Narviksområdet

avslutad210712

Gäst
Ser ut som att första vandringen börjar i Narviksområdet och eftersom jag gått från Katterat via Oallavaggi två gånger funderar jag på lite alternativ. Preliminärt 11:e juli men semestrarna är inte spikade på våra jobb ännu.

Tänkte kliva av bussen i Björnfjell och då är frågan om jag skall gå via leden som går i kanten på Norddalen eller om jag skall gå "uppe" på fjället. Någon nackdel med något av valen?

Funderade på att fortsätta till Hunddalshyttan och därifrån sedan gå alternativt via Rienatvaggi eller följa Sealggajavri. Känns som att norra sidan av Sealggajavri borde vara mindre problem med avsmältningen från glaciärerna så är det rätt eller fel tänkt och finns det någon annan sak som gör det valet fel? Och någon som gått Rienatvaggi och kan säga hur pass besvärligt (block, vatten, branthet) det är att gå genom den dalen.

Längre söderut kan man gå väster eller öster om Caihnavarri. Öster om har jag gått (fin väg) men har någon gått väster om som kan berätta hur den vägen är? Är en led utritad på kartan så det känns inte som att det skall vara allt för svårt.

Vid utflödet från Vuolip Coarvejavri finns det en bro men kan man passera norr om den sjön? Kommer troligen att fortsätta norrut när jag kommer in i Sverige och känns onödigt att gå söderut förbi sjön innan man svänger av norrut. På Google Earth ser det ut att forsa rätt bra i jokken som kommer ner men kan man tänka sig att det går att vada i närheten av inloppet till sjön för det ser ut som att jokken breddar ordentligt där.
 
Tänkte kliva av bussen i Björnfjell och då är frågan om jag skall gå via leden som går i kanten på Norddalen eller om jag skall gå "uppe" på fjället. Någon nackdel med något av valen?
Själv gick jag bara på leden längs Norddalen sk Rallarvägen för drygt tio år nu. Fin utsikt men en bred vandringsled, uppe på fjället verkar det vara mindre stigor. Om du följer Rallarvägen är det en bra stigning innan du kommar till Katterat.
Funderade på att fortsätta till Hunddalshyttan och därifrån sedan gå alternativt via Rienatvaggi eller följa Sealggajavri. Känns som att norra sidan av Sealggajavri borde vara mindre problem med avsmältningen från glaciärerna så är det rätt eller fel tänkt och finns det någon annan sak som gör det valet fel? Och någon som gått Rienatvaggi och kan säga hur pass besvärligt (block, vatten, branthet) det är att gå genom den dalen.
Gick över Sealggajavri med skidor för några veckor och har då funderat på denna vägval under sommar. På äldra norska fartor finns en stig längs norra sidan.
http://www.kartverket.no/historiske/gradteigtr/jpg300dpi/gradteigtr_n10_1967.jpg (7 MB)
Den finns säkert inte längre men det verkar vara den "bra" sidan.
Genom Rienatvaggi gick jag från Lossi. Ja det är brant uppförs från Hunddalssidan och mycket sten, men i fin väder ingen problem (Det var blött och dimma när jag gick där :( )
Längre söderut kan man gå väster eller öster om Caihnavarri. Öster om har jag gått (fin väg) men har någon gått väster om som kan berätta hur den vägen är? Är en led utritad på kartan så det känns inte som att det skall vara allt för svårt.
Nedre delen är väldigt lättgangen. Högre upp är det stenigt men inte för dåligt. Bra training för vägen vidare till Gautelis ;) Mindre block än där.
Men: Den bro som finns på Fjällkartan över bäcken i själva dalen finns inte längre. Om du kommar från Lossi behövs en vad nere i delta eller en omväg.
Info från NOTs Facebooksida
Narvik og Omegn Turistforening (NOT)
7. August 2014 ·
Ruteinfo vedr. manglende brua over Steinelva (Norddalen – Caihnavagge):
Brua over Steinelva er ødelagt av flom og NOT ser det ikke verdt å bygge denne opp på nåværende sted p.g.a. hyppige flomskader.
NOT ber alle som vandrer i dette området med å være meget varsom med å vade Steinelva nedenfor brustedet (der elva munner ut i Cunojohka/reservoaret til demninga)! Elva er ofte stor og man ser ikke bunnen p.g.a. gromsete vann. Alternativ traseer:
1) Vandre fra Statkraft-huset nord for demninga (følg Cunojavre-stien), drei sørover (mot Cunojohka) etter ca 1 km og vad den roligere elva som kommer fra Cunojavre/Kalixelva. Vandre deretter mot Kailxhågen og drei sørover inn i Caihnavagge.
2) Samme startpunkt som over, følg Cunojavre-stien helt til hengebrua over Cunojohka (ca 2 km fra Cunojavre-hytta) og følg ruta sørover mot Caihnavagge. Vading over Sandelva, bru over Kalixelva. Hvis man vil spare seg for ca 2 km kan man vade Kalixelva ved samehytta/det gamle brustedet.
Vid utflödet från Vuolip Coarvejavri finns det en bro men kan man passera norr om den sjön? Kommer troligen att fortsätta norrut när jag kommer in i Sverige och känns onödigt att gå söderut förbi sjön innan man svänger av norrut. På Google Earth ser det ut att forsa rätt bra i jokken som kommer ner men kan man tänka sig att det går att vada i närheten av inloppet till sjön för det ser ut som att jokken breddar ordentligt där.
Gick även där... Men i början av september, så kanske med mindre vatten i jokken, men jag gick över nagonstans nära den liten "sjö" mellan Bajip och Vuolip Coarvejavri utan problemer, även utan åt tar av mina Lundhagskängor (Men i juli är det troligen lite djupare).

Henning
 

avslutad210712

Gäst
Och då kommer en till så jag bumpar upp tråden

Har du/någon gått Dolbbotvaggi ner mot Gautelisvattnet? Eftersom jag/vi gått den andra dalen vore det skoj att gå en annan om det inte är alltför jobbigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aljo Vandring i Narviksområdet Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.