Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr?

Hej hopp! Klassisk första-post: Vad skall jag köpa?

Sen förra sommaren har jag varit på jakt efter en kajak. Var mycket nära att köpa en Seabird Discovery 420 men det blev aldrig av.

Jag är ekonomiskt begränsad till en kajak under 10.000 kr och de jag har tittat på är

PE-plast:
  • Jolly Roger Raider 4.999 kr (XXL-Sport)
  • Jolly Roger Haddock GT Rudder 6.999 kr (XXL-Sport)
  • Seabird Discovery 420 7.990 kr inkl. väst, paddel och kapell (Stockholm Kajak)
  • Jolly Roger Crunch GT 3L 8.999 kr (XXL-Sport)
  • Tahe diverse PE-kajaker under 10.000 kr

Glasfiber
  • Aquilo ProXplore 9.990 kr (kajaksidan.se)

Jag fick upp ögonen för en kajak här på forumet från World of Kayaks, nämligen WK500. Priset om 13.900 på kajaksidan.se är dock lite över min smärtgräns. Den jag provat/tittat på kändes distinkt i sin respons på kroppsrörelse och paddlingsmanövrar utan att för den skull kännas vinglig. Mycket intressant även om prislappen skvallrar om nudelsoppa en lång tid fram över. Är den så mycket bättre?bNu har jag inte haft möjlighet till någon mer omfattande provning men jag nästan känner att WK500 är den mest rätta av de kajaker jag listat här. Förvisso har jag fått veta att glasfiber är ömtåligare och inte idealiskt om man hoppar i land på diverse kobbar långt ut i kustbandet. Har inte provat någon av ovan nämnda i nämnvärd sjö så om någon har erfarenheter eller tips skulle jag bli själaglad. Ivrig att komma till skott.
 
Det finns ett flertal trådar om kajaker i just 10000 kronorsklassen. Personligen köper jag hellre en begagnad kajak av högre kvalitet än en lågpriskajak. Min erfarenhet av andras köp i den klassen är krånglande roder, otäta packluckor och läckande skäddaboxar.

Tittar du på begagnadmarkanaden på lågpriskajaker ser du att det finns en uppsjö och gemensam nämnare för de alla är att de är svåra att bli av med.

Vänligen
/Håkan
 
Begagnat är inget alternativ.

Jag har slutat köpa dyrare saker begagnat. Lärt mig av ett par för många misstag.
 
Jag var precis i samma sits förra året, tillslut köpte jag den kajak jag satt bäst i. Det blev en Tahe Reval Midi PE som kostade strax under 10000. Den har ungefär samma mått som WK500, om den sittbrunnen kändes bra. Jag tycker den är riktigt rolig att paddla, särskilt när det går vågor då den surfar fint. Nybörjare som jag är har dock inte mycket att jämföra med ;)

Joakim
 
North shore atlantic rm är trevlig. Lite över ditt pris men går att köpa fån uthyrningar begangad. Litew repor men på en plast båt är inte det nått problem.
 
Såg nyligen en annons om ett paketpris just nu på Tahe Reval Midi PE för omkring 10'. Tror att det var Kajaksidan som hade det. Kan ju vara värt att kolla upp.
 
Att köpa var visst inte enda problemet!

Tack för tipsen. Var och kikade i kajaksidans butik i Nacka och även om Tahe mfl PE-kajaker är fina så har jag bestämt mig för en KW500 OM jag kan lösa förvaringsbekymmer som uppenbarade sig. Får låna en liten SeaWard glasfiberbåt tills jag löst finanser och förvaring.
 
Slutet på köpvåndorna blev följande:

Det blev en WK500 först men den lämnades tillbaka och istället föll valet på en Aquilo ProXplore. Anledning?

Fick veta att det kallas för initialinstabilitet när kajaken ligger stilla och när man kliver i och ur. WK500 visade sig vara klart för instabil just när man "ligger still" för mig även om den lastades. Hade jag bara velat ha en motionskajak eller en kajak för dagsturer med krav på att äta distans hade WK500 varit perfekt. Aquilo Expedition hade jag gärna velat ha då jag satt bra i den och den kändes godkänt stabil och lättdriven men pga att garaget inte var långt nog och också lite för lastförmågan och pris föll valet på en aningen pråmigare Aquilo PorXplore. Den kostade under 10.000, går in i garaget, känns bra om än aningen tung och kanske inte allt för snabb men den skall nog ta mig dit jag vill denna och nästa säsong. Har fått höra att jag kommer växa ur den relativt snart men det är ett bekymmer för framtiden. Just nu känner jag mig trygg med mitt val.
 
Problemet med "urväxning" är väl att många nybörjare växer ur sitt stabila förstaköp redan efter någon månad.
 
Bytte kajak igen till en Melker Väderö (fd Aquilo Evolution)

Anledningen till att jag åter igen bytte kajak var att jag inte satt bra. Faktiskt smärtsamt illa.
Kajaksidan.se har varit super när det gällt byten. En eloge till Ulrik, Jörgen, Björn och ni andra för ert tålamod och goda humör!

Nu blev det till slut en Melker Väderö som tidigare hette Aquilo Evolution. Sitter kanonbra i kajaken timmar i sträck. Den lägre relingen/fördäcket tillåter mig dessutom en bättre paddelföring. I Aquilo ProXplorern som idag heter Melker Norröra slog jag i knogarna titt som tätt vilket jag aldrig gjort tidigare i andra kajaker och inte heller gör i Väderö. Väderö är betydligt lättare dessutom vilket underlättar lastning på/av min lilla Aygo's takräcke. Den i särklass största skillnaden mellan kajakerna är sittkomforten. För mig är den utslagsgivande. Norröra var inte lika distinkt i känslan utan kändes mer som en kork som guppade på vattnet mer än skar igenom det. Nu är inte Väderö ett knivblad utan den guppar den med och flyter mer den också men inte alls lika mycket som Norröra. När jag maxlastade Norröra så hade den mycket guppande på ytan känsla kvar och styrningen vart inte bättre utan tvärt om. Den maxlastade Väderö gick iofs tungt men fick en bättre gång i jämförelse med Norröra och bibehöll en bra styregenskap.
Då jag paddlade med andra så kunde jag göra en fartuppskattning så där på känn. De är båda rätt långsamma och man får bita ihop för att hänga med kamraterna men det hade kunnat varia värre. Norröra inbillar jag mig är något litet långsammare.
Det blev 2.000 kr mer i kajakpengar dvs inga nya sommardäck i år men det värdet i pengar i relation till hur mycket bättre paddlingsupplevelse jag får i Väderö är det helt klart värt. Då jag fick ont i ryggen och dessutom lätt slog i knogarna i kajaken så var turerna inte alls någon njutning. Nu kan jag fokusera på naturupplevelsen, social samvaro med andra paddlare i munter ton istället för att vara gnällspiken som sackar efter med modet nere i kölen.
Det är bara dagar kvar till min långpaddling och är säker på att nästa sommar vill jag nog ha något som är ett strå vassare men Väderö kommer absolut att stanna i familjen och blir en bra turkajak i närområdet - färdigbytt för i år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.