Seabird expedition LV vs Point65 Jolly Roger Crunch?

Hej!
Är helt ny på Utsidan och även ny som paddlare. Sambon har en Seabird expedition HV och vi har gjort några dagsturer där jag har hyrt olika kajaker. För att slippa trassla med att hyra har vi dock tänkt att jag ska köpa en egen. Till saken hör att vi bor intill en å, en rätt stenig sådan.
Mao är jag på jakt efter en plastkajak, främst för kvälls-/dagsturer men den bör rymma packning för en eller två övernattningar också. Jag är bara 152 cm och 48 kg så det får inte vara någon fullstor kajak.
Vill hålla priset på en rimlig nivå då jag inte tror att vi kommer att padda jättemycket.

Har kollat på (på webben) den mindre varianten av Seabird Expedition LV. Det är dock 20 mil till Sthllm där den finns så jag har inte haft möjlighet att provsitta än mindre paddla än. Sambons Expediton HV är dock på tok för stor, väldigt bred och jag får noll kontakt med skrovet.
Härom dagen sprang jag på Jolly Roger Crunch på XXL för samma pengar och den satt som en smäck!!
Provsatt även den lite mindre och ännu billigare Jolly Roger Haddock (7000:) men fick en känsla av att den var mer leksak än för seriös paddling, rätt eller fel?

Är det värt att åka 40 mil för att prova Seabirden? Har ni någon erfarenhet av dessa två dvs Seabird Expedition LV / Point65 Jolly Roger Crunch. Är de likvärdiga eller är det något som talar för den ena eller den andra?
Seabirden är ju rundbottnad medan Crunchen har ett mer v-format skrov, hur kommer det att påverka stabilitet mm?
Tacksam för all input.
 
Vi har i familjen en snarlik Point 65. Det som skulle kunna tala mot den föreslagna Point 65 är att den är ganska hög framför sittbrunnen vilket gör att du behöver hålla paddelskaftet ganska högt vilket ser ut att vara lite lägre och mera ergonomiskt på Seabirden givet din kroppslängd.

I övrigt förefaller kajakerna vara ganska likvärdiga.

Du har inte funderat på att köpa begagnat? Köper du en vettig kajak begagnat kan du troligen få tillbaka pengarna om du senare väljer att sälja. Vilka modeller av de du paddlat har du gillat?

Thure
 
Allt är inte guld som glimmar...

Hej!

Utan att ha någon bekräftelse från varken Point65 eller XXL har jag uppfattat det som att Jolly Roger inte är kajaker från Point65. Utan att det istället är så att Jolly Roger (som för övrigt håller till i Hong-Kong) har köpt gamla modeller (gjutformar) av Point65-kajaker. Om det är Point65 eller tillverkaren bort i Kina som sålt vet jag inte. Hur som helst är detta kajaker som en gång i tiden burit Point65 namn, men inte gör så idag. Så väljer man att köpa en ny Jolly Roger kajak är det i princip samma som att köpa en 5-8 år gammal (oanvänd) kajak. Lite som att köpa bilar från Dacia, Hyundai eller Kia. De använder teknik och design som har ett antal år på nacken, beprövad och återbetald, men ligger inte i framkant varken vad det gäller kvalité, miljö eller innovationer. Men billiga!

Du får vad du betalar för.

Jag skulle valt att köpa en Point65 kajak från någon uthyrare, när de säljer ut sina hyrkajaker på hösten. 1-2 år gammal till 60-70% av priset, inkl kapell och paddel. Då får du en 1-2 år gammal kajak till kanonpris som inte faller mer i värde på flera år.
 
Efter att ha läst allt jag kommit över på webben och även pratat med lite kajak-folk inl Point 65 är jag nu nöjd ägare till Jolly Roger's Crunch.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med trivs mycket bra i sittbrunnen så här långt.
Har även fått mycket positiv feedback från en uthyrare som är ÅF för Point 65 men nu beställt 5 st Jolly Roger Crunch. Enl honom så var det inte mycket som skiljde dem åt och definitivt inget som motiverade ett dubbelt så högt pris.
Tack för all tips och synpunkter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Vraket Seabird expedition HV Paddling allmänt 1
fraola Sittställning Seabird Design Expedition Paddling allmänt 10
aa99 SeaBird Expedition HD-PE Paddling allmänt 26
EricL Seabird generellt bättre än Seahawk och Havspaddeln? Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Mattias Claesson Seabird H2O? Paddling allmänt 1
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
sussief Seabird Discovery 430 Paddling allmänt 4
P-E Fikalucka med neoprenpåse, framförallt på Seabird. Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Indigobarn SeaBird Scott LV Paddling allmänt 13
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
popunonkok Wilderness systems vs Seabird, Byggkvalité och känsla? Paddling allmänt 3
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
csj Seabird Design 600 Sport Paddling allmänt 8
kajakhampus Epic, Seabird, inuk etc Paddling allmänt 2
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Jackiie Seahawk Expedition? Paddling allmänt 1
saffran Begagnad Hasle Expedition? Paddling allmänt 1
scandiaca OASIS Expedition, kajak för vattendrag? Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Peifen Annorlunda expedition Paddling allmänt 1
Kareem Yukon Expedition Paddling allmänt 7
Lssa Kajak expedition i Sydamerika. Paddling allmänt 0
Vlad_1971 K1 Arctic Expedition - mått? Paddling allmänt 0
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
xbingox yukon expedition eller liknande Paddling allmänt 0
jabe05 Sibir Expedition? Paddling allmänt 0
FarbrorBlå Kokatat Expedition 2008 Paddling allmänt 1
ADOLFSSON Yokung Expedition !! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 Guillemont Expedition Single? Paddling allmänt 4
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
Gösen Hasle Expedition Paddling allmänt 2
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
Grusbus Svalbard Expedition? Paddling allmänt 4
Mole Jämföra kajak: Arctic Expedition Paddling allmänt 0
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
Christian Trapper K2 Expedition - bra eller dålig kajak? Paddling allmänt 1
Point 65 och Yukon Expedition? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...