Friluftsbyxor i 65/35 i vardags/"jeansmodell"

Kan nån tipsa om ett par enkla enfärgade bomull/poly-byxor i smalare skuren "jeansmodell" - dvs utan benfickor och lös passform och hög midja, utan mer vardagliga byxor i smalare passform.

Lägg inte för mycket vikt vid "jeans" förresten. Ni kan tänka "chinos" också. Poängen är att de ska se ut som vanliga byxor inte som "Vildmarksbyxor" eller arbetsbyxor, men vara gjord av bomull/syntet-blandning.

Jag gillar att till mina mer vardagliga skogsbesök ha tåliga byxor som ser såpass stadsmässiga ut att jag kan gå rakt ut på stan efter svampplockningen utan att vara klädd så det skriker "fjällvandring" eller "survivalist" om mig.
 
Tack för tipsen

Ännu fler tips mottages gärna. De där fjällrävenbyxorna såg lovande ut
Men jag tänker att det väl borde finnas nån annan mer "okänd"-tillverkare som gör nåt liknande billigare
 
En Fjällräv till..

Beställde två par Fjällräven High Coast Trousers igår. Just för att dom ser ut som chinos och är lite smalare i benen mm. Dom är gjorda i en lite tunnare poly-cotton mix så inte extremt tåliga men helt ok. Enl Fjällrevens kundtjänst är Kiruna ca 5cm större över rumpan, något smalare över låren och lite högre i midjan. Många går tydligen ner en storlek i just den byxan.
 
Ah intressant. Sen verkar ju Kiruna vara g1000 original så det är väl lite tjockare tyg också
Men ingen av dem har väl fjällrävenlogga synlig va?
Jag vill helst inte ha logga på byxorna nämligen
 
Logo

High Coast Trousers har en liten diskret lapp vid sidan ovanför framfickan med en liten svensk flagga har jag för mig. Och strax nedanför fickan är det diskret broderar G1000 på ena sidan och en fjällräv på andra sidan. Så jo, massa loggor men väldigt små och diskreta. Går ev att sprätta bort om du stör dig.
 
Vilka vart det? Själv sitter jag hemma med ett par höga kusten men är velig och byter nog mot Kiruna på måndag. Mest på grund av tygvalet i byxan g100 light. Är orolig för slitstyrkan och om de endast går att bruka vid varmare väder.
 
Jag har en pinewoodbyxa där modellen heter Stockholm. Modell som femficksjeans. Halvsmala ben, finns som svart grå grön och kaki vad jag minns. Lite tunnare polycotton än g 1000. Kostade kring 400:-

Bosse
 
Till dina vardagliga skogsbesök för svampplockning osv kan man ha vanliga jeans av 100% bomull om man vill. Varför ska du ha 65/35 blandning ? Ett par riktiga jeans i bra kvalité sliter du inte ut och du slipper se ut som en överlevnadstok när du ska handla mjölk på hemvägen :)

Mvh / Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.