Kajakincident

Hej!

Jag är en relativt nybliven kajakägare som igår var med om en riktigt omskakande upplevelse och är glad att jag idag lever.

Jag vet att jag på många sätt uppträdde felaktigt, bl a utrustnings- och uppträdandemässigt.
Ge mig gärna kritik och skäll, men även tips för att detta inte ska ske igen.

Igår efter lunch bestämde jag mig att ta en tur med min kajak.
Visst blåste den en del redan hemmavid, men det var inget jag tänkte på som ett problem.

Tidigare har jag mest använd min kajak i en sjö, men nu tänkte jag korsa en närliggande havsvik.
Jag uppskattade sträckan till 1 km enkel väg och när jag nu mätt i efterhand visar det sig att den är 1,5 km.
Kajaken köpte jag i våras och tidigare har jag gått på enstaka kurser och även hyrt kajak ett par gånger.

Jag tog på mig flytväst (ej räddningsväst), badbyxor under lättorkande shorts, funktions-t-shirt och funktionsjacka.
Jag hade inte något sällskap, ingen extra paddel, ingen svamp, ingen länspump, ingen flottör. Jag hade en mobil i Biltemas vattentäta fordral hängande runt halsen.

Jag hoppade i kajaken, satte på kapellet ordentligt och gav mig ut. Nästan direkt märkte jag att vinden och sjön var tuffare än jag väntat mig. Jag hade vind och vågor snett bakifrån så det gick ändå förhållandevis bra och snabbt. Tanken på att det skulle bli tuffare hem slog mig...jag såg även att jag glömt stänga mina packningsluckor.

När jag till slut kom till vikens andra sida kom jag i lä och kunde pusta ut lite. Jag hoppade ur kajaken och stängde packningsluckorna.
Tanken slog mig även att jag kanske skulle ringa hem för att bli hämtad med bil...men bilen hade jag tagit till badplatsen där jag startade så det var bara att kämpa tänkte jag.
Givetvis hade min fru kunnat cykla kilometern till bilen och sedan kört några mil för att hämta mig, men det var väl bara att kämpa tänkte jag.

Det var tufft i början, jag paddlade mer eller mindra rakt mot vågorna och vinden var ganska hård. Jag kämpade och svor högt i motvinden och ibland när vind och vågor lugnade sig lite tog jag i extra mycket för att komma hem snabbare.
När jag uppskattningsvis hade ca 1/3 kvar av hemvägen, kanske 4-500 meter, var det lite lugnare tror jag, jag tror också att jag ville börja gå lite mer rakt mot mitt mål och därmed få vågorna mer från sidan....helt plötsligt tappade jag all balans och kajaken vändes upp och ner.
Jag låg bredvid kajaken, fick grepp i en fåra på kajakens undersida och lyckades vända på den.

Jag började titta mig omkring, inga båtar ute även om jag såg några båtklubbar inte långt bort.
Jag började fippla med min telefon, ringde hem...inget svar, tror inte heller att jag kunde pratat genom fordralet.
Jag kände mig inte så kall, kändes ok...men vad skulle hända nu?
Jag kunde inte komma i kajaken, kändes ändå tryggt att hålla i den eftersom den är röd och borde synas bra.
Jag var lite rätt för att den skulle sjunka, tänkte att det var tur att jag stängde packluckorna så att det inte kommit i vatten även där.
Men inget händer, inga båtar syns till...vinden och vågor går åt fel håll. Jag skriker så högt jag kan mot båtklubben, men vinden gör nog att det är tröstlöst.
Efter kanske 5 minuter ser jag en liten båt kanske bara 200 meter bort...jag försöker vifta och skrika. Men den kör runt mig i en stor båge och verkar inte
se mig, eller iaf inte förstå att jag är i nöd.

Efter det händer inget igen...det är så lugnt, men ändå inte...jag börjar misströsta och faktiskt tänka på mina barn...att jag kanske inte kommer att klara detta, inget händer ju.
Jag vågar inte lämna kajaken och börja simma, visste inte om jag skulle klara det.

Jag skriker mer...
Nu tänker jag att jag måste chansa nu, måste ta ut telefonen ut fordralet och ringa 112.
Jag vet inte hur kallt det är i vattnet, ligger i en havsvik på Sveriges östkust...men jag har nog legat i en kvart och tycker att jag börjar bli lite stel i armarna.
När jag börjar ta fram telefonen ser jag en motorbåt komma mot mig, dom kommer närmare och närmare och jag viftar, jag visar tummen upp.
Dom kommer till mig...lyfter upp kajaken medan jag håller i tamp från båten.
Dom ber mig simma runt till en stege, men jag säger att jag inte vågar släppa tampen, då drar dom upp mig.

Det första jag gör att att ge en av männen en kram...han är nog inte så bekväm med det, men jag känner att jag måste.
Dom berättar att dom suttit i sin båt i den närliggande båtklubben och sett något konstigt där ute. Det var inte lätt att se, men något hade dom sett
och begett sig ut. Den röda färgen hjälpte till sa dom.

