Två döda i tältbrand

Det diskuteras ofta om eld och matlagning i tältet.
Orsaken till att det avråds finner vi här.
http://www.hd.se/lokalt/hoganas/2015/06/05/tva-doda-i-taltbrand/
Två personer omkom efter att ha eldat i tältet när de frös. Tältet tog eld.
Man kan anta att det beror på att de somnade ifrån elden eller svimmande av pga kolmonoxidförgiftning. I Expressen spekuleras det om att de även haft någon gasolbrännare.
Mycket tragiskt. Elda inte och kör inga gasolbrännare i tältet.
 
Även AB skriver om samma sak: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20911575.ab

Det står även att de haft en grill utanför med öppen låga. Om de inte tänkt ordentligt kan de ha tagit in den slocknade grillen i tältet för att försöka värma upp det. Vet att några omkom i en stuga på detta sätt för några år sedan.

Sälla lågorna som ligger bakom dessa händelser utan det beror oftast på någon form av förgiftning. Ska man värma tältet med eld kan det i princip bara göras genom att värma stenar och ta in dem i tältet. Tar man in eldrester kommer det inte sluta bra.
 
Jag har lagat mat i tältet på primusköket flera gånger och ser inga problem med det. Primus MicronLantern är utmärkt för att både ge ljus och värme i tältet.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSMICRON_LANTERN

A och o är att hålla stenkoll på brännaren och se till att den är ordentligt släckt efteråt, exvis skruva av brännaren från gastuben.

Eld utan eldpost på natten är inte att rekommendera.
 
Matlagning i absiden med gasolkök brukar jag också företa mig. Inne i innertältet är ventilationen oftast sämre och inte sällan brännbara saker som sovsäckar och kläder runt omkring. Så där har jag aldrig något som brinner. Det är så lätt att råka stöta till eller råka få något som ligger emot.
YMMV som Seobserver brukar säga.. :)
 
Matlagning i absiden med gasolkök brukar jag också företa mig. Inne i innertältet är ventilationen oftast sämre och inte sällan brännbara saker som sovsäckar och kläder runt omkring. Så där har jag aldrig något som brinner. Det är så lätt att råka stöta till eller råka få något som ligger emot.
YMMV som Seobserver brukar säga.. :)

Absolut. Kök och brännare får hålla sig i absiden.
 
Nu har jag ju aldrig sett ett tält brinna men jag inbillade mig nog att ett modernt tält brinner upp på ett par sekunder och att det stora problemet var att man blir tältlös, kanske flera dagsmarcher från civilisationen.
 
fast det var på en campingplats i ett samhälle. Skillnad på tex minimala lättviktstält och den typen av tält man har på en campingplats intill husvagnen. andra material, större, mer ventilation osv..
 
Vi pratade om det här för ungefär 15 år sen. Använd sökfuntionen ;) Fantastiskt vilken okunskap som verkar råda kring kolmonoxid. I Norge är det ganska klassiskt att ha "primusen" igång hela natten. Har alltid lagat mat i tältabsiden och bilen vintertid. Ventialtion är bra grejer.
 
fast det var på en campingplats i ett samhälle. Skillnad på tex minimala lättviktstält och den typen av tält man har på en campingplats intill husvagnen. andra material, större, mer ventilation osv..

Åker man motorcykel, så har man knappast med sig ett förtält till en husvagn! Det var nog ett litet tält!
 
den enda tältväv jag testat att sätta eld på är hillebergs kerlonvävar (tygsnyttar från deras katalog). De brann mycket bra men jag vet inte hur bra andra tält brinner.

sen finns det ju tält som är flamskyddade men jag har fått för mig att det oftast handlar om lågkvalitetstält.

dessutom är väl flamskyddsmedel riktigt ruttet för miljön också...
 
Gasolbrännare och grytor med värmeväxlare är en känd dålig kombination i tält, visserligen med liten brandrisk, men det bildas stora mängder kolmonoxid.
Den stora faran med det är att det gör att man blir trött och slö och om man somnar innan maten är färdig och lågan släckt är det inte säkert man vaknar igen.
Om det då är mat i grytan kan det börja brinna efter att den kokats torr, är det bara vatten blir man "bara" kolmonoxidförgiftad, vilket man bara dör av en gång. :-/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plast Tältbrand Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.