Solo gaskök - Primus - Optimus - Jetboil.......?

Jag söker en solo gaskök som jag tänkte ha användning när jag vandrar för mig själv under weekend eller längre.

Jag har googlat runt och dessa fyra och det vore intressant att höra er erfarenhet av dessa produkter.

Primus express stove kit

http://www.primus.se/express-stove-kit

Primus Lite+

http://www.primus.se/liteplus-darkolive

Optimus Crux Weekend

http://www.optimusstoves.com/seen/o...or-kocher/optimus-crux-weekend-he-kochsystem/

Jetboil PCS

http://www.jetboil.com/Products/Zip-Cooking-System-Carbon/
 
Express stove kit

Hej!

Jag köpte ett primus express stove kit på halva priset. Hade bestämt mig innan för toppmonterat främst för vattenkok. Så det blev priset som avgjorde helt klart.

Har bara använt det ett par gånger men är nöjd så långt.

Tycker det går att finjustera lågan ganska bra. Känns robust. Min enkla mätning visade att det tog längre tid att koka 1l vatten än vad som uppges. Skönt packmått. Vindskyddet har jag ej testat då det inte blåste så mycket. Känns lågt spontant. Kommer nog ha nåt som omsluter hela grejen på fjället.
 
Jag kör Optimus Crux Weekend, är super nöjd främst för storlek, vikt och snabbheten att koka vatten.
 
Primus Express Stove (ensam och sommar) och Primus Omnifuel som körs på kemisk ren bensin (vinter och fler än 2 pers)


..sent using tapatalk
 
Jag har googlat runt och dessa fyra och det vore intressant att höra er erfarenhet av dessa produkter.

Primus express stove kit

Primus Lite+

Optimus Crux Weekend

Jetboil PCS

Personligen tycker jag att de toppmonterade Primus express/Crux är bättre än dom andra två modellerna, för där är du låst till att använda deras anpassade kastruller.
Men ett toppmonterat är du fri att använda de kastruller du vill, vilket kan vara bra om du ska vara två och laga lite mat ngn :)!

Har själv ett toppmonterat primus och det är hur bra som helst. Antingen gör du ett eget vindskydd eller så köper du ett från Crux, som kläms fast på gastuben.
Inte mycket som skiljer på köken i kvalitet och användarvänlighet :)!
 
Viss försiktighet att fixa egna vindskydd! Inte kul när köket havererar och inte går att stänga av!

Thure
 
Lever du på uppkokt vatten är kastruller med värmesamlare under ok men kokar du mat vill du inte bränna den och då är vanliga släta kastruller och kittlar bäst. Rf väger lite mer men släpper minst från sig, Ti behöver man lära sig att laga i. Kastruller med hank är bra om du ibland lagar mat vid öppen eld.
 
Jag har prövat och äger några olika kök i denna kategori.

MSR MicroRocket, litet lätt men blir instabilt och obefintligt vindskydd. Väljer jag endast om lägsta vikt är av intresse.

Jetboil Zip, litet enkelt. Gillar det om man ska koka vatten och inget annat. Smidigt paket. Instabilt men eftersom kastrullen vrids fast är det enklare att handha än MicroRocket. Väljer jag när endast vattenkokning är aktuell. Även med Pot Support är den rätt oduglig till annat än vattenkokning då justeringen av lågan är rätt kass.


Primus Eta Lite. Som Jetboil Zip men med Piezo-tändare och något bättre justering av lågan.

Jetboil Minimo. Min nya favorit. Bra justering av lågan vilket gör att man faktiskt kan laga mat i det utan att bränna fast. Bredare kastrull än de ovan. Bra och smidigt paket. Gjorde pizza i det i förrgår med bra resultat!
 
Att avfärda kök utan fast vindskydd rakt av förefaller dumt.

Givetvis kan man ordna lä med sin ryggsäck på ena sidan och ett vikbart tyg eller aluminiumvindskydd, det fick jag lära mig som barn med bensinkök och det fungerar lika bra idag med toppmonterade kök.

(Vindskydd av tyg syr du lätt själv, fyra fem stickor i aluminium köper du billigt på ett loppis, annars kan du bruka knipsade cykelekrar.)

De tre tältpinnarna som håller gaskanistern stabilt mot marken förhindra vältning och fungerar lika bra med smala bensinkök som SVEA.
(De tre tältpinnarna är de till mina stormlinor, de behövs inte så ofta i verkliga livet. Som tur är.)
go tur
 
Skulle tro att samtliga fungerar för dina behov. Brukar köra med bensinkök men
senaste 10-dagars i Sarek använde jag ett Primus ETA Light (som Light+) som
en ren vattenkokare och bränsleekonomin var imponerande. Förbrukade endast
hälften av en 450 gramsflaska så för nästa 10-dagarstripp har jag bara med en
230 grammare samt den minsta som ryms i 0,5-literskärlet som backup.
 
Alla dessa kök går att använda med vanliga kastruller. Primus skickar med skruvar man gör ett trebensstöd åt kastruller för att inte låsa sig vid deras kastruller. Jetboil PCS har väl ersatts av nytt men hur som helst så finns ett stöd för andra kastruller även till detta kök.
Jag har googlat runt och dessa fyra och det vore intressant att höra er erfarenhet av dessa produkter.

Primus express stove kit

Primus Lite+

Optimus Crux Weekend

Jetboil PCS

Personligen tycker jag att de toppmonterade Primus express/Crux är bättre än dom andra två modellerna, för där är du låst till att använda deras anpassade kastruller.
Men ett toppmonterat är du fri att använda de kastruller du vill, vilket kan vara bra om du ska vara två och laga lite mat ngn :)!

En fördel som jag ser det med köken där kastrullen fäster på brännaren är att dom till och med går att hålla i kastrullen när man värmer, ganska skönt när man är lite frusen om händerna...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.