Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe

Jag tänkte cykla i Malawi och Zambia i sommar (m sällskap). Exakt vilka länder är inte bestämt. Jag har ca 3 veckor på mig o kommer att vara borta v 29-32.

Ni som varit där. Hur var det? Hur säkert är det att tälta, både m tanke på djur o rånrisk. Har läst varningar om tex Moçambique, m har svårt att veta hur mycket jag behöver lita på de, men det har ändå gjort att jag letat mig västerut. Hur är det I de länderna?

Vilka typer av vägar är okej att cykla på, ska man satsa på de största vägarna eller är det för mycket trafik på de? Cyklar gärna på små vägar m är de alltför dåliga med sugig lera så blir det tråkigt.
 
Jag har bott och arbetat i Malawi under 6 mnd (2009/2010), samt besökt Zambia. Jag köpte bil och tog mig oftast fram med det. Men jag lyckades också hitta en västerländsk cykel som en engelsman importerat från Sydafrika. Jag var stationerad i Lilongwe (Malawis huvudstad) men reste runt i landet en del. Jag cyklade lite träningsturer och dagsturer i och runt Lilongwe. Vägarna är/var generellt dåliga, också de största viktigaste vägarna, tex. M1 mellan Lilongwe och Blantyre motsvarar en taskig landsväg här hemma. Det är gott om potthål i vägbanan som är asfalterad med ett tunt lager asfalt. Det kan komma nya stora potthål på bara 24 timmar. Vägbanan är för bilar (den uppfattningen har de flesta trafikanter där nere), så ni får räkna med att delvis cykla i gruset utanför vägbanan. Någon asfalterad väggren finns oftast inte.
Folket i Malawi och Zambia är generellt mkt fredliga. Men extrem fattigdom och diverse oroligheter kan skapa desperation. Jag hade varit på min vakt 24 timmar om dygnet om jag inte övernattade inne i en stad. Vi fick rådet att inte köra bil efter mörkrets inbrott, bara inne i städerna. Det blir ljust kl 06:00 och mörkt kl 18:00. Detta är stort sett året runt, det ändrar sig bara 1 timme ca. V29-32 är precis innan/i starten av den varmaste årstiden (dry season). Förhoppningsvis är det fortfarande svalt när ni är där.
Nu måste jag dra till jobbet!
 

Bilagor

  • 89.jpg
    89.jpg
    58.6 KB · Visningar: 588
  • M1.jpg
    M1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 580
Zambia är ett mycket trevligt land, har tidigare bott där i fem år och rest runt "överallt". Men det är också ett stort land med ibland långa avstånd, så kan vara lite långt för en tur på 3 veckor. Skulle snarare föreslå Malawi, mindre och kortare avstånd, både fin natur och såklart Malawisjön. Min fru flyttar dit nu på tisdag (med cykel) så kanske kan återkomma med tips.
 
Tack för svaren! Det gav mig en bild av trafikläget. Jag var rätt nöjd tills jag nyligen började fundera på hur säkert det är att tälta och vildcampa. Nån som kan hjälpa mig ta reda på det? Behöver jag akta mig för några sorters djur/platser osv.
 
Tack för svaren! Det gav mig en bild av trafikläget. Jag var rätt nöjd tills jag nyligen började fundera på hur säkert det är att tälta och vildcampa. Nån som kan hjälpa mig ta reda på det? Behöver jag akta mig för några sorters djur/platser osv.

Att tälta/vildcampa spontant längs med vägarna i Malawi och dess grannländer menar jag att man inte gör. Detta är en del av världen som funkar på ett helt annat sätt än vad vi i trygga Skandinavien är vana vid. Det är inte så att det springer runt lejon och noshörningar överallt, de finns bara i nationalparkerna, men du blir extremt utsatt för opportunistiska människor med onda avsikter (när det är mörkt). Om man skulle spontantälta skulle du inom 30 min ha hela traktens ungar (100-tals) och en å annan vuxen som sitter å glor på dig konstant. Ska du tälta så måste du ha en bestämd rutt med trygga övernattningsplatser. Det kan säkert finnas diverse spindlar och giftiga tusenfotingar (och inte minst malariamyggor) men som man säkert kan undvika enkelt om man har ett stängt tält. Tokiga vildhundar förekommer, vilket jag fick uppleva flera gånger. Enklast borde vara att övernatta på olika hostels/lodges/motell osv (billigt). Men räkna med rätt mkt lägre standard när du är i mindre byar där få pratar engelska. Vad det gäller mat så är det kyckling, fisk (från Malawisjön) eller getkött som gäller med zimma lr ris som gäller i dessa mindre byar. Räkna också med diverse lastbilschaufförer som "koser" sig med prostituerade i grannrummen (om du väljer de billigaste övernattningställena, som ibland är det enda alternativet i mindre byar...
 
