Sälar och kanotister

Med en ökande population sälar i våra vatten stöter kanotister oftare ihop med dem. Jag har märkt att de gärna dyker upp bakom kanotister, ofta bara någon meter bakom trots att kanotisten gör fart genom vattnet. Är det någon som är insatt i sälbeteende som kan berätta varför de dyker upp i kölvattnet?

De första gångerna det hände mig trodde jag att det var en tillfällighet att jag råkade paddla över en säl, men nu tror jag att det är ett valt rörelsemönster. Kretsar de runt kanotister i undervattensläge och bryter vattenytan i kanotens kölvatten?
Jag har de senaste 2 åren flera gånger sett knubbsäl på håll i stora värtan, men för några dagar sedan dök en upp bakom mig och följde efter några meter i kölvattnet.

Någon som har haft närkontakt med säl i Östersjön? Börjar de bli orädda?
 
Jag känner också igen mönstret att sälarna dyker upp i kölvattnet. Minns speciellt en gång uppåt Gävle när min kompis som paddlade en bit bakom mig observerade en säl som följde mig i kölvattnet en bra stund. Själv såg jag aldrig sälen den gången.
Nere i Kalmarsund har jag under mina HBB-paddlingar råkat paddla igenom sälskyddat område, men inte stör vi kajaker sälarna - istället blev jag omringad av ett 20-tal sälar som ville kolla upp vem jag var.
 
Tror att de bara känner sig säkrast där. Ganska typiskt på östkusten att de är bakom. På västkusten har jag haft det tvärtom också att de höll sig framför/snett framför.
 
Knubbsälar finns i södra Östersjön men knappast i Värtan? Där är gråsäl troligare.

Tror det är försiktighetsåtgärd att komma bakifrån.

På land eller om sälarna ligger på grynna i vattenbrynet så störs sälar mer av kanotister. Där är komfortavståndet till närmande kajaker betydligt längre för sälarna.

Thure
 

Bilagor

  • FB_IMG_1437492062344.jpg
    FB_IMG_1437492062344.jpg
    30.3 KB · Visningar: 863
Vill man ser sälen länge kan man paddla baklänges förresten. Har gjort det ngr gånger att jag vände och paddlade baklänges i ngn km och kunde titta på sälen hela tiden
 
Knubbsälar finns i södra Östersjön men knappast i Värtan? Där är gråsäl troligare.
Du har troligtvis rätt. Har antagit att det är knubbsäl pga deras runda huvuden. Såg en stor gråsäl utanför Årsta havsbad i fjol på ca 5 meters håll och den hade ett avlångt huvud.

Kanske är det honor jag har sett i Stora värtan.
 
Vill man ser sälen länge kan man paddla baklänges förresten. Har gjort det ngr gånger att jag vände och paddlade baklänges i ngn km och kunde titta på sälen hela tiden
Ahaa!! Har ju paddlat Rockhoppern på grupp-paddlingarna i sommar. Den fungerar jättebra till det, men när det är för fint väder och tempot är lågt blir man lätt lite uttråkad och börjar med snabba vändningar och sånt. Tillslut paddlar man baklänges bara för att det går.... Men då finns det ju en poäng med det alltså. Då vet jag vad jag ska skylla på och säga till de andra när man kommer backandes.... Nu fattas bara sälarna som hittills lyst med sin frånvaro.
 
Har inte paddlat mycket i skärgården men förra sommaren var vi med om samma sak i närheten av Kalvön , strax utanför Värmdö (inte att den försökte borda oss utan att den följde efter :). Jag upptäckte den tack vare att den dök upp så pass nära att jag direkt hörde det frustande andningsljudet och vände mig om. Låg kanske 3m bakom kajaken i någon minut. Såg bara nyfiken ut och inte det minsta rädd. Tror att de helt enkelt är nyfikna, den dök dock när det kom en motorbåt så de är nog inte alls lika populära.

/Gustav
 
Hehe ja fullt så nära var inte den säl jag mötte på senaste turen men bara 5-6m ifrån och dessutom i en vasskanal så lite oväntat att möta den där men alltid kul att möta sälar i skärgården tycker jag.

Vid laxfiske ute på Östersjön så har man i princip alltid säl runt båten och de är närgångna närmat och längst tid var en som simmade bredvid båten ca 1-2m och hängde med i ett par hundra meter i trollingfart som mest har jag haft 6 sälar synliga på ytan samtidigt och alla närmare än 25m det var häftigt ;-)

En orsak som jag iaf tror (helt ovetenskapligt) är att de följer efter kanotister och båtar då vi när vi paddlar/kör med motor utan att märka det "knockar" småfisk som då blir lätta byten för sälen som simmar i vårt kölvatten och smaskar i sig av de fiskar vi gett en omgång med paddeln/proppellern, men kan finnas andra förklaringar med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.