Hållbarhet dunsovsäckar

Någon som vet något om dunsovsäckar?

Min säck har jag sovit i när det varit minus 3-4 grader med bra resultat. I natt var det plus 4 och jag frös i den.

Men å andra sidan kom jag på att den måste vara 25 år (shit vad tiden går!)

Kan det vara sovsäcken som pajjat, eller tål man kyla sämre vid 41 än när man är 16?

/Nils
 
Är den ren? I takt med att de blir smutsiga säckar de ihop lite och håller värmen sämre, men det kanske du redan visste :)

Annars upplever jag att den upplevda värmen ofta står i direkt relation till hur utvilad och välmatad man är så kanske är det en dylik parameter som spökar?
 
Beroende på hur använd den är och hur du förvarat den kan givetvis sovsäcken tappat lite av sitt loft under dessa år, men...
du har dessutom rätt i att metabolismen avtar med stigande ålder, så när man blir äldre blir man samtidigt mer lättfrusen. Därför kan det vara bra att välja en sovsäck som är lite varmare än man initialt tänkt sig om man räknar med att ha den kvar i många år. EN testningen utgår från en man/kvinna i 20 års åldern (när metabolismen är som högst), varför man kan ta hänsyn till detta när man själv väljer sovsäck.

Så du har två samverkande komponenter, ålder på sovsäcken och ålder på dig själv, att beakta. Vilken som överväger kan bara du själv svara på;)
 
Komforttempen på en säck är inget fast värde , den kan variera.

Haha du vet om du kämpat på med 20kg i minus 20 och är i topptrim och slänger ut liggunderlaget och kryper i kan du antagligen sova bra många timmar i en minus 10 säck.

Vi säger att du haft basläger och stått stilla hela dagen och lummat omkring o gluttat på harar , då kan du behöva en minus 25 säck.

Generellt skall man välja en säck som klarar mera än vad som skall vara , desutom ger det en buffert då sovsäckar tappar loft med tiden.

Har du inte tvättat den så skall du nog göra det , jag tvättar mina ungefär var 30-50 natt gällande vintersäckar ocvh sommarssäckar 10-15 natt
 
Om du inte har en rymlig påse för fluffig säck sy en av ett lakan, tvätta säcken och fluffa upp den. En nytvättad fluffad säck kan ge dig betydligt bättre loft och värmeegenskaper.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.