• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Yamaha 5hk båtmotor

Hejsan!
Nu kommer det frågor från en som aldrig har hållit på med båtmotorer.....
Har en yamaha 5hk,när man ska dra igång med dragsnöret så har det liksom hoppat av.
Tog isär det jag kunde,då har fjädrar och dem 2 brickor hoppat ur läget om man kan säga så.
Nu är frågan hur jag sätter ihop allt detta igen?

Har försökt själv,men fattar inte hur jag ska spänna fjädern så det blir motstånd när man drar i snöret?
Rullar jag upp snöret och drar i det sen så åker inte snöret in igen?
Tacksam om nån kan ge tips på hur jag sätter ihop det i rätt ordning?
Har kollat på nätet om det finns typ nån film om hur man sätter ihop det,men finns inget där heller?På bilden är det som ska sättas ihop igen.
Är ju helt ny på det här,hoppas nån kan hjälpa mig snarast så man kan ut och fiska igen....
 

Bilagor

  • 11695820_1113330568680678_7186653840964226762_n (1).jpg
    11695820_1113330568680678_7186653840964226762_n (1).jpg
    136.8 KB · Visningar: 169
När du menar att det "hoppat av". Har snöret gått av eller är det bara det att det inte händer något när man drar i det? Sitter det fast eller bara fjädrar det utan att dra runt kolven?

Tyvärr ser de väldigt olika ut och det är lite svårt att se på bilden. Vänta dock med att plocka isär ytterligare innan du vet vad du gör. Jag har lagat något liknande och när jag plockade isär spolen så flög fjädern ut och den är rätt jobbig att få tillbaka även om det går.

Det är samma sak med gräsklippare, röjsågar etc så prova att googla lite på det kanske du får upp något som liknar din.

Försök beskriva exakt vad som hänt och vad som händer när du försöker starta.

/G
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.