Paddla i Helgeland (Norge)

Hej Allihopa,

Jag och min bror ska iväg för första gången och paddla i Helgeland uppe i norra Norge. Tänkte höra om det är några här som kanske redan gjort den resan och kan dela med sig av lite tips?
Vi har några frågor som gärna vill veta lite mer om:
1. Hur tar man sig enklast upp dit och vad kan tänkas vara det billigaste?
2. Ska man hyra kajak där uppe och vad ungefär kostar det för 7-10 dgr eller ska man hyra i Sverige och ta kajakerna på biltaket om det är väldigt dyrt att hyra i Norge?
3. Vädermässigt, är det någon tid man ska undvika då vädret är som mest ostabillt, vi tänkte åka i slutet av juli, runt den 20e.

Tacksam för alla sorters svar :)

/Pontus
 
Har inte paddlat där själv men varit vid Lofoten ett par gånger. Har några kamrater som är entusiastiska efter att ha åkt bil upp och paddlat med egen kajak vid Helgeland förra sommaren.

Helgeland är rätt populärt paddelområde och jag har läst i någon friluftstidning om att det går att hyra kajer där. Du hittar rätt mycket genom att googla på kajak och Helgeland.

Hyra se t ex http://www.havnomaden.no/sider/engelsk.html de kräver kurserfarenhet.

Thure
 
Länktips

Har inte heller varit där ännu tyvärr, men det kommer väl när det passar sig!
Tror det, som thure säger är vanligt att man behöver "våttkort" för att få hyra kajaker - det är vad jag hört iallafall, men har du något motsvarande i Sverige så går det säkert bra, eller fråga uthyrningen direkt vad som gäller :)
Skickar med några länkar från kajak.nu som varit där några vändor!
http://www.kajak.nu/paddelvatten-och-sant/helgelandskusten-norge/
http://www.kajak.nu/?s=helgeland&submit=Search
http://www.paddelkartan.se/category/norge/
 
Ett hett tips är att åka dit på prognos....

Vi hade bokat in en vecka i Juli då vi skulle dit och vi hade värsta sortens skitväder under tiden vi var där.

Men det är ett otroligt häftigt område!
 
Jämfört med vad Helgelandskusten har (klättring, toppturer, isklättring, ett av Skandinaviens största karstområden, paddling, glaciärturer, vandring m.m) tyckte jag reportaget var ganska lamt?
 
Jämfört med vad Helgelandskusten har (klättring, toppturer, isklättring, ett av Skandinaviens största karstområden, paddling, glaciärturer, vandring m.m) tyckte jag reportaget var ganska lamt?

Det är möjligt - Jag har ju aldrig varit där själv så att jag kan jämföra reportaget med verkligheten. Gällande detta resmål, är jag för egen del helt fokuserad på paddlingsmöjligheterna och har inte funderat så mycket på vad man mer kan göra i närområdet.
 
Är också på väg dit i sommar, och söker tips. Har skärgårdspaddlat lite i sthlm, både inner och ytter, lite älv och sjöar med. Hur bra förberedd ska man vara inför Helgeland? Vädret kan man ju inte styra över, och datumet kommer att vara låst. Tänker mig att jag ska träna lite ute på Torö stenstrand, för att bli mer bekant med lite större vågor. Det kan väl inte vara fel?
 
Hej.

Några spontana tankar:
Tidvattnen - skaffa en pålitlig tabell så att ni kan planera hur ni ska lägga kajakerna. Det lär bli en hel del bärande.
Dricksvatten - det finns inte så många ställen att fylla på eftersom de få befolkade öarna inte per automatik har rinnande dricksvatten.
Reka mycket på nätet. Området är stort så det är bra om man är väl påläst och förberedd.
 
Titta kartor på 1881.no. Det finns både skyddade och exponerade vatten. Vädret var väldigt stabilt när jag bodde där. Tidvattenströmmarna kan komma upp i 20 knop i Saltstraumen och Godöystraumen är också våldsam. Sen tycker jag att Storglomvassdammen är fantastiskt läcker. Eftersom den ligger på fjället kan det blåsa upp snabbt. Det är extremt kallt vatten som är turkost. Glaciären kalvar ner i dammen. Kanske en dagstur?
 
Storglomvassdammen.. Oj... Verkar vara värt ett besök, alla gånger. Kollade i google maps, men det tycks som att det inte går nån väg dit? Den tunneln som gick mot dammen slutade i berget såg det ut som?..:)..

Sleneset och Lovund låter som min nivå..:).. Tänker färja över, och sedan paddla där, skyddat mellan öarna, alternativt färja till Rödöya och öarna där. Finns tid vore det fint paddla i Melfjorden också.

Kan det ovan vara bra för nybörjare typ?

Känns som en semester är för kort ju mer jag rekar..


http://www.visitnorway.com/se/resma...iteter-i-helgeland/kajakpaddling-i-helgeland/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.