Varför innertält

Jag funderar lite på alla tältkonstruktioner.

Varför har alla tält innertält? Har det bara med fukt att göra?

Ett väl ventilerat enlagerstält med myggnät i ventilera och en innervägg så man får en absid borde ju på många sätt vara bättre än ett med ytter och innertält.

Det borde gå göra lättare, mindre tyg men ändå större yta, enklare att sätta upp. Inser att goretex inte är nått att ha i ett tält, men finns det enlagerstält?
 
Finns enkelvävs-tält. Men anledningen till innertält är dels för ventelationen, sen får du vässentlig isolation av det existerande luftlagret som lagras mellan vävarna. slipper direktkontakt med kondensen (om tältet fungerar). Ska du bara befinna dig i "södra" Sverige så klarar du dig kanske med en enkelväv, beroende på vad du ska ha tältet till? Annars kan fu köpa ett meshinnertält om du är gramjägsre.
 
OT: Jag vet inte om det stämmer generellt men innertält i nät till HB Unna är tyngre (700 mot 650 gram) än det vanliga innertältet som följer med så där vinner man ingen vikt.
 
Sovkomfort har att göra med lufttutbyte och avsaknaden av drag.

Gamla tiders tält var enkelvävs bomulls, torra fungerade de väl men våta blev de tunga och täta.

Lösningen blev dubbla bomullstält Där ytterduken var impregnerad mot väta. Innertätet oimpregnerat, golvbotten i något laminerat vattentätt tyg.

När nylon kom kunde man göra tunnare, lättare vävar som ändå var starkare, utmärkta för yttertält, Innertälten behöll man i bomull.

Vävtekniker, modellutvecklingar och så vidare ledde till ventilerade täta yttertält som sluter tätt mot marken samt innertält i lätta ventilerade halv och helsyntet vävar med täta golvlådor.

Sommartid går det väl att sova i bara yttertält, mer svala årstider vill du nog ha innertält oxså.

Partytält, scouttält görs i enkelväver ofta i kraftiga kvaliteter. Sk bivactält görs även de i enkelväv. De blir lättare men knappast komfortablare när vinden ylar.

go tur
 
Tror det har mest med tradisjon og vane og gjøre. Bergans har hatt i alle fall 2 Dermizax- telt, og jeg har selv et Bibler Ahwannee i xxx-tex. Det har fungert utmerket i alle slags vær sommer som vinter. Aldri hatt problemer med kondens, selv om man var 3 personer som laget mat i teltet. Man får utnyttet hele høyden og lengden på teltet. Telt er kanskje den plassen hvor tyg/ stoff med pustende egenskaper virkelig fungerer. Minuset er høy pris, og høyere vekt enn 2-duks telt med samme yttermål.
 
Eftersom jag de senaste åren tillbringat nästan varenda hajknatt med scouterna i mitt lilla enkeldukstält så har jag ganska bra erfarenhet av enkeldukens fördelar och nackdelar.

För att få tillräckligt med ventilation i ett enkeldukstält så måste det vara så mycket ventilation att det blir drag (tältet fungerar då inte längre som vindskydd utan bara regnskydd). Jag får massor av kondens trots så mycket ventilation att det känns att det blåser igenom sovsäcken ibland.

Med ett innertält så har man ett luftdrag mellan yttertält och innertält som ventilerar bort det mesta av fukten (istället för att den kondenseras mot tältet) och eventuellt kondensstänk fastnar på innertältet där det sprids ut och dunstar bort. Innertältet fungerar alltså som vindskydd och insektsskydd, medans yttertältet främst fungerar som regnskydd.
 
Jag skulle inte vilja gå utan innertält i fjällen. Myggen bor i marken och utifrån kan de lätt krypa in under tältduken, så vill du slippa dom så bör du kunna stänga in dig i innertältet.
 
Även vid nära strandtältning som jag sysslar mest med är flygfän sommartid något som gör att man uppskattar tvåväggstält.
Har försökt med nätinnertält men förutom att kommersiella är tyngre än vävinnertält upplevde jag drag i dem.
 
Finns många strategier som bekant. Nån viktfördel med enkelvävstält finns inte och komforten blir som sagt bättre med innertält med hänsyn till kondens.

Tältkåtor med Bomull-Polyesterväv fungerar bra med tanke på kondens och regnskydd men är svåra att få myggtäta.

Har för mig att jag sett exempel på den modell som trådstartaren föreslår med enkelvävstält och absid. Teoretiskt så borde det kunna finnas en liten fördel utrymmesmässigt men troligen inte viktmässigt.

Tältval är mkt tradition och vana. Om man lär sig sitt tält och hur man skall hantera det så kan man klara sig med många varianter.

Thure
 
Om det finns en fördel med enkelväv så är det just vikten den största fördelen...eller förstår jag uttalandet fel?
ZPacks™ Duplex Tent..tvåpersoners och 567 gram totalt......finns inget inner/yttertält som slår detta viktmässigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.