Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn

Hej,
Vi tänkte ge oss upp till fjällen i sommar med två barn, 1,5 och 3 år. 3-åringen kan nog gå upp mot en mil över en hel dag om terrängen är hyfsat snäll (flack o inte för stenig). 1,5-åringen får en av oss vuxna bära , och den andra får bära all familjens packning... Det blir alltså stugboende i år för att minska på utrustningen.

Nu undrar vi, var bor vi bäst? Fjällstuga (hellre än station) med kort anmarsch och vacker närmiljö med korta turmöjligheter.
Vi bor i Göteborg och åker helst tåg till Jämtlandsfjällen eller möjligtvis upp mot abisko. Grövelsjön går bort pga värdelös tillgänglighet utan bil. Vi har funderat lite på Valbo/vålådalen och någon av närliggande stugor, isåfall vilken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Närmast till Stensdalen.

Hejsan,

Ett alternativ är givetvis att bo direkt vid vägen, dvs i Vålådalen eller kanske Storulvån. Då blir ju anmarschen ganska kort :)

Men om man vill komma ut i fjällen är den "närmaste" stugan i Jämtlandsfjällen Stensdalsstugan, vilket jag personligen har som en favoritstuga i Jämtland. Men dit är det 13 km från Vålådalen (dryga milen från Nulltjärn) så det kan ju vara lite i längsta laget för en 3-åring.

Om ni kan tänka er att åka buss så kan man väl även kanske tänka sig att kliva av i Gällivare och ta bussen in mot Ritsem. Ett alternativ kan ju i så fall vara att ta båten från Kebnats till Saltoloukta, borde väl bli ungefär 500 meter att gå och massor av fina dagsturer i närområdet. Eller så åker ni ända in till ritsem och tar båten över Akkajaure till Änonjamle. Därifrån är det ungefär 1.5-2 km till Akkastugorna.

/ Stefan
 
Kläppen till Helags är ju lättvandrad även om den är 12 km svagt uppför dit och nedför hem men väldigt bred fin led. Åk buss till Ljungdalen + taxi till kläppen eller bil till Kläppen (några km från Ljungdalen). Man kan bo på vandrarhem i Ljungdalen en natt om det behövs.

Nu är ju inte Helags lika mysigt som en fjällstuga så jag kan som Undvall skrev rekommendera Stensdalens nya stuga, gå från Nulltjärn så är det 10 km cirka men den leden ska man nog kolla in på kartan först då den inte är supertydlig på alla ställen enligt info jag fått.

Lunndörren är lite motigare än Stensdalen, drygt 13 km men rätt mycket uppför så i Vålådalen är Stensdalen bäst för er enligt mitt tycke. Lite bilder från min tur dit sist: http://cykelochuteliv.outdrr.com/2015/03/02/nya-stensdalsstugan/
 
Lite mothugg angående kommunikationerina till Grövelsjön. Bussfärden från tåget i Mora är enkel och bekväm dörr till dörr. Avståndet mellan fjällstationen i Grövelsjön (816 möh) och kalfjället är också kort i Grövelsjön i motsats till de flesta andra fjällstationer med vägförbindelse Storulvån undantagen.

Vakotavarestugan ligger nära vägen mellan Gällivare och Ritsem men under 500 möh och därmed en rejäl höjdskillnad till kalfjället.

Turiststationen i Katterjokk http://www.katterjokk.se/demosite/?page_id=1999 kan vara ett alternativ liksom vandrarhemmet i Björkliden. http://www.vandrarhembjorkliden.com/

Thure
 
Frågade på annat ställe och fick detta tips

"Viterskalet! 8 km att gå om man tar liften upp. Dit funderar vi på att gå med våra barn på 6 och 2 (den minsta bär vi). Trevligt med Hemavan som utgångspunkt också, då kan man åka till den berömda Ruttjebäcken och bada :)
"


Om jag minns rätt flyger du till Hemavan rel. Billigt om du är ute i tid och/eller har något Sverigekort?!?! Kostnad typ 600 från Stockholm....
 
Instämmer, Viterskalstugan är ett bra alternativ. Kolla när sommarliften går. Lycka till!
 
Tack alla!

Viterskalet låter som ett riktigt bra alternativ, ingen av oss har varit i vindelfjällen, men jag har varit på väg flera år. Om det finns lift blir det ju också en helt annan sak att ta sig upp med småttingarna.

Katterjokk är ju också superfint och vi bodde ett par dagar i svenska fjällklubbens stuga för tre år sedan när den stora killen fortfarande ammade. Nu avskräcker dock den långa tågresan lite från att ta sig så långt norrut.

Vad gäller Grövelsjön går det ju förstås att åka kollektivt men med småbarnen föredrar jag alla gånger nattåg framför flera byten och buss. Misstänker att det är lättare från Sthlm, men från Göteborg är det en heldag med två tågbyten och ofta lite trista regionaltåg. Så det får nog vänta tills barnen blir lite äldre eller tills vi blir bilburna :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
middlejoe fin fjällstation med möjlighet till dagsetapper Fjällvandring 4
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
tinab66 Tips på fin vandring i högfjällsmiljö? Fjällvandring 10
jubalviktor Fin vandringsled uppe i Sarek? Fjällvandring 7
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
brigas Fin helgtur från Saltoluokta Fjällvandring 0
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
mariaa Att bo i fjällstuga Fjällvandring 10
68678 Ny fjällstuga Fjällvandring 5
Borgas Avskild (primitiv) fjällstuga att hyra i september? Fjällvandring 5
robertliljedahl Fjällstuga att utgå ifrån för 2 + hund Fjällvandring 5
knallert en natt på fjällstuga Fjällvandring 11
David E Öppen fjällstuga/station i början av Juni Fjällvandring 3
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.