Detta hände alltså igår och förutom mina räddare vet bara min fru om det, jag vill inte skrämma min barn med den här historien...iaf inte ännu.
Kanske borde jag gå och prata med någon om detta för när jag skriver detta kommer det nästan tårar.

Givetvis är det en dum årstid att ge sig ut, inte så mkt båtar ute och ganska kallt i vattnet.
Jag har ingen kajakkompis och vill kunna bege mig ut själv. Men då måste jag vara bättre utrustad och ta mer hänsyn till var jag paddlar och väder.
Kan man i sådan sjö ta sig upp själv med rätt utrustning?
Hade jag klarat att släppa kajen och simmat 4-500 meter?
Vad ska man ha med sig? Nödraket? Ska jag paddla i våtdräkt som jag haft på triathlon?
Behöver nytt vattentätt telefonfordral där man kan prata i telefonen utan att ta ur den...finns det?
Vad mer?

Hur ska jag tacka dom som räddade mig?
Det går inte att tacka tillräckligt....
 
Skönt att det slutade gott.
Påsen som min telefon ligger i funkar fint att använda när man slår på högtalarfunktionen. Testa hemma innan du ger dig ut igen :)

Om du ska paddla själv så bör du nog ha inställningen att du ska kunna klara dig själv - så ta och träna att ta dig upp i kajaken. Det finns kurser för sånt också, alternativt gå med i någon klubb så du får någon att få råd och hjälp av. Jag skulle själv behöva bättra mig själv där och träna på att ta mig upp igen.

Visst kan du paddla i våtdräkt - kanske inget man gör i mindre vatten när det är finväder, jag kör det framförallt på vintern. Men om det är riktigt blåsgt och du ska korsa öppet vatten så kan det vara en bra idé.

Det kan ju vara bra att ta med en handduk och kanske lite ombyte och sånt också förstås, så du har något att lägga i de vattentäta skotten. Och kika igenom kajaken innan du ger dig ut. Har du en paddle-leash? Dvs ett snöre till paddeln? Så slipper du hoppa i vattnet om du tappar paddeln ...
 
I min båtsäck har jag en thermometer, en bra pryl om man använder den. Vatten och lufttemperaturen är bra att ha reda på innan man byter medium.
Våtdräkt går det utmärkt att paddla och segla i.
Vindmätare har jag i en annan friluftspåse, den borde nog ingå i båtsäcken.
Genom att träna att simma med kanoten på släp samt att öva dig i att kliva i ute i sjön ökar du din egen förmåga.
Länspump som sitter kvar och svamp som hänger fast i kanoten underlättar länsning efter haveri.
Lita inte på att andra ser eller hör dig.
go tur
 
Väldigt bra råd från Danne!

Skönt att det slutade gott.
Påsen som min telefon ligger i funkar fint att använda när man slår på högtalarfunktionen. Testa hemma innan du ger dig ut igen :)

Om du ska paddla själv så bör du nog ha inställningen att du ska kunna klara dig själv - så ta och träna att ta dig upp i kajaken. Det finns kurser för sånt också, alternativt gå med i någon klubb så du får någon att få råd och hjälp av. Jag skulle själv behöva bättra mig själv där och träna på att ta mig upp igen.

Visst kan du paddla i våtdräkt - kanske inget man gör i mindre vatten när det är finväder, jag kör det framförallt på vintern. Men om det är riktigt blåsigt och du ska korsa öppet vatten så kan det vara en bra idé.

Det kan ju vara bra att ta med en handduk och kanske lite ombyte och sånt också förstås, så du har något att lägga i de vattentäta skotten. Och kika igenom kajaken innan du ger dig ut. Har du en paddle-leash? Dvs ett snöre till paddeln? Så slipper du hoppa i vattnet om du tappar paddeln ...

Paddlar också själv oftast. Har tänkt igenom säkerhet och risker många gånger. Jag gör även långturer själv så det känns ganska meningsfullt att ägna lite tid (och pengar) på att känna sig trygg.

Som jag gör och känns rätt för mig:

Mobilen i en vattentät påse. Inga mobiler oavsett hur de är klassade klarar att ständigt bli översköljda av vatten. Jag har dränkt 2 st Sonim extremtåliga mobiler i kajaken. Men har man en bra vattentät mobil med knappar kan man i ett trängt läge ta ur den ur påsen och med viss säkerhet förvänta sig att den funkar. Inte alls otroligt att högtalarfunktionen måste användas.

Öva på att ta dig upp i kajaken från sjön. Det går att lära sig. Men det är ändå inte säkert att det går under de förutsättningar som har hamnat i. Vädret eller tillfällig konditionsnedsättning tex.

Köp dig lite längre tid i vattnet med en torrdräkt. Det finns väldigt smidiga för under 5000 SEK. Även om man bedömer att man inte vill ha den på sig så är det ju bra om den är med. Du hade nog tagit på den för återresan misstänker jag. Jag använder min ofta, även på sommaren. Den är alltid med.

Sen är det väl som med bilförare med färskt körkort. De har en förmåga att försätta sig situationer som knappt erfaren bilförare reder ut.

En PLB är inte så dumt att ha med sig som ensampaddlare. Det finns ju annat som kan hända också, ormbett, benbrott, magvurpor eller andra som råkat illa ut och behöver hjälp.

