Sylan/kurs

Jag funderar på om det skulle finnas nåt intresse bland medlemmarna här i att gå på någon form av sylan eller någon kurs. Min tanke var att ta en helg kring en typ av friluftsplagg, lämpligtvis börjar man med friluftsbyxor, sen tar man en dag och går igenom tillskärning och mönsterkonstruktion av detaljer samt anpassningar till figur och aktivitet. Sen nästa dag ägnar man åt sömnad. Eventuellt har jag tillgång till en fantastisk lokal med fantastisk maskinpark i Augusti nångång. Då är det i bohuslän. Jag tänkte iallafall sondera intresset lite.
 
Jag hade tyckt att det vore en kul grej. För att utbyta erfarenheter om inte annat. Sen är det ju alltid det där med att hitta tiden.

Vad innebär fantastisk lokal? Jag antar att man bör ha med egen maskin om man vill sy projekt på plats. Vilket begränsar/komplicerar utflykten en aning för egen del. Vet från tidigare diskussioner att du också primärt kör tyngre maskiner.

Mvh
Joel
 
Jag hade tyckt att det vore en kul grej. För att utbyta erfarenheter om inte annat. Sen är det ju alltid det där med att hitta tiden.

Vad innebär fantastisk lokal? Jag antar att man bör ha med egen maskin om man vill sy projekt på plats. Vilket begränsar/komplicerar utflykten en aning för egen del. Vet från tidigare diskussioner att du också primärt kör tyngre maskiner.

Mvh
Joel

Nja, det behövs nog inte tas med maskiner. Maskiner, pressutrustning och stora tillskärningbord finnes. Bara en grovmaskin. Däremot är det produktionsmaskiner snarare än mormors husqvarna.
 
När jag gick en sykurs (nybörjarkurs) på "Medborgarskolan" (Stockholm) var vi i Tillskärarakademins lokaler. Den gången valde de som höll i kursen att alla vi skulle sy på traditionella symaskiner och inte industrimaskinerna, för de ansågs vara alltför knepiga för oss nybörjare att arbeta med. De hade alltså även vanliga symaskiner (som påminde om dem man använde i syslöjden). Tror det var Bernina-maskiner vi arbetade med, eller möjligen Janome...

Tyvärr ligger din tilltänkta kurs i "fel" landsände (från mig räknat alltså), kunde annars ha varit roligt att delta !!
 
Ett bra intiativ som jag hoppas får deltagare. Kul om det dessutom kunde utvecklas kreativt. Skulle kunna tänka mig att några driftiga går vidare och skapar eftersökta specialplagg som kan säljas till beställande kunder.
Kanske Utsidans deltagare kunde lyfta en sådan ide.
 
När jag gick en sykurs (nybörjarkurs) på "Medborgarskolan" (Stockholm) var vi i Tillskärarakademins lokaler. Den gången valde de som höll i kursen att alla vi skulle sy på traditionella symaskiner och inte industrimaskinerna, för de ansågs vara alltför knepiga för oss nybörjare att arbeta med. De hade alltså även vanliga symaskiner (som påminde om dem man använde i syslöjden). Tror det var Bernina-maskiner vi arbetade med, eller möjligen Janome...

Tyvärr ligger din tilltänkta kurs i "fel" landsände (från mig räknat alltså), kunde annars ha varit roligt att delta !!

Jag tycker de valde fel. Men det är en mindre sak. Du kan ju se det som en semester. Eller så kan du tälta och bedriva friluftsliv på kvällen.
 
Ja, jag håller med i att det var konstigt, för de hade inte symaskiner (av det traditionella slaget) så att det räckte till alla hela tiden, det blev "kö"... Annars kan jag ändå tycka att det finns en poäng med att använda en traditionell symaskin av typen Bernina, Janome, eller liknande - och det är att man då blir bekant med, och van att använda, en typ av maskin som man också kan använda hemma, på köksbordet. Gissar att detta bidrog till "Medborgarskolans" (den gången) beslut att vi inte skulle använda industrimaskinerna, även om de också antydde att det var för att de sydde för snabbt. (Påminner mig om när en klasskamrat i syslöjden i femman tävlade i "symaskins-race" med sina likasinnade killkompisar och sydde sig i fingret, med följd att han fick gå in till träslöjdsläraren och dra ut nålen ur fingret. Minns detta med en rysning!)
 
Ja, jag håller med i att det var konstigt, för de hade inte symaskiner (av det traditionella slaget) så att det räckte till alla hela tiden, det blev "kö"... Annars kan jag ändå tycka att det finns en poäng med att använda en traditionell symaskin av typen Bernina, Janome, eller liknande - och det är att man då blir bekant med, och van att använda, en typ av maskin som man också kan använda hemma, på köksbordet. Gissar att detta bidrog till "Medborgarskolans" (den gången) beslut att vi inte skulle använda industrimaskinerna, även om de också antydde att det var för att de sydde för snabbt. (Påminner mig om när en klasskamrat i syslöjden i femman tävlade i "symaskins-race" med sina likasinnade killkompisar och sydde sig i fingret, med följd att han fick gå in till träslöjdsläraren och dra ut nålen ur fingret. Minns detta med en rysning!)

Jag har haft produktionsmaskin hemma de senaste tio åren... hastighet är inga problem att kontrollera. Att sy sig i fingret är inget kul, bara nålen går av före benet i fingret, annars blir det så stökigt.
 
Som sagt ett mycket trevligt initiativ och det låter som helt rätt förutsättningar finns. Har du satt ett datum? Var i Bohuslän pratar vi?

//Joel
 
Är inte här så mycket på sommaren men är intresserad som bara den! Och vet nog en till som är, även om det börjar bli sent...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.