Alaska-/Grönland-RAMfunderingar

Efter köpet av den blå Alaskan har jag blivit lite fundersam över Grönlandsramen - jag har nämligen nu två olika Grönlandsramar stående här. Och måtten stämmer inte ... så nånting måste ha hänt med ramdesignen över årtiondena. [Är det förresten någon som vet när den första Grönlandsramen dök upp, och/eller det sista året som dom fanns i Haglöfs sortiment?)

Vi har tidigare etablerat här på Utsidan (från en originaletikett) att Grönlandsramen fanns i två olika längder: Large 87cm samt Medium 77cm. Samt att Haglöfs själva angav att de var avsedda för olika långa personer, brytpunkten var över/under 185cm. M=för 170 - 185 cm och L=för 185 - 200 cm. Själva säcken var likadan, det var ramlängden som skiljde. Min personliga gissning, grundat på vad som kommer ut numera som begagnat på Tradera, Blocket etc, är att det såldes få M jämfört med L...

De jag har här är dock bara ~23mm olika långa?!? Och har 5 respektive 4 tvärsteg i ramen (alla olikheter återfinns i den övre halvan av ramen, se bild). Den längre väger (med axelremmar och nätstöd) 1260 gram medan den kortare väger 1130 gram... (Den längre är strax över 86 cm.) Jag vet att den kortare sannolikt är äldre (baserat på bärsystem och bälte), men i övrigt? Är det någon som har något att bidra med här? Jag är fundersam/nyfiken...

PS
Jag har läst att Nermander har en ramförlängare på sin Grönlandsram. Kan vi möjligen få se en bild eller två?

Bilagor

• Ryggsäcksram_Haglöfs_Grönlandsram-2-72dpi.jpg
    Ryggsäcksram_Haglöfs_Grönlandsram-2-72dpi.jpg
    151.9 KB · Visningar: 3,592
Jag blev också konfunderad. Jag köpte en Alaska för 250 kr som är 84cm hög i ramen. Påminner om din högra.

Jag hörde av en bekant att det kan ha varit en storlek i början för att sedan bli en längre plus en kortare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en Alaska och en Grönland. Ramen till min Alaska ser ut som den med 4 tvärstag, bärsystemet är också identiskt.

Ramen till min Grönland ser ut som den med 5 tvärstag, även bärsystemet stämmer precis.

Jag antog att skillnaden på ramarna berodde på att säckarna var av olika modell, men kanske är det istället över tid de ändrats då. Intressant :)

Jag vill minnas att jag gjorde efterforskningar för några år sedan och kom fram till att båda mina ramar var av den större modellen, så jag tror inte att det är det som är skillnaden. Hittar tyvärr inte källan nu.

... eller det sista året som dom fanns i Haglöfs sortiment?
Enligt besked från Haglöfs i Arvika idag:
Alaska fick H-loggan år 2000 - och då försvann den broderade hatten. (De fanns sedan kvar i sortimentet fram till 2002 - när det blev för dyrt att få fram ramar, så Alaska försvann. Ramarna gjordes i Sverige, medans säckarna syddes utomlands. Slutmontaget skedde i Arvika. )

... det såldes få M jämfört med L ...
Förhållandet mellan sålda långa resp. korta ramar var ungefär 8 till 2...

Jag fick min Alaska kring år 2002 tror jag det var. I den korresponderande Haglöfskatalogen fanns det också en Grönlandsryggsäck. Så antagligen senare än 2002.

Jag har läst att Nermander har en ramförlängare på sin Grönlandsram. Kan vi möjligen få se en bild eller två?

Det är en Alaska jag har, just nu är säcken borttagen så det var ju rätt lämpligt att knäppa ett par bilder.

Som synes är det ett bockat rör där ändarna är ihopklämda så de går in i ramens fyrkantrör. Upptill sitter två svetsade byglar att dra remmar genom (deras syfte är väl främst att remmarna inte ska glida i sidled).

Hittar inte skjutmåttet nu men röret verkar vara ungefär 15 mm i diameter, ändarna är ihopklämda så tvärsnittet ser ut som en 8 nästan. Jag har för mig det finns hål i ändarna så man kan sätta en sprint (men då måste man borra i ramen), men formen gör att den spänner fast rätt bra ändå så jag har bara kört med silvertejp för att man inte ska riva sig på de vassa kanterna. När man använder den spänner man ju ändå fast grejerna ner mot säcken så den ploppar inte ur i första taget.

De grå pluggarna till ramen har jag borrat två hål i och trätt i ett buntband som handtag så man kan ta bort och sätta tillbaka.

Bilagor

• 2015-05-15 08.36.37.jpg
    2015-05-15 08.36.37.jpg
    23.5 KB · Visningar: 3,096
  • 2015-05-15 08.37.02.jpg
    2015-05-15 08.37.02.jpg
    21.6 KB · Visningar: 3,092
Var det inte problem med rambrott? Kan 5 stag ge stabilare ram = mindre risk för rörelse som orsakar brott?

En observation:

På ramen med 5 stag så är axelremmarnas bägge ändar fästa nertill (X:et baktill är ju "överändarna" som går ner igen). På ramen med 4 stag så sitter axelremmarnas övre ändar fast just upptill i tvärstaget.

Spontant känns lösningen med X:et baktill vettigast, den minimerar nog knäck-krafter eftersom ramen snarare "står på" axelremmarna.

Min Alaska har 5 stag ser jag (och alltså X:et).

Min Grönlandsram har en rörformad förlängare som är argonsvetsad i ramrören. Det finns givetvis olika lösningar på flera problem.

Undrens tid är inte förbi - den heliga Graal är funnen!

Många har hört talas om den, men ytterst få har sett den IRL... Ramförlängaren!
Och tack vare Peter Nermander ovan så har vi alla kunnat se den på bild i alla fall.

Men undrens tid är tydligen inte förbi, så nu har jag säkrat mig en egen! Och den blev inte alls astronomiskt dyr,
vilket knappheten i marknaden för denna ytterst sällsynta vara hade kunnat leda till...

Jag ska se om jag kan hitta någon på teknikavdelningen som kan göra en användbar ritning på ramförlängaren - någon ritning/skiss har ju inte ens Haglöfs själva kvar...

[Jag har även editerat om bilden med ramarna, eftersom jag nu har alla tre sorterna. Till vänster den långa 5-stegade och till höger den korta 5-stegade. Mellan dem den äldre 4-stegade, dvs ursprungsutförandet.]

Bilagor

• PICT7897-72dpi.jpg
    PICT7897-72dpi.jpg
    61.2 KB · Visningar: 3,024
  • Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    82.9 KB · Visningar: 3,257

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén