulitelma 2015? Läs detta!

Jag och min kompis planerar att gå på Nordkalottleden från Staloluokta, runda Sulitelma via Ny Sulitjelma, gå norr om Låmivatnet mot Pieskehaurestugan och sedan fortsätta till Kvikkjokk under nästa vecka (v 33). Är det någon som vet hur snöläget och vaden ser ut nu, då främst på den norra, västra och södra sidan av Sulitelmamassivet?
Kom hem igår. Väster om Sulitelma två vad där kängorna togs av. Det första 4 km SV Sorjoshytta, jokken utan namn. Vattnet var inte besvärligt, men det var ganska höga snökanter för att komma ner i vattnet. Det andra vadet var det som är markerat som vad på fjällkartan vid östra delen av Storelvvatnan.

Leden längs Sårjåsjávrre var lätt men klasfsig.

Leden längs Låmivatnets nordsida är svårare i verkligheten än på kartan. Den första bron (den västliga) är ju ökänd. Den består av två jättelika järnbalkar som man ska ta sig över på. Inga räcken. Forsen är nu så vattenrik att vattnet forsar ÖVER balkarna. Balkarna hade bra fotfäste, men när jag kom ner i vattnet var där såphalt. Läskigt! Även resten av leden var väldigt "luftig". När jag gick där var det dessutom mycket halt på sina ställen.

Samtidigt tror jag inte att jag kan rekommendera den "hylla" som finns högre upp på bergssidan. Skulle tro att där fortfarande ligger mycket snö. Det gjorde det i varje fall i närheten av sjön 878 för ett par dagar sedan.

Ett tredje alternativ är ju att gå vägen och leden söder om Låmivatnet. Men... i närheten av Låmihytta gick jag över vattnet på en hängbro. (Finns inte med på min fjällkarta. Där går leden ner till en damm. Det gör den inte i verkligheten.) På andra sidan hittade jag vägen, men den leder ingen stans. Den ligger gömd under snöfält och måste delvis vara omdragen.
Det ska tilläggas att det var kraftig dimma när jag var där. Troligen är det mer lättorienterat under andra förhållanden.

I närheten av sjön 878 har det hänt grejer. Stora ler- och snöfält och mer eller mindre dolda vattenhål omger sjön. OK, det var kraftig dimma även där, men jag rekommenderar ingen att ta den vägen om man inte är speciellt intresserad av vad som hänt runt sjön.

HåkanF
 
Miehttjevagge

Vilken väg gick du Majjen? Nyfiken på om du var i krokarna utav miehttjevagge då jag själv planerar att knalla där om ett par veckor. Hade då även tänkt gått på "hylllan" på nordsidan av Låmivatnet. Får väl se om det är möjligt vid den tidpunkten.
 
Vilken väg gick du Majjen? Nyfiken på om du var i krokarna utav miehttjevagge då jag själv planerar att knalla där om ett par veckor. Hade då även tänkt gått på "hylllan" på nordsidan av Låmivatnet. Får väl se om det är möjligt vid den tidpunkten.
Jag vandrade inte genom Miehttjevagge denna gång, men jag tältade vid de små sjöarna söder om Gásak, precis där vaggen mynnar i söder. Utloppet ur sjön 1100 och det vattenfall som finns där var totalt inbäddat i snö. Man kunde knappt ana att där fanns en fors. Jag är övertygad om att om du skulle vandra där nu så skulle merparten ske på snö och det är is på sjöarna utom möjligen vid någon strandkant.
Under min tur vandrade jag till 30-40 % på snö. I de högläntare delarna var det minst 75 %. Dock var snön mestadels fast och relativt lättgången.
Om du tänker röra dig i trakten av sjön 878 så skulle jag bli mycket glad om du kan tänka dig att lämna en liten rapport hur där ser ut utan dimma. :)
Har det hänt något med den "gamla" isväggen i östra delen av sjön?
Har vattenytan sänkts med fem meter, vilket det ryktats om?
Har utloppet från västra delen av sjön försvunnit?

Jag önskar dig en riktigt god tur!

Håkan
 
Jag vandrade inte genom Miehttjevagge denna gång, men jag tältade vid de små sjöarna söder om Gásak, precis där vaggen mynnar i söder. Utloppet ur sjön 1100 och det vattenfall som finns där var totalt inbäddat i snö. Man kunde knappt ana att där fanns en fors. Jag är övertygad om att om du skulle vandra där nu så skulle merparten ske på snö och det är is på sjöarna utom möjligen vid någon strandkant.
Under min tur vandrade jag till 30-40 % på snö. I de högläntare delarna var det minst 75 %. Dock var snön mestadels fast och relativt lättgången.
Om du tänker röra dig i trakten av sjön 878 så skulle jag bli mycket glad om du kan tänka dig att lämna en liten rapport hur där ser ut utan dimma. :)
Har det hänt något med den "gamla" isväggen i östra delen av sjön?
Har vattenytan sänkts med fem meter, vilket det ryktats om?
Har utloppet från västra delen av sjön försvunnit?

Jag önskar dig en riktigt god tur!

Håkan

Planen var att från Ny Sulitjelma vandra på "hyllan" på nordsidan av Låmivatnet och därmed också spendera lite tid att studera sjö 878 men om jag istället blir tvungen att hålla mig på leden längs nordsidan så är det inte helt säkert att jag tar avstickaren upp till sjön. Nu är jag precis som du en nyfiken person så även jag vill se hur sjön 878 ser ut. Förmodligen (om jag slipper dimma) kommer jag att gå förbi den vilket vägval det än blir. Du kan förvänta dig en rapport i början av september.
 
