Sovsäck som passar mig?

Hej!

Jag är en 26-årig tjej som tänkt investera i en sovsäck att använda på vandringar. Är lite nybörjare på det området, men hoppas det blir något jag fortsätter med!

Jag har nu ägnat en hel del tid åt att googla kring ämnet och söka här i forumet. Och min kunskap har gått från ungefär NOLL till att ha lärt mig en hel del om olika begrepp etc. Så det är bra! Jag har gjort min hemläxa först i alla fall innan jag skapade ännu en sovsäcks-tråd... Host host. :) MEN, är fortfarande förvirrad kring hur jag ska tänka i mitt val, och därför vänder jag mig till er! Söker liksom en allround-säck som kan hålla länge. Eftersom jag ska vandra med den och inte är något muskelberg vill jag att den ska vara så lätt som möjligt. En dunsäck alltså. Och vill helst inte att den kostar mer än ca 3500 kr.

Men...

  • Vilken Tcomf ska jag välja? Det blir vandringar i både södra Sverige och i fjällen, vår-sommar-höst (mest helgturer på våren/hösten i södra Sverige GISSAR jag, eftersom jag bor i Göteborg och det blir mer lättillgängligt). Har vart sugen på Island också!! Så jag borde ju riskera några minusgrader på natten eller? Jag är lång (177 cm) och smal och ganska frusen av mig. Fryser mest om överkroppen eftersom det är där jag är tunnast. Tcomf på runt -5 grader? Eller ännu lägre?

  • Har lyckats lista ut att jag är en s k "i-vändare" och att man då ska välja en bredare sovsäck. Men hur bred?

  • Och om man väljer en bredare sovsäck, bör man tänka annorlunda kring värme då och välja ännu lägre Tcomf? För visst riskerar det att bli kallare i en bredare sovsäck? Eller tar mätningarna hänsyn till bredd när de sätter Tcomf?

Har tittat lite på dessa säckar:

Sea to Summit, Trek Series TKIII Tcomf -5

Mountain Hardwear Ratio 15-long (fanns bara "long" tror jag) Tcomf -4

Marmot Sawtooth Tcomf -1,9 (börjar detta bli för kallt för mig?)

Cumulus Panyam 600 Står att comfort temperature är -6 men blir inte klok på hur det funkar med det märket... Är det egentligen ca Tcomf 0? Kanske lite kallt då?

Och har till slut tittat på sovsäckar från Roberts som många rekommenderar här på forumet. Men jag får inte deras sida att funka just nu. Men vet att det fanns massa alternativ och jag vet inte hur jag ska välja där. Behöver nog lite svar på frågorna ovan först! :) Sen tänkte jag i så fall maila dem och få lite hjälp.

Så, hoppas ni vill hjälpa mig få klarhet i mitt val! Vi ska vandra några dagar i södra Sverige i slutet av augusti, så vill gärna ha snabba svar så jag hinner köpa tills dess! (Roberts kanske blir för knappt om tid då, jag vet inte...) Tack på förhand!
 
Hej!

Tack för svar! Tänker du för att testa bredden då? Ja, det är ju absolut ett alternativ ifall de har tillräckligt med modeller att testa. :) Tack!

Dock ger det inte svar på mina andra frågor. Dvs vilken Tcomf som kan passa en lite frusen tjej som tänkt använda säcken vår-sommar-höst i såväl södra som norra Sverige. Det kommer jag inte märka av att testa säckar i butik. ;) Det ger inte heller svar på om en bredare säck skapar behov av ännu lägre Tcomf eller om bredden har tagits hänsyn till i mätningarna...

Jag har frågat lite i olika sportaffärer kring detta (dock ej Naturkompaniet), men upplever att folk har rätt lite koll och mest vill sälja. Tyvärr. Jag och killen ska som sagt iväg rätt snart, så jag pushar för lite fler svar på dessa frågor. Dvs. frågorna jag skrev i punktlistan i första inlägget. Det är prio! Känn ingen press att säga nåt om de säckar jag nämnde. Vet jag bara vilken Tcomf och bredd jag bör utgå från så jag jag googla vidare själv utifrån det! :)

Tack!
 
  1. -5 som komfort borde funka även om det nog blir lite varmt söder ut. Alternativt kan du satsa på komfort runt 0 grader och räkna med att ha på dig förstärkningskläder om det blir lite kallare i fjällen. Jag brukar räkna med min täck/dunjacka i lägsta sovtemperaturen för min sommarsovsäck.
  2. Om du är smal så behöver du inte tänka på att skaffa en bredare sovsäck, standardmåtten för sovsäckar på 180cm brukar vara anpassade för en man som väger runt 90kg. Du borde inte ha några problem att vrida och vända dig i en sådan sovsäck.
  3. Ja om tomrummet i en sovsäck ökar så bör du kompensera med en varmare sovsäck. Det är din kroppsvärme som värmer upp luften i sovsäcken och ju mer tomrum ju mer luft blir det att värma upp. Dessutom är du i vändare och rör dig mycket så kommer dina rörelser pressa ut den varma luften med jämna mellanrum och in kommer sedan ny kalluft som ska värmas upp.
 
Sovsäck med inre halskrage och amerikansk s k bombarmössa med bröst och rygglapp är rekomendabla till ivändare.
Som kvinna med lite hull på överkroppen tror jag att du kan gå upp till en -7--10° säck, innervolymen i en manssäck för 180 bör räcka väl. Överskottsvärme är lätt att ventilera bort.
go tur
 
Kanske kan vara värt att påpeka att Tiran talar om T-comf och inte T-lim, dvs den estimerade komforttemperatur för en kvinna respektive för en man.

