Kungsleden slutet augusti

Jag skall ut på min första ensamvandring, Abisko - Nikkaloukta, under vecka 34, dvs veckan efter Fjällräven Classic. Undrar om det finns fler som skall göra samma tur ungefär samtidigt, eller om man kan räkna med att ha hela fjällvärlden för sig själv? ;-)
 
Roligt! Tänkte mig också på första ensamvandringen fast i slutet av juli. Nikka-Abisko(ej kungsled).
 
Jag gick denna sträcka ifjol men v36-37 och gick Abisko - Vakkotavare via Vistas och Nallo.

Själv kommer du med största sannolikhet inte va, när jag gick va det mellan 30-60 pers vid varje stuga förutom Vistas och Nallo, där va det runt 20 pers.

Hade först tänkte gå via Kebnekaise och avsluta i Nikkaloukta men hörde från andra som varit där att det va ännu mer folk där, helikopterlass med kostymklädda kontorsnissar som skulle ha konferens etc så jag skippade det.
 
Jag gick denna sträcka ifjol men v36-37 och gick Abisko - Vakkotavare via Vistas och Nallo.

Själv kommer du med största sannolikhet inte va, när jag gick va det mellan 30-60 pers vid varje stuga förutom Vistas och Nallo, där va det runt 20 pers.

Hade först tänkte gå via Kebnekaise och avsluta i Nikkaloukta men hörde från andra som varit där att det va ännu mer folk där, helikopterlass med kostymklädda kontorsnissar som skulle ha konferens etc så jag skippade det.

Så det var så mycket folk så sent på sommaren...får väl trampa över mårma då för att glesa ut ytterligare.
 
Jag va också förvånad att det va så mycket folk.

Flera skolklasser från bl.a Sverige, Holland, England och Tyskland som cirkulerade mellan stugorna, även i Kaitumjaure och i Teusajaure va det så fullt att flera fick sova 2 i sängarna.

Men det klart Abisko - Nikkaloukta är ju den populäraste sträckan, Padjelanta känns totalt öde i jämförelse! :)
 
Jag ska i motsatt riktning (Ritsem – Hukejaure – Alesjaure – Unna Allakas – Abisko), fast från vecka 35.

Ha en bra tur – har tidigare gått en del av sträckan du ska gå, och den är otrolig fin :) Ett MÅSTE är att bada bastu i Sälka och Alesjaure – enastående. Fast jag instämmer med de andra...ensam kommer du inte att vara ^^

Som diHib har jag också varit i Nallo och Vistas. Om du har chansen tidsmässig, fundera på att gå Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka, om du vill ha det lite mer glest med folk. Nallo är en fin stugplats, fast stugvärden berättade för mig att flera år innan flydde en stugvärd därifrån efter bara nagra dagar eftersom han fann stället för kusligt! Jo, visst finns det höga berg runt omkring, och det är mycket avskild, men jag tyckte bara att det var interessant :)

Fast Tjäktja-passet sägs ju att vara fint det med...så kanske du hellre vill ta vägen Alesjaure-Tjäktja-Sälka :
 
Jag håller med, har du möjlighet ska du helt klart ta omvägen via Vistas och Nallo.
Finaste delen på hela turen enligt mig dock hade jag sämst väder just då men det gjorde inte så mycket.
Här kommer en Nallobild från ifjol.
 

Bilagor

  • 15014399797_df0dcf0a7e_z.jpg
    15014399797_df0dcf0a7e_z.jpg
    120.7 KB · Visningar: 1,309
Självklart ska du gå via Vistas & Nallo. Så otroligt fint, se mina två bilder. Har även en reseskildring på min blogg,

http://aventyr.fajers.se/abisko-nikkaloukta/

Jag gick följande sträcka,
Abisko
Alesjaure
Vistas
Nallo
Sälka
Keb
Nikkaloukta
 

Bilagor

  • IMG_4579.jpg
    IMG_4579.jpg
    94.5 KB · Visningar: 1,353
  • IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,326
Ensamvandring

Anledningen till funderingen kring hur mycket folk det kommer att vara på leden är nog snarare för att jag inte är helt van vid att gå själv flera dagar och att det kan kännas skönt om man bitvis kan slå följe med andra. Fast eventuellt får jag sällskap av en polare och då får ensamvandringen vänta till någon annan gång. Det är min första fjälltur så det blir många nya upplevelser oavsett.

Tack för tipset att gå över Nallo men jag har hela tiden varit inställd och förberedd på Tjäkta-passet så jag tror nog att jag eller vi håller oss till det.

Börjar bli riktigt sugen på att komma iväg nu. Får bli några småturer på skånska slätten innan det är dags för fjällen. Snacka om kontrast!
 
Jodå. Ska själv upp och ensamvandra mellan Abisko - Nikka v34-35.
Har inte spikat rutten 100% än då det finns många vackra alternativ.

Tid har jag gott om så det beror lite på väder, vind och magkänsla för dagen.
Det kommer nog vara lite folk ute så vi kanske syns någon sträcka :)
 
Så här blev det!

Resume: Turen gick från Abisko med målgång i Kebnekaise. Vi tog oss upp Keb's sydtopp dagen efter att vi anlänt till fjällstationen och var ganska slut efter det, så vi bestämde oss för att ta en vilodag och sen helikopter till Nikkaloukta när det var dags att åka hem dagen efter. Vi gick över Tjäkta som vi planerat och den enda gången vi lämnade Kungsleden var när vi tog genvägen förbi Singicohkka mot Kebnekaise fjällstation. Vi hade otroligt fint väder alla sju dagarna vi var ute. Strålande sol, klarblå himmel och inte en droppe regn.
Den bästa resa jag någonsin gjort.
Gällande ensamvandring eller inte så har jag lärt mig att båda har sina fördelar respektive nackdelar. Det är en fråga om vad man känner för helt enkelt. Nästa tur, som jag redan börjat planera, kommer jag helt klart göra själv. Att kunna sätta sitt eget tempo när jag går, går upp på morgonen och går och lägger mig på kvällen, att göra mina egna val, är för mig högt värderat. Därigenom inte sagt att det inte är trevligt att ha en någon med sig, att dela upplevelserna med. Men samtidigt så träffar man så många människor längst leden att man aldrig behöver känna sig ensam. Det är en upplevelse i sig att träffa trevliga individer, att bli av med dem och att några dagar senare återförenas. Gemenskap. Samhörighet.

En kort film från vår resa.
https://www.youtube.com/watch?v=uV-0AeYLMrU
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...