Möss

Fler än vi som fått möss i tältet? På varje tältplats har vi haft besök
Kläder o ryggsäck har blivit angripna.
 
Vi tog in maten i tältet i tron att vi var smarta. På morgonen hade vi hål i både tält och ryggsäck :-(
 
Dom kan var ganska fräcka.
Har t.ex en mobilfim på en vild fan som hoppa ne o sovsäcken för
o ta del av eftervärmen i soväcken pä vintern.

Haha ja matade den en hel dag.Den kom o hämta mat hela tiden och fyllde väl boet
 
Ja, mat är effektivt för att locka möss mm.

Kanske också så att det efter första besöket luktar mus och drar till sig andra på nya ställen också?
Dags för en tvätt?
 
Inga incidenter än vad jag vet, dock var det extremt gott om lämmel på sträckan Katterjåkk-Stuor Kärpel i år. Så lite försiktigare än vanligt var man ju och såg till att försegla säcken i absiden ordentligt.
 
En gång, till fjälls, har jag fått en skada på tältet orsakat av någon gnagare men det gick fint att laga. Ett år med väldigt många lämlar var "problemet" att de tog skydd mellan ytter- och innertält men gnagskador slapp jag då. Däremot har jag haft inbrottsförsök i matpåsar av långsvansade varelser vid övernattning i vindskydd i låglandsterräng...
 
Nu för nån vecka sedan fick min kamrat ryggsäcken sönderbiten när vi förvarade packningen i ett rastskydd över natten. Jag antar att de var mindre blyga då när vi sov i ett tält utanför än i fjällstugorna man sover i.
 
Mitt underställ är helt söndertuggat och dom har varit inne på alla möjliga grejer för mina kamrater. Häng upp all mat i träd om det går! Dom verkar gå på allt som inte är syntet (dun, merino, tvål, you name it). För nåt gäng hade dom bitit sig igenom innertältet. Det är gnagarår i år och dom är helt vansinniga.
 
Alltså inte bara vi som drabbats. Såg också möss i rastskydd Tråkigt att få saker förstörda.Jag kunse inte koppla av utan låg bara o lyssnade efter dem på nätterna. Mat och kläder hade vi i packpåsar. Men regnställ, byxor och en ryggsäck har fått hål. Oerhört orädda också. Kom fram när vi satt och åt utanför tältet.
 
I natt gnagde en skogsmus av en rem i tältet, såg den flera gånger på morgonen när jag kokade vatten i absiden, hade jag inte ropat till eller viftat mot den med handen hade den nog kommit ända fram till innertältet helt orädd. Har inte upptäckt några andra skador ännu, remmen går ta k och lov lättatt laga om jag syr i en skarvbit (den stagar hörnen på innertältet mellan fästpunkterna för "tältstängerna")

Det var vid STF Abisko's tältplats

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.