Rutt Keb - låter det rimligt?

Hej

Har kollat runt här ett tag och vi har ni kommit fram till följande:

Dag 1 Nikkaluota - Förbi Keb fjällstation. Om jag förstår rätt kan man gå en bit mot toppen och tälta i Kaffedalen!? Duvlingsled?
Dag 2 Upp på Keb sen vidare mot Abisko via Duvlings led, därefter Kungsleden. Tänker denna väg för att slippa gå samma sträcka fram och tillbaka, dvs tor Keb fjällstation
Dag 3 mot Abisko - Kungsleden
Dag 4 mot Abisko - Kungsleden
Dag 5 mot Abisko - Kungsleden
Dag 6 mot Abisko - framme i Abisko (Buss tillbaka till bilen i Nikka)

Frågor:
- Rimligt för 3 pers med bra kondis men ovan vid fjällvandring bär med oss tält mat osv
- Kan man lämna packningen innan man går upp på Keb i Kaffedalen? Stöld förkommer inte i Fjällen kanske?
- Duvlings led bra val?
- Buss tillbaka går hyfsat ofta?
- Bra val av sträckning för nybörjare som vill uppleva fjällvärlden
- Vilken karta ska man satsa på? BD6?
- Kök för 3 pers. Köpt Trangia 27-3 m brännare plus ett extra litet toppmoterat som reserv. Finns det lämpligare alternativ? Var inne på att komplettera mitt toppmatade (Biltema) med större kokkärl för att spara lite vikt. Men trangia kanske är det säkrare valet.

Tack på förhand.
 
Med bara sex dagar totalt för Nikka- Abisko och toppbestigning på Keb kunde det vara ganska ont om tid.

Också är det väl möjligt att vädret inte tillåter att tälta så högt upp på kalfjället eller även att vandra på Durlingsleden.
Kanske säkrare att planera tälta vid fjällstation första dagen.
 
Känns som att du planerar allt för optimistiskt. Att gå från Nikkaloukta till Kaffedalen med tältpackning på samma dag är inget jag tänker ge mig på (minsta rekommenderade tid är två dagar i bra väder, men räkna med att turen via västra leden från fjällstationen till kaffedalen är ganska ansträngade, och med tyngre packning rejält jobbig även i bra väder).
Kaffedalen erbjuder ingen bra tältplats (mest stenskravel) och beroende på när ni tänkt vandra kan det även vara ont om vatten där. I dåligt väder är det en direkt olämplig plats att försöka övernatta på.

Om jag skulle uppskatta minimitiden för denna vandring till minst 7 dagar, och då är det långa etapper utan marginal för vila, krämpor eller dåligt väder. Det finns inte heller någon marginal inlagd för att vänta ut vädret innan ni kan komma upp på toppen. Har ni tur kan ni komma upp den dagen ni planerat, har ni otur med vädret kan ni vänta en hel vecka vid Kebne utan att kunna ta er upp.
Jag rekommenderar minst 2 extra dagar för denna vandring,

Karta är BD6, och som du skriver är Trangia med gas ett pålitligt kök. För re personer är däremot grytorna i T27 för små, utan ni skall välja T25.
 
Ska ni bara koka vatten till frystorkat så klarar ni er med köket som du har...så det är inget problem!

En tanke, vore det inte bättre att starta från andra hållet och avsluta med en evt toppbestigning av kebb?
Dels så har ni då koll på hur lång tid ni har kvar, om det är bra väder så kan ni gå upp direkt men är det dåligt så kanske ni har tid att ligga en dag innan det funkar eller ni får gå ner mot Nikka...samt att ni har lättare ryggor!
Gör ni så slipper ni känna stress inför 8-9 milen som ni då har kvar :)!

Har själv fått släppa tanken på kebb när jag har legat och inväntat bättre väder vid två tillfällen..och tiden runnit ut!

Sträckan Abisko-Nikka(utan toppning) går ni på 4-5 dagar.
Ni kan även köpa Calazo "Kungsleden" som bara innehåller precis den sträckan ni ska gå.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Planen är teoretiskt genomförbar, men jag har några funderingar.

En första fråga, när har ni tänkt ge er ut?

