Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp?

Kollade in den kikare som XXL ofta säljer för 3999 Kr i butiken på Hamngatan i Stockholm i veckan. Gillade fokusering och de stora pupillerna när kikaren används med glasögon. Verkade ha bra optik men jag tittade bara inomhus. Men upplevde den som lite tung.

Googlade fram en test. Tydligen tillverkad i Kina och inte i Tyskland och priset är också mkt lägre än de Zeiss 7X42 som säljs i ornitologibutiker.

Nån som har en uppfattning hur Zeiss Terra 7X42 står sig mot bra kikare från t ex Svarowski Leica respektive Zeiss värstingmodeller?

Thure
 
Oavsett dess optiska kvalitet (har har inte känt på den själv, bara sett den i montern) är jag tveksam till att lägga så mycket pengar på en kikare med plasthus oavsett märke. Själv slog jag till på en Zeiss Conquest 10x30 på just XXL för något år sedan för under 3000kr som jag är mycket nöjd med:)
Har även en liten Conquest 8x20 som vandringskikare. Båda mycket trevliga och skarpa kikare.

(PS. vad jag kan läsa är det 8x42 modellen som XXL säljer?)

Det finns många omdömmen på nätet, ex på B&H:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/920175-REG/zeiss_524205_8x42_terra_ed_binocular.html
 
Senast ändrad:
Det är stor skillnad på plast och plast.
I kikare är det optiska axlarna och den mekaniska stabiliteten som är viktigast.
Vi gjorde prov med Hensoldt kikare med hus i magnesium, mycket lätta och plastlinser även de för att få ner vikten.
De fick utmärkta provresultat från faktiskt bruk.
Att en kikare känns rejäl och väger kring 800 gram känns bra i butiken men inte på eftermiddagen när den väger bly kring halsen och du är irriterad över dess bumpande mot bröstet.
Zeiss, Leitz och Swarowski gör alla utmärkta kikare, välj en modell som väger så lite att du tar med den ut.
Min mest brukade just därför är en Fuij 7x28, mindre än 1/2 vikten mot en 7x42 och de grammen är viktiga.
go tur
 
Tack för påpekandet smux det är 8X42 som XXL har för priset 3999 kr. Jag har ingen brist på handkikare men tycker det är intressant att ta upp diskussionen ändå. Jag har sedan 25 år tillbaka en Swarowski SLC 8X30 som har plasthus och den funkar fortfarande bra men läckte i början in fukt. Det visade sig efter ett par reklammationer att det fanns ett fabrikationsfel med en kanal genom plastchassiet där fuktig luft kunde komma in. Efter utbyte har kikaren funkat bra. Den är rimligt lätt.

Till landet köpte jag för några år sedan en Nikon 8X42 för en tusenlapp på XXL. Trivs med den vid paddling men det är en Kinatillverkad kikare som inte riktigt har toppfinish. Mitt intryck är att Zeiss Terra 8X42 är lite skarpare och med bättre glasögonfunktion fast med nackdelen att vara tyngre.

Intressant att priset i USA är såpass lågt. I det perspektivet är inte 3999 billigt. Att XXL annonserar att ordinarie pris är 2500 mer verkar lite märkligt.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har tittat i den kikaren en gång och var inte så imponerad. Det finns en hel del att läsa om den på nätet och dom flesta tycker inte om den. Jag personligen skulle aldrig lägga så mycket pengar på en kinseskikare. Spara ett tag till och köp en riktig kikare ex swarovski cl eller habicht.
 
Zeiss gör mycket högkvalitativa produkter optiska sina europeiska fabriker, men har även haft en ambition att expolatera varumärket och sälja licenser till andra tillverkare. Ex Sony använder varumärket på vissa kameraobjektiv, och visst har optiken i dessa objektiv designats av Zeiss men tillverkningen sker säkerligen inte i deras egna fabriker.

Plast som seobserver skriver behöver inte vara ett dåligt material, men åldringsegenskaperna och precisionen i tillverkningen blir svårt att matcha mot metall. När jag jobbade på Hasselblad för många år sedan testade vi formsprutad glasfiberarmerad plast i vissa kamerahus för industrin, men precisionen varierade betydligt mer hus till hus inom tom samma serie, och dessutom är efterbearbetningen svårare. Men som sagt, det är åldringsegenskaperna jag främst är tveksam till då en dyr kikare är en produkt man kommer att ha i många år.

Även jag reagerade på det betydligt lägre priset i USA varför jag inkluderade länken. Det priset avspeglar nog mer var Zeiss vill placera denna "instegsmodell" som jag inte ens kan hitta på Zeiss egna svenska hemsida.
 
har en vän som köpte det siktet för ett par månader sedan och han var inte nöjd med hur det presterade och bytte in det igen då något i siktet blivit löst . I den prisklassen hade jag hellre köpt mig ett nikon sikte eller ett Leupod, har många arbetskamrater som använder zeiss och alla är mycket nöjda men då ligger optiken mellan 15 000-30 000 kr .

Om jag hade varit du hade jag tittat på blocket istället, mycket fina bra sikten säljs där för en skit peng oftast och om du håller dig någon/några veckor kan du säkerligen göra ett riktigt kap !!!
 
missade helt att det var dubbelt kikare såg enbart zeiss och förstoringen och xxl :/ . sen när började zeiss göra vanliga kikare? trodde dom endast gjorde kikarsikten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.