Stort tack för ett innehållsrikt och detaljerat svar. Till stor hjälp i planeringen och förståelsen för vad som väntar. Men det verkar genomförbart då vaden låter överkomliga.

Nu ska jag packa klart!

Kicki
 
Hör gärna av dig och berätta hur du haft det. Väkdigt nyfiken.

/Håkan

Kom i måndags hem efter 9 härliga dagar i fjällen. Vi hade det ganska kallt och det var en hel del snö, men vattenläget var bättre än väntat. Vi behövde inte ta av kängorna vid vadet väster om Sorjostjåhkkå vid sjön utan namn. Efter att ha pratat med folk vi mötte beslutade vi oss för att gå längs södra sidan om Låmivatnet och Muotkejavrre förbi mysiga Muorkihytta. En norsk fjällvärd vi stötte på sa att det fortfarande var ovanligt mycket vatten i vattendragen längs norra sidan. Vi var också rätt slitna efter sträckan Sorjoshytta till Ny Sulitjelma, där det var mycket snö.
Så tyvärr kan jag inte berätta något om 878-sjön.
Mycket glada för mestadels klart väder, så vi kunde njuta av utsikten. Allt blommar samtidigt nu! Och visst önskar vi att vi haft ytterligare en vecka till att vandra på, nu när solen och värmen intagit till och med fjälltrakterna!
 
Kom i måndags hem efter 9 härliga dagar i fjällen. Vi hade det ganska kallt och det var en hel del snö, men vattenläget var bättre än väntat. Vi behövde inte ta av kängorna vid vadet väster om Sorjostjåhkkå vid sjön utan namn. Efter att ha pratat med folk vi mötte beslutade vi oss för att gå längs södra sidan om Låmivatnet och Muotkejavrre förbi mysiga Muorkihytta. En norsk fjällvärd vi stötte på sa att det fortfarande var ovanligt mycket vatten i vattendragen längs norra sidan. Vi var också rätt slitna efter sträckan Sorjoshytta till Ny Sulitjelma, där det var mycket snö.
Så tyvärr kan jag inte berätta något om 878-sjön.
Mycket glada för mestadels klart väder, så vi kunde njuta av utsikten. Allt blommar samtidigt nu! Och visst önskar vi att vi haft ytterligare en vecka till att vandra på, nu när solen och värmen intagit till och med fjälltrakterna!
Härligt! tack för rapporten.

HåkanF
 
Sjön 878

Jag vandrade inte genom Miehttjevagge denna gång, men jag tältade vid de små sjöarna söder om Gásak, precis där vaggen mynnar i söder. Utloppet ur sjön 1100 och det vattenfall som finns där var totalt inbäddat i snö. Man kunde knappt ana att där fanns en fors. Jag är övertygad om att om du skulle vandra där nu så skulle merparten ske på snö och det är is på sjöarna utom möjligen vid någon strandkant.
Under min tur vandrade jag till 30-40 % på snö. I de högläntare delarna var det minst 75 %. Dock var snön mestadels fast och relativt lättgången.
Om du tänker röra dig i trakten av sjön 878 så skulle jag bli mycket glad om du kan tänka dig att lämna en liten rapport hur där ser ut utan dimma. :)
Har det hänt något med den "gamla" isväggen i östra delen av sjön?
Har vattenytan sänkts med fem meter, vilket det ryktats om?
Har utloppet från västra delen av sjön försvunnit?

Jag önskar dig en riktigt god tur!

Håkan

Jag var upp till sjö 878 i mitten utav augusti och vattennivån i sjön har helt klart sjunkit med några meter. Inte helt säker på hur mycket men jag tippar på 3, 4 meter. När jag var där i mitten utav augusti var större delen av sjön fortfarande isbelagd (var i princip bara sydvästra hörnet utav det jag såg som var öppen) och en hel del av omgivningen var under snö men jag vandrade en sväng på gammal sjöbotten på sydvästra sidan utav sjön och kunde inte se något utlopp där.

Jag var aldrig hela vägen till utloppet och isväggen på östra sidan utav sjön så kan inte lämna någon rapport på det området.

Bifogar ett par bilder. Den första bilden visar sydvästra hörnet och man kan ana var gamla strandlinjen gick. Den andra bilden visar på gamla sjöbotten på södra sidan utav sjö 878
 

Bilagor

  • Fjällvandring 2015 052v2.jpg
    Fjällvandring 2015 052v2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 324
  • Fjällvandring 2015 049v2.jpg
    Fjällvandring 2015 049v2.jpg
    44.1 KB · Visningar: 326
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
Mountain Magic Snö-vattenläge i Sarek? Fjällvandring 3
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
Fjällvinden Snö - stugvärd - varningar Fjällvandring 1
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
IdaHederström Snö i fjällen? Fjällvandring 3
anderzand Snö i Tjäktjapasset? Fjällvandring 4
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
Bulingen Snö i Tjäktjapasset början på juli? Fjällvandring 2
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
il C snö och vatten Fjällvandring 7
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
jontte01 Mängden snö i Stuor Reitasvaggi? Fjällvandring 3
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.