Tips ryggsäckar & sovsäckar?

Hej!

Vi behöver er tips och hjälp som har mer erfarenheter.
Vi är två som ska vandra mellan Nikkaluokta - Abisko under midsommaren och 8 dagar framåt.

Jag väger 83 kg och min sambo väger runt 60 kg.

Ryggsäck:
Hur många liter ryggsäck behöver vi? Är det rimligt med 70-75 liter?
Jag antar att jag ska ha större och hon mindre?
Har ni någon tips om vilken ryggsäckar vi ska testa?.

Det jag tänkte testa är:
Osprey*Xenith 75
Osprey Aether 70
Lundhags V12 75
Arcteryx M's*Altra 75
Andra förslag?

Har ni någon förslag vilken ryggsäck min sambo ska testa?

Sovsäck:
Vilken märke av sovsäck ska vi titta efter? Vi vill köpa dunsovsäckar.
Under juni månaden är det i genomsnitt ca 5 grader på natten, kan ibland bli 0 grader enligt väder från 2013. Vilken temperaturgräns (komforttemp) ska vi titta på?
Jag har tittat lite på Roberts sovsäckar på hemsida: http://roberts.pl
Det jag tittade på är Ultralight, Superlight och Voyager light.
Skulle det fungera med kompforttemp från -7 till -9 för mig som är man och min sambo runt -9 som är för kvinna?. Lagom kompforttemp?

Rekommenderas Roberts sovsäckar?

Tacksam för hjälp.

/J
 
Både jag och min sambo köpte ryggsäckar förra sommaren. Jag var helt inne på en lätt ryggsäck men efter att ha testat flera olika ryggsäckar med packning (viktpåsar, 10-15kg) så fastnade jag också får Fjällräven Kajka, den var helt klart den som passade mig bäst trots att den var 1kg tyngre än den jag först tänkt mig. Prova så många som möjligt med vikt i butiken och när du bestämt dig för en så köper du den och sen hemma packar du i din packning och går en lång provtur och känner att den känns bra. Alla kroppar är olika och det är svårt att säga vilken som passar dig. Vi tyckte också att Kajkan kändes stryktåligare (bla. kraftigare tyg och dragkedjor) än än andra lättare säckar. Inställningsmöjligheterna för axelbred var också något som passade oss bra. Det blev ingen 8 dagars tur för oss men båda är nöjda med valet. Jag köpte en herr 75l och hon en dam 60l(eller 65l?). Storleken beror på om ni ska bära all mat från start, storlek på tält mm. Jag tycker ni borde klara er på den storleken.
 
Jag kan rekommendera Roberts och deras säckar. Ingen erfarenhet av de säckar du är intresserad av utan köpte nyligen en väldigt specialanpassad Lhotse 800. Du kan välja exakt hur du vill ha det utöver de varianter som finns ang fyllning, (typ,volym) material (kan ha olika på huva/fotbbox osv).
 

avslutad210712

Gäst
Din sambo kan kanske testa Ospeys motsvarande dammodeller dvs Xena, Ariel och varför inte Aura.

Roberts sovsäckar rekommenderas varmt :)
 
Tack för snabba svar, alla! :)

Vi hade tänkt packa allt som tält, sovsäckar, mat för 8 dygn. Då får det bli ryggsäck för 75 liter ungefär och för henne ca 65.

jonkandonkan: intressant, jag ska ta en titt på det. tack!

storskogen: Jag har tagit en titt och testat den lite men Naturkompaniet jag testade hade inga bra vikter där. den känns stabilt men väger över 3 kg. det är tungt det men det är ju viktigare att ryggsäck sitter rätt än att en lättare som sitter inte rätt. Jag får testa den igen med riktiga vikter. Priset är saftigt också. :-/

avslutad210712: Topp, tack för tips!


Då blir det Roberts men jag väntar med beställning tills någon av er kan svara när det gäller komforttemperatur för henne och lägre temperaturgräns för mig som är man för fjällvädret under juni i Abisko.

/J
 

avslutad210712

Gäst
Jag köpte Voyager Light 400 respektive 500 men då beställde jag deras bästa dunkvalitet + en krage i halsöppningen. Inte många gånger jag har använt säcken som annat än täcke men några gånger har det hänt och då var det skönt att ha lite extra isolering. Innan hade jag syntetsäckar från Haglöfs som skulle klara någon minusgrad men de gjorde de definitivt inte.
 
Voyager Light

En detalj med designen på Voyager Light är att sovsäcken är gjord av en över- och underdel som är ihopsydda som på bild B och längs sömmen uppstår det kalla fläckar.

Är man frusen av sig kan det vara värt att satsa på säcken som heter Voyager, som är konstruerad som på bild A.
 

Bilagor

  • Sovsäckskonstruktion.jpg
    Sovsäckskonstruktion.jpg
    12.3 KB · Visningar: 1,649
Ni klarar er med 75 respektive 65L på 8 dagar, tält och liggerunderlag kan ni ju spänna utanpå ryggsäcken om det blir tight med plats.

Komforttemp på sovsäck är svårt att avgöra, beror på om man fryser lätt eller inte vilken fabrikör osv.
Men räkna med att det kan vara ganska kallt Nikkaluokta-Abisko under midsommar, tog forsrännarlicens i Kiruna midsommarveckan förra året och då snöade det 2 av 4 dagar.

Men kör iaf som du sa på komfort minus 7-9 och tycker ni det är kallt så är det ju bara att ta på sig ett torrt underställ,fleecetröja och sovmössan så "bygger" du garanterat på 3-4 minus grader i komfort vilket borde göra att ni sover gott.
 
Den generella rekommendationen jag sett oftast gällande sovsäckstemperatur för en man är strax under nollan. Samtidigt är det väldigt individuellt hur varmt man vill ha det. Med ett dubbelväggstält får du ofta en högre temperatur inne som också kan påverka valet. Vill du använda ett underställ som pyjamas eller en liner så ökar det på isoleringsgraden ytterligare.
Finns det flera temperaturangivelser så gäller limit för man och komfort för kvinna.

En sovsäck med komfort -7 plus underställ och dubbelväggstält blir lika med bastu för mig om jag ska vandra under sommarsäsongen. Även om frostnätter kan förekomma så är de trots allt få under den tiden. Komfort -7 motsvarar kanske runt -12 limit.

Ni kan säkert hitta bra bekväma ryggsäckar som väger mycket mindre än Kajka. Det är på tält, sovsäck, liggunderlag och ryggsäck som det går att minska vikten rejält. Utöver att skippa onödiga prylar då. :)
Har sett andra tipsa om att rita upp ett decimeterrutnät innuti en kartong för att få fram vilken volym man behöver på ryggsäck.
 
Tack för smarta och bra tips, allihopa! :)

Nu är det bara att testa sig fram och stor handla.. :)

Trevlig Valborg!

/J
 
Tips om hur jag ska bedöma var jag tillhör?

Jag har ju inget att jämföra med...

4. Think for a while of your resistance to cold. Can you describe yourself as:
- very resistant to cold,
- average resistant,
- not resistant,
- a freezer,
- a big freezer
- a huge freezer
(during sleep and by comparing to other people of the same sex.)

/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Kareem Tips om kupoltält Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.