Sarek i mars eller april?

Hej, jag och några vänner har planerat att gå på skidor genom sarek nästa vår. Det passar vår kalender bäst med Mars med de flesta jag läst om har gått i april. Är det stor skillnad på vädret mellan mars och april?

/Jonas
 
Lite mer kött på benen.

Hejsan,

Jo som Klager skriver är Mars en ren vintermånad medan April börjar bli mer vårvinter. Jag tycker bägge tidpunkterna har sin egen charm. I Mars är chansen större att få uppleva torr fin lössnö som frasar under skidorna, i april är som sagt dagarna längre och chansen klart bättre att kunna sitta och njuta i en solgrop till lunchen.....fast det vanligaste vädret är förstås blåsigt, mulet mest hela vintern :)

Vill man ha mer fakta om hur mycket det skiljer sig kan man kolla in denna sida: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur

Man kan t.ex kolla in medeltemperaturen:

Mars: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-mars-1.3982
April: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-april-1.3985

Verkar vara runt -9 till -10 i medel i Mars inne i Sarek och -6 till -7 i April. Inte någon jätteskillnad alltså, men man ska inte glömma att solen skiner mycket starkare i April jämfört med Mars, så man upplever det som att skillnaden är lite större.

/ Stefan
 
Jag tycker att framförallt solljuset gör det mer intressant att gå ut så sent som möjligt, men med det sagt är mars ingen mörk månad. Men ska man hinna ett heldagspass får man se till att gå upp så fort solen visar sig om man vill undgå att sätta upp läger i mörker.

Solstatistiken säger solen är uppe 15,5timmar i mitten av april och 11,5timmar i mitten av mars.
http://www.heavens-above.com/sun.aspx?lat=66.9648&lng=17.7409&loc=Kvikkjokk&alt=448&tz=CET
(heavens-above.com är förresten en jäkla trevlig sida för sol och månstatistik)
 
Som de andra skriver. April är generellt mycket behagligare. Allra helst om man ska upp på lite toppar. Skillnaden är större än vad väderstatistiken antyder, när solen värmer i april. Personligen tycker jag tursäsongen blir bättre och bättre fram till att snön blir rutten av värmen. I Sarek brukar det inträffa i mitten/ slutet av maj. Efter den fasen har snön sjunkit ihop, bär åter bra igen men då brukar öppna vattendrag ställa till det.

Var i Sarek en korttur våras: Kisuris till Sourvadammen över en del av topparna i Sarektjåkka-massivet. Avbruten variant av Stora Sarektraversen. Vi gjorde det i mitten av maj. Grymt fint före på fjället, men lite gränsfall blött med skotertransporten över Akkajaure.

Själv är jag inte sugen på Sarek tidigare än mitten av april. Kanske lat och bekväm, men tidigare på säsongen är jag hellre antingen längre söderut eller i trakter där man kan sova inomhus. Ser man till lokalbefolkningen, Gällivareborna, så är de i Sarek och fjällen runt omkring i april och första hälften av maj. Helig tid för dem med skidturer, skoter och fiske. Mars är för osäkert väder, kallt.

Skillnaden med bra och dåligt väder på vintertältturer är så stor så har man förmånen med ett flexibelt arbete och övriga livsbetingelser så är det toppen att kunna åka in i Sarek på prognos. Att dra dit när det håller på att bygga upp ett högtryck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
Anders_Utsidan Restips Kvikkjokk-Gällivare 31 mars Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Akklokk Tursällskap mars -17 Turskidåkning 0
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
BjörnGBG Jämtlandstriangeln Mars -12 Turskidåkning 0
mindful Jämtland, början av mars vs början av april Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.