MIna erfarenheter från området är mer än 20 år gamla från Zimbabwe och därför så kan jag bara instämma i Emils omdömen. I fattigare områden blir du medelpunkten i en stor folksamling så fort du kommer till en by.

Det finns några svenskar som cyklat ned till Sydafrika från norra Afrika de senaste åren. Ta del av deras erfarenheter.

http://www.utsidan.se/cldoc/pa-cykel-stockholm-kapstaden-1-reseberattelse.htm
http://www.travelaroundtheworld.se/
http://www.lostcyclist.com/

Finns kanske fler.

Thure
 
Att tälta/vildcampa spontant längs med vägarna i Malawi och dess grannländer menar jag att man inte gör.

Bullshit. Varenda cyklist och overlanders tältar ju i bushen hela tiden. Det är ju bland det bästa med hela turen i Afrika. Själv har jag gjort det hundratals gånger. Stämmer ju iof att man hela tiden är i centrum - så då gör man ju som i resten av världen. Man gömmer sig. Är det för mycket byar där man är så ber man en lärare om lov att få sova över i en skola eller liknande. Ett trevligt sätt att komma nära folket och se hur de har det, samtidigt som det är tryggt. Och detta:
Detta är en del av världen som funkar på ett helt annat sätt än vad vi i trygga Skandinavien är vana vid.
- ja, det är ju inte Skandinavien men själva syftet med en resa av det här slaget är ju för att uppleva något annat och något nytt. Det är ju grundbulten i det hela. Det väl pluspoäng att få uppleva lite annorlunda miljöer och kulturer. Sen är det väl ungefär så att Hanna nog är beredd på lite äventyr - annars skulle hon nog inte planera att cykla i Afrika över huvud taget.

Betydligt kinkigare att hitta säkra platser att sova på i Europa - har flertalet gånger känt att jag uppfattats som jobbig när jag har frågat om råd om var jag kan sätta upp tältet i Europa, som om det är fult att sova, som om tälta inte är något som är socialt accepterat - som om alla mest vill att jag ska cykla vidare och bli någon annans problem. Medan det i Afrika må vara excentriskt - men på något sätt mer naturligt. När jag har frågat om lov i Afrika så märks det tydligt att byn tycker det är superkul att något händer, och självklart hjälper de till - alla måste ju sova, även vita cyklande turister. Önskar jag kunde få samma mottagande i Västeuropa.
 
Senast ändrad:
Bullshit. Varenda cyklist och overlanders tältar ju i bushen hela tiden. Det är ju bland det bästa med hela turen i Afrika. Själv har jag gjort det hundratals gånger. Stämmer ju iof att man hela tiden är i centrum - så då gör man ju som i resten av världen. Man gömmer sig. Är det för mycket byar där man är så ber man en lärare om lov att få sova över i en skola eller liknande. Ett trevligt sätt att komma nära folket och se hur de har det, samtidigt som det är tryggt.

Jag er enig med dig ang. att det säkert går att lösa genom att fråga om lov att övernatta på lämpligt ställe. Jag har också samma erfarenhet om att de är mkt hjälpsamma, mer än i Europa, helt klart. Men då bör man följa en rutt som gör det möjligt. Kan bli långa dagsetapper annars (?). Jag körde bil mellan Lilongwe og Blantyre (Malawi) flera gånger och där menar iallafall jag att man inte bör vildcampa mellan byarna... Sen finns det typ ytterligare 50-tal länder och där vet jag inte hur det funkar...
 
Själv tänker jag att folk klarar jag nog av att anpassa mig till och känna in. Oavsett språk. Har gått förut, borde gå bra igen. Jag är mest tveksam till, o behöver lite råd angående, sånt som tex djur. Jag vet att det finns många giftiga djur på kontinenten o också en del stor rovdjur. Rovdjuren är det nog inte så tätt mellan så de oroar jag mig inte för. Jag är mer rädd för de små o giftiga djuren som jag inte kan se.