Kaffedalen, själv har jag bara passerat igenom, men det såg inte precis ut att vara ett paradis för tältning, jag såg i vart fall inte spontant några bra tältplatser med tillgång till vatten men det kanske andra vet mer om än jag.

Er planering är väldigt tight. Ni har tänkt gå 10-11 mil på sex dagar, inklusive Keb. Det innebär att ni måste ta ganska långa dagar bara för att hinna enligt plan. Har ni funderat på vad som händer om någon av er är trött, sjuk eller har något så enkelt som skavsår och behöver vila?

Rimligheten i allmänhet beror på hur ni tänker med packning, ni planerar att gå 15-20 km per dag i varierande terräng, utan planerade vilodagar. Om ni kör allt så lätt och så strippat som möjligt så är det görbart. Om packningen däremot är 20 kg+ per person är det helt enkelt inte lika roligt längre.

Sen är det frågan om vädret. Samma fundering som ovan egentligen ni har ingen tid för de där dagarna då man verkligen inte vill gå eller för när det skulle vara direkt farligt att ge sig ut.

När det gäller att lämna packningen är min fundering snarare hur säker jag är på att hitta tillbaka till den snarare än att den ska bli stulen.

Frågan om lämpligt kök är ju knuten till hur ni tänker med mat, vad har ni tänkt äta på vägen? Enbart frystorkat, så att ni bara behöver koka upp vatten eller något annat?
 
Fantastiskt med alla var, tack!

Vi har tänkt gå med Start den 5 aug från Nikka.

Anledningen att vi försökt vara optimistiska är att vi inte kan vara iväg hur länge som helst. Tjejen har häst - say no more :)

Jag har också försökt få igenom andra hållet, men de andra vill prompt göra Kebbestigningen i början.

Vi är iaf överens om att vi inte vill gå till Keb sen gå dagsturer då detta innebär att man går samma sträcka 2 ggr eller att vi får gå i mer obanad terräng. Kungsleden låter som det säkrare alternativt. Vi har 7 dagar/6 nätter till vårt förfogande räknat från Nikka.

Jag hör vad ni säger om liten felmarginal och ingen vila. Så om nån har ett bättre ruttförslag är vi idel öra.

Köket är ett Trangia 25 dvs det större som har två stora grytor, stekpanna och kaffepann inkl brännare. Fick det för 550 kr när xxl hade 25% igår.
Det köket jag har (och är nöjd med) är ett toppmoterat biltema med deras lilla kokkärlskit. Så alternativet är att köpa till Biltema kokkärlskit stor för 299 kr istället och skita i Trangia.

Det som lockar mig med Trangia förutom vikten och att det tar plats är.
- Vindskydd
- Robust står stadigt
- Mer "riktigt" kök

Matfrågan är på planeringsstadet men jag tänkte först att vi skulle käka frystorkat men sen tänkte jag att lite mer vanligt käk vore gott, ölkorv + pasta, tonfisk, salami mm vad nu som håller sig. Därav spontanköpet av Trangia.

Får kolla upp boken, kanske är en bra grej. Och givetvis karta.
 
Glöm inte kompassen också :).

Ni ökar ju risken för att inte hinna med er beräknade sträcka när ni är så optimistiska. Jag brukar gå ca 16 km/dag i fjällen, ska det va mer blir det stressigt, för gå fortare brukar jag inte orka. Kanske bättre att anpassa turen/sträckan efter antal dagar ni kan vara borta än hastigheten efter dagarna o sträckan. Har tyvärr inga förslag på vart ni kan gå av tidigare. Kanske bäst att diskutera med de andra vad som är viktigast, fjällvandring eller keb bestigning. Ifall ni behöver vänta flera dagar på bra väder kan det ju vara skönt att veta nåt om de andra prioriteringar innan.

Du kan ju använda kastrullerna från Trangia, du behöver bara komplettera med vindskydd. Bra kombo om man bara ska koka vatten, tråkig kombo att laga mat på. Mer avancerat mat än pasta är svårt att få plats på i ett kök, då kanske en idé att ta med båda köken men inga fler kastruller.
 

avslutad210712

Gäst
Det finns ett antal röjda tältplatser i västra delen av Kaffedalen (dvs inte nere mot Singivagge med tanke på att en del kallar hela dalen för Kaffedalen) som man aldrig ser om man går västra leden. Har sett läger på åtminstone 3 eller 4 stora tunneltält (4-mans med stora absider). Kompletta med uppbyggda vindskydd vilket kan behövas i Kaffedalen. Dock troligen inte de bekvämaste jag sett men fullt dugliga.

