Lägerplatsen låktatjåkkastugan-nuolja?

Är på väg till abisko nu och planerar vandra i kårsavagge med dagstur upp till latnjajavri och sedan tillbaka till abisko.
Men nu har myggen kommit sägs det och jag funderar på alternativet att gå tillbaka mot abisko via latnjajavri-kåppatjåkka-nuolja om det är olidligt i kårsavagge.
Frågan är då: hur är det med möjligheterna att slå upp tält på sagda sträcka? Har läst att det är mest stenigt och så. Har med min dotter så det är inte säkert vi kan gå hur långt som helst (en dagsetapp är uppskattningsvis 5-10km).
//Daniel
 
Tälta vid Frippes fall. Fantastiskt tältplats och möjlighet att skaffa dig ett diplom! Lättvandrat om du tar rätt väg. Hör av dig så kan du få tips.

HåkanF
 
Det hade ju varit roligt förstås, har läst om "ditt" fall här förut :) men det ligger ju lite avsides från den tänkta rutten, fast den är ju bara tänkt än så länge.. men hur går man då? Om man kommer från kårsavagge stugan och ska fortsätta österut efter fallet, är det möjligt? Du får jättegärna tipsa om färdvägar! Men vill fortfarande gärna få koll på hur tält möjligheterna är mer nära led och Stig däruppe på kalfjället. Jag har inte varit i området förut och med tanke på dottern speciellt vill jag inte vika av för mycket från etablerade färdvägar :) men frippes fall skulle ju vara en anledning då ;)
 
Med tanke på snösituationen i år så låter Frippes fall som ett bra vägval där. Uppe runt Kåppatjåkka och Måndalen så undrar jag om det kommer att smälta alls den här sommaren.
 
Det hade ju varit roligt förstås, har läst om "ditt" fall här förut :) men det ligger ju lite avsides från den tänkta rutten, fast den är ju bara tänkt än så länge.. men hur går man då? Om man kommer från kårsavagge stugan och ska fortsätta österut efter fallet, är det möjligt? Du får jättegärna tipsa om färdvägar! Men vill fortfarande gärna få koll på hur tält möjligheterna är mer nära led och Stig däruppe på kalfjället. Jag har inte varit i området förut och med tanke på dottern speciellt vill jag inte vika av för mycket från etablerade färdvägar :) men frippes fall skulle ju vara en anledning då ;)

Från Gorsavaggestugan följer du den vackra och branta stigen upp mot Latnjajávri.
Först går den i brant men lättgången terräng.
Ovanför branten går den först på sydvästra sidan om jokken från sjön.
Man passerar också en del småsjöar.
Precis där stigen passerar jokken och fortsätter norrut mot forskningsstationen,
då är det dags att lämna stigen.
Nu ska du gå österut på lättgångna ljunghedar, ovanför dalgången.
I början kan man se en vag antydan till resta stenar att följa,
men efter någon km försvinner de.
Det är dock inga problem att hitta om man bara följer med på kartan.
Se den fejkade kartbilden nedan.
Fallet kommer från den nordligaste av de tre små sjöarna ovanför namnet.
Underbar tältplats utlovas precis ovanför Frippes fall.

Från Frippes fall hinner ni lätt fram till liften på en dag.
Håll höjd och sikta sedan rakt över toppen på Slåttatjåkka (fin utsikt). Ta liften ner.

/HåkanF
 

Bilagor

  • 7eaab593e71f01e3c5f195ab9df6594c.jpg
    7eaab593e71f01e3c5f195ab9df6594c.jpg
    115.5 KB · Visningar: 660

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.