Som jag har förstått det är malaria någon större risk där jag kommer att vara under juli (södra Zambia).

Om det är som Skandinavien blir jag besviken. Jag vill ju se nåt nytt! O spännande, som jag inte riktigt kan förutspå på förhand. Några hotell m bra standard kommer jag inte leta efter. Jag är glad om det finns nåt sorts kallt vatten att tillgå på nåt sätt (detta efter en hotellvistelse i Georgien där det endast fanns varmvatten, jösses, det gick ju inte att tvätta sig utan brännskador).
 
Finns säkert ett och annat giftigt djur. I Malawi fanns det en dm lång tusenfoting som man såg ibland och som var giftig. Det man gjorde då var att man helt enkelt trampade ihjäl den (dumt att ha dem bland barn och annat). Sen fanns det diverse spindlar, bl.a. Camelspider som vi hade ett par stycken av i huset. Deras gaddar är fan inte å leka med men jag tror inte de är särskilt giftiga för människan (men bettet kan bli infekterat). Ormar såg jag också, mest överkörda, vet inte om de är giftiga. Stora äckliga ödlor såg jag också, den största över en meter, också oftast överkörda (folk körde medvetet över alla reptiler). En ödla stenades ihjäl av barn utanför huset där jag bodde. En och annan parasit finns också. Men som du förstått är Malaria det som tar flest liv, så du bör fundera på Malariaprofylax. De som spenderar lång tid i Afrika skrattar oftast åt oss västerlänningar som daltar med profylax men ska man bara vara där nere i en begränsad period så tycker jag att det kan vara på sin plats. Jag tog några andra vacciner också, minns inte vilka men de som rekommenderades på mitt lokala sjukhus hemma i Sverige.

Du lär dig säkert mkt på plats. Fråga locals. Sov under myggnät som stoppas in under madrass så är du helt safe. Jag hade massa äckliga smådjur där jag sov men de kom aldrig in innanför myggnätet. Sprid inte ut kläder hur som helst och använd sunt förnuft så löser det sig.
 
WORD!

Som den Lars skriver, släng up tältet i det vilda där ingen ser dig eller vet om dig eller fråga på någon skola/byns "chef" eller liknande. Nemas problemas.

Det är trafiken som är farligast, men den undviker man genom mindre vägar som dessutom skapar bättre möjligheter för bättre övernattningsmöjligheter, vackra landskap och spännande möten.

NJUT!

Bullshit. Varenda cyklist och overlanders tältar ju i bushen hela tiden. Det är ju bland det bästa med hela turen i Afrika. Själv har jag gjort det hundratals gånger. Stämmer ju iof att man hela tiden är i centrum - så då gör man ju som i resten av världen. Man gömmer sig. Är det för mycket byar där man är så ber man en lärare om lov att få sova över i en skola eller liknande. Ett trevligt sätt att komma nära folket och se hur de har det, samtidigt som det är tryggt. Och detta: - ja, det är ju inte Skandinavien men själva syftet med en resa av det här slaget är ju för att uppleva något annat och något nytt. Det är ju grundbulten i det hela. Det väl pluspoäng att få uppleva lite annorlunda miljöer och kulturer. Sen är det väl ungefär så att Hanna nog är beredd på lite äventyr - annars skulle hon nog inte planera att cykla i Afrika över huvud taget.

Betydligt kinkigare att hitta säkra platser att sova på i Europa - har flertalet gånger känt att jag uppfattats som jobbig när jag har frågat om råd om var jag kan sätta upp tältet i Europa, som om det är fult att sova, som om tälta inte är något som är socialt accepterat - som om alla mest vill att jag ska cykla vidare och bli någon annans problem. Medan det i Afrika må vara excentriskt - men på något sätt mer naturligt. När jag har frågat om lov i Afrika så märks det tydligt att byn tycker det är superkul att något händer, och självklart hjälper de till - alla måste ju sova, även vita cyklande turister. Önskar jag kunde få samma mottagande i Västeuropa.
 

Bilagor

  • 6962029147_2a083993c3_z.jpg
    6962029147_2a083993c3_z.jpg
    190.5 KB · Visningar: 370
  • 5413965232_8b93b00ab4_z.jpg
    5413965232_8b93b00ab4_z.jpg
    258.4 KB · Visningar: 337
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.