fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte

Hej

För en som oftast börjat med 25-26 på ryggen dår man går 2-3 så är nedanstående uppställning en klar framgång tycker jag nog

Bo & Gå 5694
Kök m tillbehör
2800
Kamera 4050
Kläder 4657
Hygien
591
Övrigt 760
Mat 7203

summa 25755
summa utan kamera 21705

denna är då jag ska gå ensam, stora frågan är, kamera eller inte. Tar jag inte systemen enligt ovan blri det en superzoom på 700 g.

Jag är dock ganska nöjd med listan ändå.

christian
 
Har du 4.7kg kläder med dig...låter lite mycket tycker jag;)

Min packning ligger på 6.4-7.4kg utan mat och vatten.....kamera/stativ (3kg) ej med.
Så jag kanske går under lättpackare numera?

Hade lätt 30kg i ryggan och lundhags på fötterna fjällen på 90-talet när det begav sig....nu är det max 15kg i ryggan och löparskor för trail på fjället;)
 
Kök och kaffekanna från Biltema samt en 230 grams gastub blir betydligt lättare än 2800..!
Nu kokar jag förvisso bara vatten till mat och kaffe, men mitt kit väger bara 482 gram med full gastub.
 

Bilagor

  • IMG_1237.jpg
    IMG_1237.jpg
    77.3 KB · Visningar: 1,389
mitt kök är inklusive, bestick, diskprylar mm.
men jag vill även ha ett kök för riktig matlagning, därav mitt val av Primus Gravity,
sen 2*450 gram gastuber är inräknat med
230 gram räcker inte 10 dagar tror jag. (inte för mig)
 
Ser bra ut!
En viktig orsak att packa lätt är ju att kunna gå lite mer all-in på speciella intressen, så här tycker jag du ska ta med 4 kg kameror och inte gå för den lilla. :)
Tar man och räknar utan specialintressen och maten så ligger ju basvikten på drygt 11 kg, så det är inte så långt undan lättviktsgränsen. (Den brukar sättas på 9,1 eller 10 kg lite beroende på vem du frågar.)
Det viktiga är ju dock att du trivs med och tycker vikten fungerar för dina behov och din typ av tur.

Titta bara efter lättaste alternativ som uppfyller dina specifika krav varje gång du ska köpa något nytt så går packvikten sakta men säkert nedåt med tiden. :-D
 
har köpt ny jacka, regnbyxor och kök, samt shorts, så kommit en del på vägen, målet var under 25 totalt, så kameran ligger bra till. Lämnar nog 80-400 hemma dock (den är inte inröknad i mina vikter, den väger 1,6 Kg)
 
Mitt kök (Trangia 27-3 med gasbrännare, diskprylar mm) väger komplett 1000g, en 450g gastub 666g enligt min lista. Totalt med två stora tuber ca 2350g, lägg på 100g för kåsa+spork etc. Känns fortf som om din köksutrustning med tanke på det lättare köket trots allt väger rätt mycket?
Kameran är en smaksak. Jag har vandrat med alla typer av kameror. Systemkameror+extra gluggar på den analoga tiden. En gång tom med en Hasselbald 503CX som faktiskt var lättare än flera moderna systemkameror! Idag har jag en ljusstark kompaktkamera (282g) på vandringen som även klarar RAW format som kompromiss samt en liten Zeiss 8x20 kikare (188g).
 
Är lite nyfiken på matlagningen.
Förra sommaren var vi fem personer som delade på två Trangiakök och lagade en del mat ordentligt (stekte köttbullar, bacon och fisk, kokade pasta mm) och vi gjorde åt knappt 4 st 230 g gastuber på en vecka.
Två stycken 450 g låter våldsamt mycket för en person även om det är för tio dagar?
 
I en annan tråd kom det fram till att jag nog behövde ca 600-700 g gas, så endast en verkar lite, jag vill inte riskera att bli utan med flera dagar kvar. därav 2.

Har en del småpryttlar som jag ska kolla i köksutrustningen som kan ta bort ett hekto eller två till. Mentror inte jag kan få ner det så mycket mer sen utan att ge avkall på maten (tex kryddor)

Ser man sen till tex själva kök med utrustning
Primus Gravity brännare, vindskärm, markskydd, piezotändare, materialpåse, Gas 450 g *2, kastrull, stor stekpanna, tamoj
så blir detta 2184 g


christian
 
Friluftsliv för mig handlar till en del om att utnyttja det som redan finns i naturen. En del av "sporten" blir att lämna sådant hemma som man kan finna på plats. Finns det möjlighet att elda (vilket det ju för det mesta gör i naturen) så lämnar jag kök+bränsle hemma, men yxa tillkommer. Diskgrejer finns i form av kvistar, mossa o d. Toapapper likaså. Att acceptera att utelivet inte är som hemmalivet. Att inte alienera sig själv från naturen, utan att i möjligaste mån bli en del av den, inte minst mentalt. Utelivet innefattar ett visst mått av "lidande", men som är något helt naturligt. Nu kanske jag spårar ur lite ;) men den inställning man har till naturen och utelivet påverkar i viss mån också vikten på den packning man bär på. Inte minst den mentala packningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.