Kårsavagge- Abiskojaure

Smidigaste vägen vet jag inte men förra året skidade jag från Kårsavaggestugan till Abiskojaure med pulka. Fick tipset då att följa leden tillbaka till bron/Nationalparksgränsen och hålla höjd till renvaktarstugan innan nergång mot sjön. Jag missade att hålla höjd och kom ner mot jokken efter sjön vilket resluterade i höga klippor och en massa försök. Skulle betydligt mer västerut innan nedgång. Tillslut kom jag ner till sjön och skidade på den dock var där vatten på isen och lite öppet vatten på sina ställen.
 
Jag jobbade för några år sen på turiststationen i abisko och har skidat och gått mycket där i trakterna.

Tycker att hyllan föregående person skrev om är ett bra roligt alternativ om vädret och före tillåter. Något brant björkskogsåkning ner från platån i princip just i änden av abiskojauresjön och abiskojaurestugan. För att hitta upp till platån korsar du kårsajåhkka då du kommit fram till den med leden, och fortsätter mot en liten renvaktarstuga som ligger fint på en höjd i norra änden av abiskojaure. Där eller en liten bit innan tar du väster ut upp för sluttningen tills det plattar ut.

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.