[Ändrat]

Lite beroende på när Ni går kan Ni behöva gräva Er ner genom snön för att få tillgång till vatten alternativt smälta snö.
 
Ska ni bara koka vatten till frystorkat så klarar ni er med köket som du har...så det är inget problem!

En tanke, vore det inte bättre att starta från andra hållet och avsluta med en evt toppbestigning av kebb?
Dels så har ni då koll på hur lång tid ni har kvar, om det är bra väder så kan ni gå upp direkt men är det dåligt så kanske ni har tid att ligga en dag innan det funkar eller ni får gå ner mot Nikka...samt att ni har lättare ryggor!
Gör ni så slipper ni känna stress inför 8-9 milen som ni då har kvar :)!

Har själv fått släppa tanken på kebb när jag har legat och inväntat bättre väder vid två tillfällen..och tiden runnit ut!

Sträckan Abisko-Nikka(utan toppning) går ni på 4-5 dagar.
Ni kan även köpa Calazo "Kungsleden" som bara innehåller precis den sträckan ni ska gå.

Lycka till!

Om ni väljer att gå från Abisko istället och ni känner att ni har ont om tid så kan man för en liten summa ta helikopter från Keb till Nikka och på så sätt få en extra dag i fjällen. Kan vara bra om det är dåligt väder på er topptursdag.
Väljer ni att gå från Nikka hade jag satsat på att komma en bra bit förbi Keb men inte påbörjat uppstigning. Dagen efter gör ni tidig start o tar er med packning över Vieremvarre, lämnar ryggsäckarna i dalen, gör topptur, ner till packningen och vidare ner i Singi innan ni slår läger. Det blir en lång, tung dag men är möjlig. Nackdelen med att gå det hållet är just att ni inte har så mycket marginaler som om ni avslutar i Nikka.
 
Även jag hade definitivt rekommenderat att gå från norr till söder för att få bättre koll på era marginaler, men med vetskap om att ni planerar att starta 2 dagar för Fjällräven Classic faller det förslaget lite. Inte kul att möta det jippot under vandringen:(
 
Trepass leden tillbaka

Jag har också försökt få igenom andra hållet, men de andra vill prompt göra Kebbestigningen i början.
Jag hör vad ni säger om liten felmarginal och ingen vila. Så om nån har ett bättre ruttförslag är vi idel öra.

.


Ett turförslag är att ni vid Sälka går upp mot Nallo och antingen:

1. Går via Vistas (Visttavaggi) tillbaka till Nikka.

2. Innan Nallo svänger ni av mot Unna Räitar....så går ni "trepassleden" tillbaka, den är riktigt riktigt fin :)!
-Upp mellan Knivkammen o Pyramiden, ner i Kaskavagge, över nästa pass, ner i Guobirvaggi och vidare mot Tarfala. Därifrån går ni upp på höjd hitom 1626 toppen ner mot Nikka, passerar 1340 på vänster sida och ansluter stigen :)!
-Alt gå ner mot keb från Tarfala.

Beroende på hur lite tid ni har kvar så kan ni givetvis gå upp antingen Kaskavagge eller Guobirvaggi och vidare enligt plan mot Tarfala/Nikka
 
En fråga, när det gäller förslag på alternativa planer. Hur låsta är ni vid att gå till Abisko? Man skulle kunna tänka sig ett antal turer där ni bara behöver ta sträckan mellan fjällstationen och Nikkaluokta mer än en gång (och det är rätt trevligt att ta helikoptern ner). Är ni intresserade av sådana förslag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
dimmspiken Genomförbart rutt? Vad tror ni? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rutt in i Sarek Fjällvandring 3
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
lannestedt86 Planerad rutt i sarek Fjällvandring 4
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
iwalkalonelyroad Tännäs, ge mig en rutt! :) Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.