Till sist: Man MÅSTE aldrig ge sig ut i väder man är osäker på. Ingen deadline på en paddeltur kan skrivas i sten.

Tur att allt gick bra. Jag hade aldrig lämnat kajaken heller, den syns bättre än vad du gör och man kan få flythjälp av den.

mvh thomas
 
Tack för att du delar med dig!

Bra att spalta upp säkerhetstänket.

Vad har jag för plan B om jag går runt? Vad kan få mig att gå runt? Hur håller jag balansen med höfter, paddel osv.

Mobil är obetydlig del av säkerhetstänket om man paddlar ensam i kallt vatten menar jag.

Thure
 
Mobil är obetydlig del av säkerhetstänket om man paddlar ensam i kallt vatten menar jag.

Thure

Hur menar du då?
Jag håller med om du menar att man redan har hamnat i spat.
Det är nog inte lätt att ringa i ett sånt läge.

Fördelen med en PLB är ju bara en knapp att hantera.
Men även den är nog begränsad när man ligger i vattnet, den kräver ju att antenn är
någotsånär riktad uppåt.

Annars tycker nog jag att mobilen är ganska viktig.
Det mesta blir ju viktigare när vattnet är kallt och man är ensam.

mvh thomas
 
Man kan ofta använda karta för att uppskatta vart det kan komma bli problem med höga vågor. Att försöka uppskatta våghöjden från vad man ser brukar vara mycket svårt, det ser ju helt olika ut från olika vinklar.
 
Ett nödbloss hade säkert hjälpt dig att få hjälp snabbare. Kostar en hundring.

Säkerhetsutrustning hjälper inte mycket om man inte kan ta sig upp i kanoten och fortsätta. Se till att du kan ta dig upp på rätt köl på något sätt.
I en stressad situation med kallt vatten orkar du inte försöka ta dig upp i kanoten många ggr. Efter 5 försök kommer du vara riktigt trött.
Våt eller torrdräkt ger dig lite längre tid i vattnet, men gör dig inte smidigare.

Planera din rutt så att du kan minimera dina risker. 500 meter är ganska långt att simma med eller utan kanot, speciellt om vindar och strömmar tar dig längre bort.

Träna uppstigning, rollar etc ofta. Teknik är liksom kondition färskvara. Anpassa dina turer efter formen.
 
Ut till en badstrand när vattnet är lite varmare och öva på att ta dig upp i kajaken.

Nej för sjutton! Ut och öva i DET VÄDER du tänker paddla i innan du ger dig ut! Har du inte kläder nog att träna räddning i kallt vatten kanske det inte är läge att paddla i kallt vatten. Ska du paddla i 10 gradigt vatten så testa bada och träna räddning i 10 gradigt vatten. Och (det här fuskar jag själv med) träna självräddning i så pass grov sjö att det kan vara troligt att tippa. Att börja träna vid lugnt väder är ju bra så man hittar metoden, men handen på hjärtat, hur ofta kommer man att tippa i lugnt vatten? Det gäller bara att hitta plats och tillfälle då det är säkert att testa innan man vet om det fungerar, om ni nu hängde med.
På det stora hela: Ska man paddla själv får man se till att så gott det går klara sig själv. Rätt kläder, välja tur efter väder, kajak och erfarenhet/balans.
Just ja, en sak som kan vara riktigt lurigt om man som jag kör cowboyräddning och behöver balanssinnet är att iskallt vatten i öronen kan slå ut balansen riktigt ordentligt! Lurigt som sjutton och jag har ingen riktigt bra lösning annat än att ha en bra neoprenluva nerdragen över öronen så fort det kan bli lite kritiskt, men det kan ändå påverka balansen.
 
Tack för att du delade med dig av historien! Jag har också paddlat själv i många år, och utan att egentligen lära mig vad jag ska göra om jag trillar runt, och ännu mindre övat på det. Ett dåligt samvete kan man säga.

Apropå det där med telefonen runt halsen och ev problem att ringa - jag tipsade i en annan tråd nyligen om hur automatiska nödmeddelanden till samtliga ICE-kontakter, med plats, foto från kameran och ett förvalt meddelande kan fungera med några enkla knapptryck - utan att man behöver låsa upp mobilen eller ens se något på skärmen. Det är naturligtvis inget som ersätter kunskap och utrustning för att hantera situationen själv, men det kan ju vara ett enkelt och billigt verktyg som i just din situation kanske hade varit värdefullt?

Per
 
.

Annars tycker nog jag att mobilen är ganska viktig.
Det mesta blir ju viktigare när vattnet är kallt och man är ensam.

mvh thomas

Framför allt är mobilen viktig för att meddela anhöriga/sjöräddning/annan att man inte ligger i vattnet. Om TS (vilket han också verka ha insett) hade ringt sin fru och bett om hämtning så hade problemet inte uppstått. Om man måste ta en annan rutt pga väder och vind, eller kanske stanna och vänta ut kulingen, så meddelar man det utan att sjöräddningen måste ut och leta.

Bästa säkerheten är att tänka efter före...!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.