• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad är det med dessa Nepaleser...

Efter jordbävningen så är Nepal i mediafokus igen och hyllningarna strömmar in på alla forum där ute om det Nepalesiska folket i i allmänhet och Sherpas i synnerhet. Om vilka fantastiska människor detta är.
Superlativen blir nästan löjliga att läsa ibland.

Som någon sorts jordens vandrande helgon så bor de i Himalaya och har absolut aldrig någonsin gjort omvärlden något ont.

Bullshit säger jag.

Vad är det som är så speciellt med denna befolkning? Som inte existerar någon annanstans.
Vad är det som är så fantastiskt att forumen fullkomligt kokas över av löjliga superlativ och kärlek som saknar motstycke i övriga världen?

Folket i Nepal är precis som andra i fattiga längder.
De försöker blåsa dig på pengar om tillfälle ges. De ljuger om överfulla hotell så de kan ta dig till just sitt boende där de får provosion.
Taxichaffisarna blåser dig.
Alkoholismen är utbredd bland sherpas och många skiter fullkomligt i dig och är endast intresserad av att tjäna pengarna. Vare sig det är till alkohol eller inte.
De pratar hellre med sina egna Sherpas än med dig som gäst.
Slagsmålen på Everest Basecamp mellan Sherpas internt och även västerlänningar talar väl sitt tydliga språk vad hela agendan är.

Allt är precis som i alla andra länder alltså.

Så det är dax att ta ner de här gudarna ifrån sin pedistal nu och faktiskt inse att Nepals befolkning är precis som alla andra.

Tack.
 
Stanna hemma. Läs inte nyheter.

Problemet löst.

Man kunde tro det ja, men vissa personer har nog t o m förmågan att komma i konflikt med andra även om de är helt ensamma i ett rum. Då kommer de i konflikt med sin andra personlighet om inte annat finns till hands
 
Beteendet är lika på alla turistmagnetplatser, krav på de besökande från självutnänmda guider och ciceroner. Får de inte betalt som någon för rik amerikan gjort en gång för 10 år sen så blir du utskälld och bespottad. Det är en orealistisk förväntning som inte infrias med råge, klart att det blir kollisioner.
Det är mänskligt men tragiskt.
Samma fenomen händer med tiggarna härhemma vid matladorna. Människorna är likadana sedan länge.
 
Jag håller med.

Men det låter ju inte riktigt så i debatten världen över.

Där är ju Nepaleserna jordens helgon och de mest fantastiska individer som någonsin vandrat på vår planet.

Det verkar nästan som att det är en oskriven lag, att om man nångång trekkat eller bestigit berg i Nepal så ska man sedan skriva superlativ om människorna. Helt i flera år framöver.
Alla verkar ha fått en bästa kompis och det vette fan allt trams som man läser dagarna i ända.

Jag fattar ingenting.
 
Jag har noterat det där när jag läst och sett skildringar av mount everest-turismen
Jag tyckte också det verkar finnas en viss exotifiering. Alla verkar tycka att de säger något nytt när de påstår saker om "unsung heroes".

Just då det gäller de sherpas som årligen flera gånger klättrar upp och ner för mount everest och placerar ut vajrar och stegar åt västerlänningar finns det väl dock viss fog för talet om "de sanna hjältarna". Fast kanske inte så dolda nuförtiden.
 
Efter jordbävningen så är Nepal i mediafokus igen och hyllningarna strömmar in på alla forum där ute om det Nepalesiska folket i i allmänhet och Sherpas i synnerhet. Om vilka fantastiska människor detta är.
Superlativen blir nästan löjliga att läsa ibland.

Som någon sorts jordens vandrande helgon så bor de i Himalaya och har absolut aldrig någonsin gjort omvärlden något ont.

Bullshit säger jag.

Vad är det som är så speciellt med denna befolkning? Som inte existerar någon annanstans.
Vad är det som är så fantastiskt att forumen fullkomligt kokas över av löjliga superlativ och kärlek som saknar motstycke i övriga världen?

Folket i Nepal är precis som andra i fattiga längder.
De försöker blåsa dig på pengar om tillfälle ges. De ljuger om överfulla hotell så de kan ta dig till just sitt boende där de får provosion.
Taxichaffisarna blåser dig.
Alkoholismen är utbredd bland sherpas och många skiter fullkomligt i dig och är endast intresserad av att tjäna pengarna. Vare sig det är till alkohol eller inte.
De pratar hellre med sina egna Sherpas än med dig som gäst.
Slagsmålen på Everest Basecamp mellan Sherpas internt och även västerlänningar talar väl sitt tydliga språk vad hela agendan är.

Allt är precis som i alla andra länder alltså.

Så det är dax att ta ner de här gudarna ifrån sin pedistal nu och faktiskt inse att Nepals befolkning är precis som alla andra.

Tack.
Det är såna som du som gör internet fantastiskt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.