Bärstol bärteknik o skor?

Hej. Jag har just köpt en bärstol av märket Macpac Possum som jag tänker bära vår tvååring på 15 kilo i i sommar. Vad bör jag tänka på när jag väljer skor? Och finns det bra tips på hur man bär barnet på ett bra sätt för att undvika skador?
Jag är rätt ny på vandring och i sommar ska vi till österrike med barnen. Vi kommer att gå små turer på ett par timmar om dagen max. Vi kommer även att röra oss i storstäder typ Berlin, med barnet på ryggen.
Tacksam för input på skor speciellt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Använd skor dina fötter trivs i. På det underlag och med den vikt du beskriver tvivlar jag starkt på att du behöver något som ger extra stadga om du inte har extremt svaga vrister.

I övrigt, ta små utflykter nu så du hinner vänja dig vid bärstolen och se så den sitter bra, kolla så inte barnet sitter obekvämt, och se till att han eller hon inte fryser, det är *mycket* kallare att sitta i en bärstol än att bära en tocken.
 
Finns det en mamma som bär matsäck och extrakläder?
Annars drar det snabbt iväg över 20 kilo på längre dagsutflykt.

Jag brukar bära på vår tvååring lite överallt. I stan håller jag med om att "alla" skor duger.
I skogen brukar jag vara glad åt mina lundhags. Nyligen har grabben lagt sig till med att liksom kasta sig lite oberäkneligt från sida till sida när han nyfiket vill titta än höger än vänster. Det där lägger mycket mer belastning på ens "kompenserande" muskler, än en ryggsäck med samma vikt.
 
Stavar...

Stavar är guld värt att ha när man går i lite besvärligare terräng med ett barn på ryggen. Dels är de inte lika stilla som en ryggsäck och dels känns det än viktigare att inte ramla.

/Mikael
 
Jag gar med laga skor, dock med relativt hard sula, och utan stavar. Jag gissar pa att det ar relativt individuellt och att det inte skiljer speciellt mycket jamfort med om du bar en tyngre packning. Precis som nagon redan har namnt sa ar det barnets vikt + barstolens vikt + ev packning. Skulle gissa pa att din barstol vager tre (3) kg sa redan utan packning sa kommer du att bara 18kg.

Nu vill jag inte avrada dig fran barstol da jag tycker att det ar overlagset allt annat.

Edit:
MacPac sager att din barstol vager 3.5kg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.