Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Hej!

Jag råkade komma in på ämnet lättvikt så nu håller jag på att revidera hela packningen utan att köpa allt för mycket nytt, än så länge är det bara ryggsäcken som har blivit utbytt (Osprey Aether 73 mot Exos 58).

Men en sak jag vill prova är det här med att köra lågskor istället för kängor(1500g) på nästa "längre" tur som blir på lågland i maj. Jag är fortfarande lite tveksam till det här med konstant blöta fötter men jag måste ju ge det en chans.
Jag har testat några Inov-8 som verkar ha skapat en kult-liknande effekt, dock verkar de ha gjort bytt ut mesh-tyget mot något syntet på de senare modellerna vilket har tagit bort lite av den snabbtorkande funktionen.

Då jag går över från kängor så vill jag inte ha något barefoot-liknande utan gärna lite högre drop och allt vad det heter, gärna så att omställningen blir så mild som möjligt. :)

Alla tips, guider, förslag och så vidare jag hittar är från några år tillbaka, så är det någon som har tips på andra lätta och snabbtorkande modeller för 2014-2015 som fortfarande går att köpa (det behöver alltså inte vara Inov-8)?


Tusen tack!

Med vänliga hälsningar,
Zachie
 
Vivobarefoot trail freak kanske. Men då tar man det ett steg längre. Fötterna måste klara det.
 
torra skor.

Här kommer en av de skönast skor jag har gått i Keen Arroyo. Kanske inte värdens lättaste men en bra början när man går över från känga. Gick med denna en vecka i sarek förra året. Det enda jag saknade var en extra sula att byta med. Tog ur sulan och gick med 2mm neoprenstrumpor när det var vadning eller långa sträckor genom sump. nackdelen var att jag fick reklamera dem när vi kom hem skons sula hade börjat släpp ganska mycket. Fick nya och skulle inte tveka att använda dem igen.Sonen gick i liknande vi hade aldrig några problem med fötterna.
Björn
http://www.outnorth.se/keen/arroyo-ii#Charcoal
 
Keen-skon ovan ser fin ut.
Andra exempel är Mizuno Wave Hayate eller Merrell Mix Master Move.
Till sist är det en sko som passar formen på din fot du ska ha, i stort sett alla skor i syntetmaterial och mesh/tunt tyg torkar ju fort.
Gore-texstrumpa typ Sealskinz eller en plastpåse mellan inner och ytterstrumpa ger mindre blöta fötter och förhindrar kalla fötter på grund av blåst/luftrörelse runt foten.
Systembolagets plastpåsar är höga och smala och passar därför bra på foten. :)
 
Kör ni med vattentäta strumpor/påsar under själva vandringen eller tar ni på er dem vid längre stopp?

Tack för svaren.
 
funderar själv i samma banor.

ni som har övergett kängor, har det varit några specifika problem eller är det bara fördelar med att använda lättare skor?
 
Jag körde övergången 2014 och köpte ett par la-sportiva ultra raptor......kommer aldrig gå tillbaka;)

Har tunna merionstrumpor + sealskin om det är vått ute, och det funkar. har kört med detta sedan början av 2014..vinte, vår och höst. Har gått i fjällen och här nere i gbg-området, och med tung/lätt packning.

Jag har kört utan sealskins på sommaren, och när jag har trampat igenom, vadat m,m så torkar skorna på typ 30min.
Kan bara rekomdera trailskor :).....inga nackdelar än sålänge mot min meindl/northfacedojor
 
Går själv i ett par Keen sandaler (minns inte modellen, Water någonting) sedan några år. Fungerar utomförträffligt med ett par tunna, fotknölskorta nylondamstrumpor innerst och sedan ett par yllestrumpor utanpå. Blir man blöt så torkar det snabbt. Yllet gör att man inte fryser.
 
Lättpjuck

Salomon Techamphibian alla dar i veckan. Kanske dom skönaste skor jag nånsin vandrat i. Tunna liners på dan och Sealskins vid tältplatsen på kvällen eller extra kalla och blöta passager. Slog till på ett nytt par i höstas då dom gamla börjar uppvisa tecken på meshtrötthet. MVH//Jonas
 

Bilagor

  • 1907412_10152666750342628_6601244658876133199_n[1].jpg
    1907412_10152666750342628_6601244658876133199_n[1].jpg
    44.9 KB · Visningar: 4,753
Det ser ut att vara ganska öppet på bakdelen av Techamphibian v3, kommer det in mycket grus och annat smått där?
Har visserligen tänkt att sy damasker mot det oavsett skoval.

Tack för alla förslag! Mycket verkar dock inte säljas här eller har utgått och utlandsreturer känns lite väl då jag kan vara ganska petig med skor annars.
 
Vissa finns här.

Keen skon och Salomon techamfibian finns här. Jag har båda Keenen är stadigare. Som jag sade tidigare tunna neoprenstumpor håller foten varm när man ska gå länge i träskmark. Annars torkar skorna väldigt fort. Hade två par tunna syntet att växla emellan när jag gick och ett par tjocka ull att ha i läger. Tror inte jag går tillbaka till känga.
 
Under sommarens drygt 3v långa vandring i Sarek/Abisko - fjällen testade jag att använda ett par trailrunningskor istället för mina kängor. Det var första vandringen i nordiska fjäll som jag testade lågskor och jag resonerade precis som trådskaparen, att konceptet borde funka och att man ju måste testa för att kunna bilda sig en uppfattning.

Vandringen gick över stora delar oledad terräng, såväl snårskog som kalfjäll, men också via välupptrampad led. De slutsatser jag drog utav skoval efter vandringen var att det var befriande att ha lätta skor på fötterna samtidigt som att det går alldeles utmärkt att vandra i lågskor i de flesta terrängtyper förutsatt att du inte lider för mycket av blöta fötter. Under längre turer med konstant blöta fötter tycker jag dock att problemet tilltar, men det handlar mer om att det är obekvämt snarare än några fysiska problem. Men för att undvika ev besvär bör man vara noga med fotvård.

En del av turen gick över stora partier stenskravel, och vi gjorde även en topptur då det olyckligtvis blev en del vandring på skrå. För dessa underlag hade jag hellre använt mina kängor.

Min slutsats av att vandra med lågskor blev således att jag utan tvekan tar på mig dom igen vid vandring på led eller lättare terräng under turer på ca 1 vecka. Under längre turer i oledad terräng där även stenskravel mm kommer att passeras väljer jag dock kängorna, för stabiliteten men mestadels för bekvämligheten av att i större utsträckning ha torra fötter.

Under turen anväde jag mig av ett par haglöfs trailrunningskor med relativt hård sula och mesh övertill, minns dock inte vilken modell. De fungerade bra även om meshtyget var märkbart slitet och antagligen inte klarar en lika lång vandring till. Till skorna använde jag ett par neoprensockar när det blev blött, vilket funkade bra. För att testa hade jag även med mig ett par sealskinz. De läckte dock efter bara några dagar, och är inget jag kan rekommendera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.