Liggunderlag

Hallå

Skall införskaffa mig ett liggunderlag. Jag är ca 183-184cm lång. Främst för 3 säsonger och förhoppningsvis fjällen juli eller augusti. Jag kommer vandra med hund, dålig idé att ha upplåsbart då?

Det jag funderar mest över är
- Om liggunderlaget behöver vara några cm längre än mig? dvs bortåt 190cm.

- Vissa rekommenderar att köra ett billigt och tunt cellplastunderlag från tex jysk för isolering och ett billigt upplåstbart ovanpå, hur fungerar det? Bör bli billigare men tyngre än ett komplett isolerat upplåsbart?

Funderar lite på att slå till på ett dyrt, exempelvis Sea to Summits kollektion insulated mat eller exped. Varför bör man välja dem, de kostar ändå 1200-1800kr?
 
Hur långt beror på hur du sover och hur mycket komfort du vill ha.

Sover du på mage behöver du längre än din längd om du inte vill att fötterna ska sticka ut. Sover du på sidan ihopkurad kan du du klara dig med ett kortare och sover du på rygg blir du så lång som du är :)

Jag gillar kombinationen med uppblåsbart och ett tunt cellplats (4 mm i mitt fall). Då har jag något att ligga/sitta på under vila rast, det ger ett skönt/varmt extragolv i tältet, en punka blir inte lika stort problem, och jag kan ta ett lite för kallt (lättare) uppblåsbart.

Istället för att snåla in på längden kan du titta på uppblåsbara med avsmalnande form.
 
Jag tipsar också om expeed synmat! Längd är väl bara att lägga sig ned och mäta hur stor plats man tar. Du har ju fått bra tips hur SU kan tänka vid val av storlek ovan!

Jag är 188 och kör på ett large. Samt att jag har ett vanligt cellplast på ca 1 meter(som räcker för ryggen typ) som jag har vid rast och som reserv ifall det skulle gå hål på det andra!
Tar inte mycket plats och väger inte många gram..
 
Tack för tipset gällande längd!

Skall kika närmare på exped synmats.

När man läser om liggunderlag får man upp en del om Big Agnes men dessa kan enbart köpas från USA? Har inga erfarenheter från att beställa från USA eller utlandet överhuvudtaget men det verkar som att man åker på tull rätt ofta samt att alla butiker inte ens skickar till sverige.
 
Att beställa från USA (dvs utanför EU) innebär att tull och moms tillkommer på varuvärde+fraktkostnad. Jag vet inte vad tullavgiften på liggunderlag är, men om det räknas som "konfekterade varor" som ex sovsäckar, tält mm är det 12% (plus moms 25%).
Med dagens dollarkurs plus risken för tull+moms är det tveksamt att köpa från USA om du inte kan få hem varorna med någon kompis som är på resa dit.

Jag har själv ett Thermarest Pro Lite plus, och väljer du regular storlek (ligglängd 183cm) bör du kunna hitta det under 1000 lappen.
 
Jag har exped downmats, sythmats och exped hyperlight LW...(alla i famlijen ska ha;))

Ska du ha ett för ej vinter hade jag kört på hyperlight.....lätt och liten packvolym och tar -6


 
Ja det ser ut att vara ett schysst underlag, men om jag nu vill ha det till vinter går det bara att komplettera med ett cellplast under? Eller menar -6 att det inte tål lägre eller enbart att den isolerar ner dit bara?
 
Det går fint med ett Hyperlite och ett CCF (cellplast) tillsammans på vintern. Isoleringsförmågan i två liggunderlag adderas till varandra. Hyperliten tar inte skada av temperaturer under -6 grader, materialen i dem är exakt identiskt med Winterlite, endast mängden material skiljer dem åt.
 
Toppen! Men om jag nu lägger mig i den prisklassen (runt 1700) är komforten i hyperlight lw bland de bättre i den klassen? Eller är det någon annan som rekommenderar något i liknande vikt (kan sträcka mig några 100gram till..) med högre komfort?
 
Du kanske redan sätt men jag reagerade på att det bara verkar finnas wide-variant för large ?
Den är ju ganska bred vid axlarna så det blir ju kanske knepigt med t.ex. 3 st i ett 3-mans tält.
(Kanske blir även med ett normalt men, tänkte bara uppmärksamma dig på det :) )

Annars verkar det ju vara ett fint liggunderlag!
 
Toppen! Men om jag nu lägger mig i den prisklassen (runt 1700) är komforten i hyperlight lw bland de bättre i den klassen? Eller är det någon annan som rekommenderar något i liknande vikt (kan sträcka mig några 100gram till..) med högre komfort?
Det är väldigt personligt vad som upplevs komfortabelt. Neoair är bra, men dyrare. Några gillar att ha luftspalterna på tvären som dessa, andra på längden som Expeds.
Exped synmat UL 7 LW är fyrkantigt istället för mumieform, då blir det mer plats för fötterna. Väger fortsatt under 600 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.