T-comf 0 motsvarar T-lim -6

T-comf -5 motsvarar T-lim -11

T-comf -10 motsvarar T-lim -17

Ungefär...
 
Baserat på din beskrivning av användningsområde och dig själv kanske du skall titta på en dammodell, ex Marmot Wm Teton long (då du är 177cm behöver du en long modell om du tittar på en dammodell). Jag tror Teton (samma serie som Sawtooth/Angelfire i 650CUIN dun) är en mer lämplig modell för dig och lite varmare än Sawtooth (dammodellen heter förresten Angelfire).

Jag håller med joask202 att du bör välja en sovsäck med Tcomfort kring minst -5. Själv använder jag som man (i-vändare och 193cm lång) en Marmot Pinnacle long (Tlimit -12,2C, TComfort -5,5C, 800CUIN vitt gåsdun) för höst/vår samt i fjällen även sommertid. Du skriver att du bor i Göteborg och jag vet att Naturkompaniet på Östra Hamngatan reade ut några Pinnacle i våras till strax under 3000 kr, har du tur kanske de har någon kvar i storlek unisex Regular (max ligglängd 185cm).

Vad gäller Cumulus har de inte använt EN13637 standarden tidigare utan en brittisk standard, varför du behöver lägga på ca 6 grader för att jämföra mot en säck testad enligt EN standarden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73675&highlight=cumulus
 
Ett tips är att skicka ett mejl till Cumulus och fråga vad de använder för standard och vilken sovsäck de rekommenderar. De brukar svara snabbt. Däremot kommer du få vänta på sovsäcken då de syr säcken på beställning.

Jag köpte en Panyam 450 av dem nu under våren och har bara testat den fem nätter utanför Abisko och på Lofoten med gissningsvis omkring +6 grader på nätterna. Fick sova med dragkedja helt nere samtliga nätter.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 
Ett tips är att skicka ett mejl till Cumulus och fråga vad de använder för standard och vilken sovsäck de rekommenderar. De brukar svara snabbt. Däremot kommer du få vänta på sovsäcken då de syr säcken på beställning.

Jag köpte en Panyam 450 av dem nu under våren och har bara testat den fem nätter utanför Abisko och på Lofoten med gissningsvis omkring +6 grader på nätterna. Fick sova med dragkedja helt nere samtliga nätter.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Som jag förstått det så är det bara några dagars leveranstid om man beställer de vanliga säckarna. Jag beställde en panyam 600 med hydrophobic down och då var det 4 veckors leveranstid för att den inte var standard. Annars står det 4-5 dagar på hemsidan.
 
Hej!

Tack så mycket för era jättebra svar! Låter som att jag bör satsa på Tcomf mellan -5 och -10 då, om jag tolkar era rekommendationer rätt. Och det där med inre halskrage låter nice, ska försöka satsa på det! Men vad menas med bombarmössa, bröst och rygglapp? Har aldrig hört om det innan eller läst om det i några specifikationer. Någon som vet en modell som har detta? Annars nöjer jag mig med halskrage... Dammodell, är det bra för att de ofta är lite bredare eller? Jag har faktiskt kikat på den där Marmot Wm Teton Long, den verkar bra men lite tung! 1,5 kg. Tyngre än andra jag kollat på... Och det känns som ett rätt stort minus. :(

Just nu verkar det stå mellan nåt från Roberts eller Cumulus. Har kikat på Traveller, Vagabond, Backpacker och Voyager från Roberts. Men svårt att välja, för de känns ju rätt lika i mina ögon! Får kanske ta och maila dem. :)

När det gäller Cumulus är jag fortfarande lite förvirrad kring det här med temperatur. Har ju läst i en del trådar om att man ska lägga på 6-7 grader, men vissa verkar inte hålla med och har läst i 2-3 inlägg där folk skrivit att deras Cumulus säck har den eller den (enligt Cumulus) rekommenderade komfort-temperaturen. Men när jag kollar in nämnda säck på Cumulus hemsida så stämmer inte detta, där är komfort-temperaturen några grader högre. Har Cumulus då kanske ändrat till EN nu? Alltså jag tror det var så här iaf, nu vet jag inte vilka trådar det var... Det verkar också rimligt när jag gör som nån i en annan tråd rekommenderade, jämför med en annan säck med samma dunvikt och cuin som EN-testar. Temperaturerna stämmer rätt bra då. Men jag vet inte, det kanske finns fler faktorer som jag inte känner till! Oj, det blev ett långt utlägg...
 
En dammodell brukar vara lite bredare runt höftpartiet och smalare vid axlarna. De kan även ha lite mer isolering runt höftpartiet och fötterna.

Marmot Teton är ett utmärkt exempel på att lägre dunkvalitet (fillpower) kräver mer dun för att nå samma isolerande effekt som dun av högre kvalitet. Teton har fillpower 650 US, Roberts och Cumules ligger på fillpower 750 och 850 EU.

Mitt tips för de temperaturer du funderar på är Roberts Voyager, den har värmekrage och är differentialskuren, dvs du har ett tjockt lager dun runt hela sovsäcken. Standard modellen har fillpower 750 men du kan enkelt välja 850 och få samma värme vid mindre vikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.