Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg

Hej,

Efter några år med ett ganska billigt tält som inköptes med skral budget är det dags att investera i nytt. Det nuvarande faller bokstavligen sönder trots diverse lagningar och modifikationer.

Tältet kommer främst användas på cykelsemestrar samt till veckoturer i kajak eller till fots. Sällan i mer än någon enstaka minusgrad men desto mer risk för skyfall och hårda vindar. Även risk för gassande sol men de dagarna spenderar jag ogärna i tält :)

Efter att ha regnat in i vårt lilla tält under några dagar i Skottland svor jag på att nästa tält ska klara matlagning i abside.

Det får gärna kräva så liten yta som möjligt för uppsättning även om jag förstår att det kommer kräva en del för abisde så behöver det inte vara ett gigantiskt utrymme. Lika så vill jag att det ska kunna sättas upp i regn och något sånär smidigt.

Får gärna vara naturfärgat för att inte väcka intresse när man måste välja konstiga tältplatser ute i Europa.

Både jag och flickvän hamnar kring 175cm och kräver inte så mycket plats på bredden heller.

Lättare är bättre, ogärna mer än 2.5kg om det inte är motiverat.

Budget kring 4-5tkr, kan lägga till mer om det är motiverat. Köper mer än gärna begagnat så har inget emot rekommendationer på tält som slutat tillverkas.

Har sneglat på tunneltält med liknande konstruktion som nedan och tror att det passar våra behov bäst, frågan är vilket märke modell jag ska välja.

2653231.jpg
 
Med de förutsättningarna skulle jag leta efter ett begagnat Hilleberg Anjan 2 GT som du borde kunna få för halva nypriset, dvs 3500:-. Det tältet väger 2.1 kg. Om du är beredd att bära (+300 g) och betala lite mer (+400:) för 30 cm extra bredd ska du titta efter ett 3 GT istället. Anjan är dock ett rätt nytt tält på marknaden, så det kan kanske vara svårt att hitta begagnade exemplar.

En annan möjlig kandidat skulle då kunna vara Nallo 2 GT som väger 2,7 kg och begagnat (i bra skick) borde kunna hittas för 4100:-. Det är tyngre och dyrare, men i gengäld får du ett fyrasäsongerstält med överlag bättre specar för bland annat hållbarhet och väta.

Nu kommer kanske någon att mena att Hillebergtälten har ett högre andrahandsvärde än så, men utifrån egen erfarenhet (köpt både Nallo 2 GT och Unna begagnade) är det där man kan göra de riktigt bra köpen. Det är möjligt att jag hade löjligt mycket tur bägge gångerna, men så ser min erfarenhet ut.

Jag är inte Hillebergan - jag har bara bra erfarenheter av Hillebergtält. :)
 
Stort tack för bra svar!

Anjan 2gt verkar helt klart lovande även om absiden är något för stor så är vikten väldigt bra. Vanliga Anjans abside blir dock för liten.

Priset är dock i saftigaste laget så jag förlitar mig på att kunna göra ett klipp. Även outletpriset på hemsidan på 5500kr är rätt mycket pengar.

Tältet ska inköpas först till sommaren men ska jag hitta begagnat är det nog bra att vara ute i god tid och hålla utkik.

Finns några fler tält/märken att hålla utkik efter?

Bergans tält tycker jag verkar lite för tunga (även om de kanske är mer slitstark)?

/Gustav
 
Hej,

Efter lite efterforskningar på nätet har jag dessa tält på span för att köpa begagnat:

Jag har endast gått på hur de ser ut och att märkena har någorlunda gott renommé. Tar gärna er hjälp för att komplettera listan eller fylla på med praktisk erfarenhet från tälten.

Då jag ska försöka köpa begagnat vill jag gärna ha en så bred lista som möjligt då det är lite begränsat med utbudet. Finns några jag missat och finns något som bör plockas bort?

I rangordning:
  1. Anjan 2 gt
  2. Fjellheimen Superlight
  3. Fjellheimen Light - Vill gärna veta skillnaderna mellan dessa två Fjellheimen
  4. Nallo 2gt - Lite för tungt men blir mer mångsidigt
  5. Cetus II UL - Inget stort fan av "spetsen" från abside som tar utrymme
  6. <strike> Abisko Lightweight 2</strike> - Troligen inte, ser trångt ut med den låga takhöjden - Edit: såg att det även är ruskigt smalt och att våra två madrasser från Exped inte ryms. Känns mer som 1,5p tält
 
Jo det är nog helt riktigt, ett tält för flera syften så det blir en kompromiss. Kommer mest paddla i stockhoms skärgård och då brukar det vara lätt att hitta sten för att slå upp på häll. Hade tunnel en vecka förra sommaren och tyckte det funkade bra men det tar helt klart längre tid att slå upp.
 
Tycker också att man för det mesta hitta ställen att slå upp tunneltält. Självstagande behöver ju ändå fästas så de inte flyger ut i havet (känner fler som har råkat ut för det - när vinden väl greppar behövs det en stadig förankring) och så de inte fladdra nånstans. Har haft båda varianter i många år och har börjat gilla tunnel mera igen pga oftast bättre plats i de och lättare är de också.

Av dina krav skulle jag välja Helsport Fjellheimen för att det är bra tält för ett bra pris. Har inte testat ngn av de lätta varianter, Superlight känns ju riktig fint i vikten och ska ni inte vara ute på vintern och ständig i hård värder osv duger den nog fint. Light är väl lite stadigare i tyget och stänger? Har inte jämfört de så mkt dock. (själv mest inne på extremen)
 
Jag skulle kanske i stället välja http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight 2 kg som är självstagande och det är trevligt att kunna ligga i sovsäcken och titta ut på omgivningarna något som är knepigare i tunneltält med ingången till absiden i vinkel.

Finns också en tyngre 4kg budgetvariant på det tältet på XXL http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-nordmarka-dome-2+-talt/p/1072592_1_style och ett dyrare halvlätt 3,2 kg http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/helsport-reinsfjell-2+-talt/p/1084620_1_style#details

Thure
 
Ser trevligt ut men jag vill gärna få in alla utrustning i abiside men fortfarande ha möjlighet att laga mat vid behov. Vid cykling (det som det främst kommer användas till) blir packningen ganska skitig och otymplig så det är inget man vill ha inne i tältet ens bara för att kunna laga mat i abside.

Annars håller jag med om att det är trevligt att kunna titta ut, inte minst om man sitter och metar i duggregn eller bara vill se på utsikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Kimkim tältval Bo och sova 10
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
ViktorA tältval Bo och sova 1
n.eliasson "Tältval?" Bo och sova 10
johan5588 Tältval -Fjällräven v.s Bergans !? Bo och sova 2
-Patric- Tältval!?! Bo och sova 18
doc_torben Tältval: Hilleberg Stalon? Bo och sova 7
arghe Tältval Bo och sova 0
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
Tältval Bo och sova 7
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
PhEnder Tält, 2 personer för vandring. Bo och sova 14
Mr7932 Tält 3-4 personer Bo och sova 0
redösnoj Fjälltält för 5 personer Bo och sova 5
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
RedBreather Prisvärt tält för 2 personer Bo och sova 5
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
pialia Tält för 2-3 personer+2 hundar Bo och sova 6
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
Frida1 Sovsäck för två personer Bo och sova 1
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
franzjosef Tält för långa personer Bo och sova 10
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.