2-3 nätter i Stockholmstrakten.

Hej alla.

Jag blir inte klok på hur jag ska lägga upp inledningen av min semester.

Tanken är att jag skall ta mig 2-3 nätter i Stockholmstrakten för att få komma ut och rensa mina tankar i friska luften.

Tänker att jag kan utgå från Stockholms Central och sedan ta mig medels kommunala färdmedel till min startpunkt.

Har kikat på Sörmlandsledens sida nu ett tag men kan liksom inte knåpa ihop planeringen i huvudet, vill helst undvika Tyresta nationalpark samt möjligen passera Paradiset.

Funderar på hurvida man kan bege sig söderut för att sedan jobba sig inåt stan, viktigt dock att det finns möjlighet att åka kommunalt tillbaka till stan då bilen och möjlighet till skjuts befinner sig på annat håll i landet.

Några kloka, enkla och bra förslag?

Tanken är att detta skall ske någonstans från den 11/7 och tillbaka i stan den 14/7
/j
 
Jag har gjort följande lilla vandring som kanske passar? Jag sover i hängmatta+tarp, men nedanstående funkar även för tältare alt. sova i vindskydd. Inga långa sträckor, avkopplande. :) Färskvatten nära båda sovplatserna, se Sörmlandsledens kartor.

Pendeltåg till Huddinge. Följ Sörmlandsled 6:1 ner till etapp 6. Eftersom jag startade på kvällen så valde jag att gå västerut och övernattade vid vindskyddet NV om Kvarnsjön. Det var väl ingen spektakulär plats, men funkade. Jag gjorde detta val eftersom jag vid denna tid inte hade vattenfilter och ville ha en färskvattenkälla nära sovplatsen. Hade jag gjort detta idag när jag har ett Sawyer-mini filter så skulle jag nog välja att slå läger vid t.ex. Kärrsjön strax norr om där 6:1 ansluter till 6:an. Fin utsikt över sjön från östra sidan sjön.

Dag 2: Följ etapp 6 österut, sedan vidare längs 5:an. Tog lunch vid sjön Trehörningen, vackert och badvänligt. Sedan vidare österut. Slog läger vid sjön Öran på en udde med koordinaterna (RT90) X 6560336, Y 1629703.

Dag 3. Vidare längs 5:an till Handen, pendeltåg hemåt.

Trevlig vandring med fin natur och färskvattenkällor om man inte vill filtrera/koka sjövatten. Som sagt var ingen långmilare, snarare upplagt för lugnt tempo och gott om tid för att lyfta blicken, läsa en bok, bada o.s.v.
Vill du bara sova en natt så är det klart görbart med tanke på de rätt korta sträckorna. Skulle tro att övernattning i närheten av Paradiset då blir hyfsat mitt på.
 
Tack Tord.

Hade stirrat mig blind på Mölnbo-Gnesta området, men Huddinge över till Handen är helt klart mer lockande...

Kan man kanske till och med få skjuts när frun i huset ska till landstället:)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Det finns ju en del möjligheter norr om stan också. Roslagsleden t.ex., om man nu nödvändigtvis vill gå ledat.
 
Ja jag såg dina videos på Youtube, de var de som fick mig att kolla just det området....

För övrigt så är det givetvis Hängmatta och Sawyer Mini som gäller;)

Ska kolla upp Huddinge-Handen, känns som en bra inledning på semestern.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Området mellan Nyköping och Trosa är fint. Kanske skulle du kunna vara någon dag på de större öarna utanför Tvären. Kolla med Tillsyningsmannen om möjligheter till båtskjuts.

Bussförbindelser finns med länstrafiken i Sörmland.

Thure
 
Då har jag klubbat Huddinge till Handen som sträcka.

Utgår på Söndagen den 12/7 och hemma igen den 14.
Skön inledning på semestern :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
En fråga Tord, sträckan Huddinge statuon till Gladö Kvarn; är den märkt eller får man leta sig fram?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Som sagt var markerad, det var en snutt med trädhygge för jag tappade leden, men inget problem att hitta tillbaka med vanlig orientering.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.