Lätta skor, sandaler? Behövs det?

När man vandrat flera timmar och kommit fram och ska slå läger tänkte jag att det kunde vara skönt med ombyte av skor till enkla lätta sko för att lufta fötterna.

Är det nödvändigt att ha extra lätta sko bara till för att ha där man har slagit läger?

Vilken sko/sandaler?

Kanske bara onödigt extra vikter?
 
Foppa

Rekomenderar ett par foppa. 50 spänn på ÖB eller Ica Maxi.

Billigt, luftar bra, lätta, torkar på nolltid, enkla att spänna på ryggan.

Köper alltid rosa som en motreaktion mot allt "friluftsgrönt"

Thats it
 
Nödvändigt - nej. Behagligt - ja. Själv kör jag med foppatoflor, men inte rosa som ovanstående inlägg - utan blå.;)
 
Nej, det är inte nödvändigt. Om det hade varit det skulle det delas ut lägertofflor till våra soldater - vilket inte görs. Det allra lättaste och billigaste är att gå barfota...
 
Går du i lätta lågskor har du redan lägerskorna med dig.

På käng och stöveltiden hade jag snabelmorgontofflor med mig, mina vänner körde med låga mockasiner.

Omslaget till HB Överlevnad visar dubbelbruk av tumvantarna, det har brukats.

go tur
 
hmm...

Snabelmorgontofflor ... är det nog väldigt få på detta forum som vet vad det är för något. Foppatofflor är väl alldeles utmärkta för detta ändamål. "Soldaters lägertofflor" som någon svamlar om har väl inget med saken att göra, vill Du ha lätta skor i ditt läger är det ju just vad Du vill, varför ska det vara "soldatkrav" på viss utrustning?
 
Är det nödvändigt att ha extra lätta sko bara till för att ha där man har slagit läger?

Vilken sko/sandaler?

Kanske bara onödigt extra vikter?

Nödvändigt är det såklart inte. Om bekvämligheten det tillför gör det värt den extra vikten är förstås individuellt, och kan ju också variera utifrån vilken tur det handlar om...

För egen del, mina dagsetapper innehåller oftast en mix av löpning och vandring och på fötterna sitter relativt lätta terränglöpskor, råder ingen tvekan. Jag har så gott som alltid med mig ett par foppatofflor. De adderar 200 g till min packning men ton av välbefinnande för mina fötter i lägret. Upplever att mina fötter återhämtar sig mycket bättre med de extra timmarnas luftning de får, löparskorna hinner torka upp bättre och jag tycker mig se skillnad i att jag inte lika lätt får skavsår eller blåsor. Uppskattar den ökade smidigheten för alla småvändor in och ur tältet (vattenhämtning, toabesök mm mm). De har dessutom visat sig fungera över all förväntan vid vad. För att löpningen ska vara njutbar är jag rätt noga med att inte bära vikt i onödan, för mig tillför lägerskor i form av foppatofflor utan tvekan mer än det kostar i vikt. Men vi är alla olika. Med tanke på att de kostar under femtiolappen kanske en god idé är att du testar dig fram. Fundera aktivt över hur mycket du använder dem när du har dem med dig. Lämna dem hemma och se om du saknar dem... Vad gör de för skillnad i din packning (vikt/volym) och är det värt det för dig att bara dem med dig?
 
Vivibarefoot ultra är perfekta för det ändamålet om man lämnar innerskon hemma. Väger ingenting och är skönare och sitter bättre än foppatofflor. Dock dyrare
 
Foppa

...Som flera redan rekommenderat. Foppatofflor funkar fint att vada i också och 49 spänn på Ica Maxi känns rätt :).

//J
 
Lägertofflor är precis lika nödvändigt som lägerkudde, lägersoffa, lägersäng och lägerparasoll - det vill säga inte alls!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...