Papperskarta med vandringsleder

Hej. Någon som vet var man får tag i en kartbok eller flera kartor med utmarkerade vandringsleder likt denna.
Tyckte den såg riktigt bra och smidig ut.

Ska tillägga att jag aldrig varit ute och vandrat riktigt än och har aldrig haft en karta. Kanske alla kartor ser ut så här? :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    45.4 KB · Visningar: 892
Hej det kan vara svårt att få tag på papperskartor om man inte har rätt kontakter,kanske känner du någon militär som kan sälja dig en? ;)
 
förlåt, googla på tex fjällkartor så hittar du vad du behöver eller besök närmaste bokhandel. inte meningen att vara elak.
go tur.
 
Gå till en bokaffär. De har fjällkartor och ofta också kartor över åtminstone lokalområdet med terräng, vandringsleder m.m.
Ska du bara ha kartor till kortare dagsturer kan du printa själv från http://kso.lantmateriet.se/
Eller om du ska vandra runt i ett naturreservat så brukar länsstyrelserna ha bra kartor.

Turistbyrån kan säkert också ha bra kartor. Men det varierar nog ganska mycket.
 
Tackar. Kartorna på Lantmäteriet verkar ju bra.

Det jag vill ha det till är att planera turer som jag ska gå. Sen använder jag min gps för att inte gå vilse :)
 
Jag skulle rekommendera att du har med karta och kompass på dina turer och tränar på att använda dessa. Tryggheten att veta var du är även om batterierna i gps:en tar slut kommer att göra att du vågar röra dig mer fritt i terrängen samtidigt som du minimerar risken att faktiskt går vilse.
 
Traditionellt har kartor tryckts på paper vilket kräver ett kartfodral eller plastning för att inte trilla sönder vid första regnskur. Numera finns utvalda områden även på ett vattentåligt material som heter Tyvek. Den vanligaste skalan för att röra sig i skog och mark är i mina ögon 1:50000 medans det är 1:100000 eller 1:50000 i fjällen. 1:50000 kartorna går ofta under namnet terrängkartan eller gröna kartan och kartorna över fjällen heter Fjällkartan. På Fjällkartan finns den ledinformation du efterfrågar. Bor du inte i närheten av en välsorterad kart- och bokhandel kan du som jag beställa från http://www.kartbutiken.se. Klicka tex på länken "Tyvek kartor" i vänsterkanten eller på länken "Lantmäteriets kartor" för gammeldags papperskartor.

Lycka till, Klas
 
Även om din bokhandel inte har kan du beställa kartorna. Även _Kartcentralen i Sth kan du beställa. Från turistbyråer även i utomlän kan du beställa kartor över leder och avsatt natur. Givetvis skall du ha karta och kompass med på dina vandringsturer.
go tur
 
tack så mycket för svaren och tipsen.
Har tyvärr ingen bokhandel här. Bor i en byhåla på landet :)

Men jag fixade en friluftskarta över glaskogens naturreservat med utmarkerade vandringsleder. Fanns även markeringar där det var lägerplats,vatten,toalett och liknande saker. Den verkar bra.
Ska ut och gå en runda i morgon tänkte jag :)
 
Sen , om du har en modern sk smartphone, finns det en del gratisalternativ som märker ut de vanligaste vandringslederna. T ex finns de mest etablerade vandringsstigarna på Hitta.se , Eniro eller liknande.

Ja, nu handlade ju tråden om papperskartor, men eftersom du verkade ny på området så kan du ju se det som ett tips. Bra komplement om man känner sig lite osäker på sin position
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.