Tältavgift? :)

Hej

Min sambo, hennes far (han reser hit hela vägen från Kanada för att följa med) och jag, ska gå längs kungsleden i augusti för första gången. Nikk-Abisko

Vi har valt att tälta (stuga får bli vid behov). Jag undrar lite hur det är med tältavgiften, när stugan har bastu och butik så känns det som att det är värt avgiften. Men vid stugor som inte har bastu eller butik så känns 100kr per person mycket för att bara använda toaletten. :)

Ni som har erfarenhet hur brukar ni göra?


/Martin
 
Varierar från fall till fall. Väder, vind, utrymme, sällskap mm spelar in.
Går jag ensam och det regnar och blåser är det lätt värt att få komma in, använda köket, kanske prata med några andra vandrare hellre än att sitta mer eller mindre instängd i ett enmanstält.
Är det bättre väder eller om man har sällskap (och ett tält med mer plats) så känns väl behovet mindre
 
Om du tältar vid stugan så betalar man ju avgift, du får anväda köket och toaletter tex.
I stugor utan bastu så kan du ju välja att tälta några kilometer bort, och betalar då heller inget

Christian
 
Alla vil ju ha ut olika saker och gör lite olika, förståss...
Det som funkar bäst för mig är att gå ensam med tält. Jag brukar börja med att tälta (och gå) utanför lederna. Efter 3-4 dagar blir jag sällskapssjuk, då går jag in i ledsystemet och bor vid stugorna eller i stationerna. I stugorna blir jag så pass störd på natten av alla andra, så jag föredrar att sova i tältet, men använder annars stugan fullt ut. Kök, slänger mitt skräp, toaletter, sitter i köket och umgås.
Bo inne blir det oftast bara om det är väldigt lite folk, eller allt är blött.
Dvs för mig är tältavgiften ingen stor grej, det är mer än toaletterna jag är ute efter.

/Peter
 
STF:s dass alltid gratis

På STF:s fjällstugor är det alltid fritt att lämna sopor och utnyttja dasset. Så länge man inte är i vägen för betalande gäster får man också komma inomhus och t ex äta medhavd matsäck. Men vill man koka vatten eller laga mat inomhus, så måste man betala serviceavgift (dagtid) alternativt tältavgift. Och betalar man tältavgift så har man full tillgång till alla faciliteter (utom sovplats inomhus) på stugplatsen. Dock har "inomhusgäster" företräde i köket om det blir trångt.

Vad gäller tältplats, så kan stugvärden på de flesta stugplatser anvisa lämpliga tältplatser "utom syn- och hörhåll" (jämför allemansrätten) från stugan, och som alltså inte kostar något. Undantag är t ex Abiskojaure, där stugplatsen ligger inom nationalparken (tältförbud inom Abisko nationalpark utom på tre ställen) och man måste ge sig iväg 3 km söder om stugplatsen (och utanför nationalparksgränsen) för att kunna tälta gratis. I Teusajaure finns heller inga tältplatser utom syn- och hörhåll från stugplatsen.

/Thor
 
Tänkte på detta med "utom syn och hörhåll"..

Jag antar att det är de allemansrättsliga reglerna man tillämpar(till skillnad från föreskrifter som anger avstånd för tältning). Då torde det centrala vara huruvida man stör eller inte snarare än frågan om att det ska vara utom syn och hörhåll. På vissa håll är det ju fri sikt väldigt långt..

Hur som helst så tycker jag det är självklart att som tätare visa hänsyn och följa STF:s regler.
 
Tänkte på detta med "utom syn och hörhåll"..

Jag antar att det är de allemansrättsliga reglerna man tillämpar(till skillnad från föreskrifter som anger avstånd för tältning). Då torde det centrala vara huruvida man stör eller inte snarare än frågan om att det ska vara utom syn och hörhåll. På vissa håll är det ju fri sikt väldigt långt..

Hur som helst så tycker jag det är självklart att som tätare visa hänsyn och följa STF:s regler.

Någon definierade det som att man betalar tältavgift om man vaknar på nödig på natten och hinner fram till STFs toa.
Det centrala är väl egentligen om man nyttjar STFs faciliteter eller inte. Lagar man t ex mat i gemmensamhetsköket eller torkar kldäer i torkrumemt betalar man.

/Patrik, som gärna betalar för lite service
 
Samhälle

Någon definierade det som att man betalar tältavgift om man vaknar på nödig på natten och hinner fram till STFs toa.
Det centrala är väl egentligen om man nyttjar STFs faciliteter eller inte. Lagar man t ex mat i gemmensamhetsköket eller torkar kldäer i torkrumemt betalar man.

/Patrik, som gärna betalar för lite service

Underbart höra folk som vill betala för sig. Hoppas det är en trend som ökar.
Tror samhället behöver det.
 
Betalar tältavgift om jag utnyttjar någon service öht på anläggningen (även dass) typ kollar väderprognos, eller om vandringen är beroende av stugorna på något vis. Tältar jag långt från stugan (500 m?) och bara passerar på leden betalar jag inte. I 90% av fallen blir det så att jag betalar, känns ju bra också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...