Ett halvår

Jag har precis sagt upp mig från ett jobb jag inte trivdes med, inte en dag för tidigt, rekommenderas, obra att vantrivas och livet är alldeles för kort för det!

Har ordnat ekonomi för att klara mig ett år utan att jobba, tänkte resa 1/2 år till och från så min fråga är vad skulle du göra?

Är inne på att boka en resa mellan 13 maj till 27 maj flyg tur och retur från Arlande till Fairbank Alaska för 6800:- Känns som ett bra pris och vettig tid på året?
Tankar annars är om att se Alberta, Wyoming, Yukon finns också , även North Carolina.

Tar tacksamt emot tips på vart skulle du rest för att se uppleva och främst vandra?
 
Även om jag har dålig koll på Alaska så misstänker jag att du precis som en frågeställare i en annan tråd är lite för tidigt ute om du vill vandra...
 
Det senaste jag gjorde var att cykla i prick sex månader, ned till Marocko. Riktigt billigt sätt att leva på också!
 
Hej,
Vet inte så mycket om Alaska, kan vara lite tidigt i maj. Alberta; Wyoming osv. funkar nog bra i maj. Ska dit själv i juni. Sedan hade jag nog satsat på Grand Canyon och området rund om och också Yosemite, det finns så oändligt mycket fint natur och maj är en bra månad för att vandra där.
Om jag skulle ha så mycket tid som du skulle jag också åka till NZ och luffa & vandra rund i 2 månader. NZ är nog lättare att ta sig rund på egen hand, bussystemet är bra utbyggt och billigt. Kör man inte bil själv, kan USA vara svart att ta sig rund på egen hand.
Lycka till!
 
Alaska är grymt!

Kanske det bästa stället i världen om du gillar outdoor-aktiviteter. Dessutom med ett fantastiskt djurliv.
Maj är dock lite tidigt. Vänta tills mitten av Juli.
Det är värt väntan, jag lovar.

Detta är en film lite av vad jag sysslade med: http://travelante.se/filmer/alaska/

Nya Zeeland kommer väl på god andraplats vad gäller varierande friluftsliv. Precis som i Alaska finns det vandringsmöjligheter i all oändlighet. Både helt avskiljt där du knappt träffar en människa eller populärare vandringar.

I Alaska gäller att hyra bil för att ta sig runt de STORA avstånden. Men det är billigt och bensinen likaså.
På NZ är det också klart bäst att hyra bil. Även här billigt. Även om det går att bussa runt på NZ så är det inte optimalt om man vill ha full rörlighet.
Sydön är platsen där nästan all tid ska läggas på.
 
Köp bil, bygg om och tuffa runt :)

Hejsan.

Har gjort exakt det du pratar om vid två olika tillfällen. Konceptet som jag kört med och som jag varmt rekommenderar är att köpa en billig bil och inreda den så den går att använda som rullande bostad. Senaste gången flög vi till Salt Lake City och köpte en Dodge Full Size Van (typ stor skåpbil). Sen snickrade vi dit två britsar med lock så man kunde ha utrustningen under sig där man sov, och satte dit ett gasolkök och en elektrisk kylbag. Har även kört med gasolkyl och en sådan är totalt sett bättre.

Sen tuffade vi i sakta mak norrut och passerade massor av kanonfina områden på vägen till Alaska. Till Alaska kom vi i typ mitten av Juli och stannade September.

Den stora fördelen att köra med detta koncept är friheten och enkelheten. Man kan parkera där man känner för det och njuta av naturen och slipper bekymret med att hänga upp allt käk i höga trän som man bör göra om man sover i täkt pga björnarna. Som är både många och nyfikna. Såg typ 10 svartbjörnar längs en avskild väg i BC och en kom knallande 2 meter från bilen på kvällen. Då trivs i alla fall jag lite bättre i en bil än i ett tält, även om man inte ska överdriva faran :)

/ Stefan
 
Köpa bil, inreda, snickra, skruva och sedan sälja... för en resa på två veckor???

Vem orkar hålla på med det.

Hyr en bil istället och ta till vara på de två veckorna istället för att lägga 90% av tiden på att köpa en bil och få den färdig...
 
Nej, men för ett halvår kanske...

För en tvåveckors tur hade det självfallet inte varit aktuellt, men jag tror att frågeställaren tänkt sig att vara ute i ett halvår. De två veckorna, 13-27 maj antar jag ett tänkbart intervall då utresan är tänkt att ske?!?

/ Stefan
 
Ifall jag var otydlig, jag tänkte mig 2 veckor totalt i Alaska, Grymt vackert filmat där Andyy vilka Björnar, Stefan, Det är nog aldrig annars man föredrar en plåtburk före tält, Man är nog inte direkt stöddig då kan jag tänka mig.
Antar att vintern hänger kvar längre utan Golfströmmen men så länge som till Juli?
Ingen vår under Juni att tala om?
Ibland vill jag kolla intresset och fråga om någon vill hänga med men sen ursäkta mig tror jag detta är något jag vill göra helt ensam.
 
Jag har sagt upp mig ganska många gånger för att göra något annat men aldrig utan att veta vad jag ska göra. "Fäll aldrig ett träd om du inte vet vad du ska ha det till." Beundrar din spontanitet.
 
Två veckor i Alaska.....det var kort det!!!

Hej igen,

När vi talar om Alaska bör man komma ihåg att delstaten är typ 2.5 gånger så stor som Sverige om jag inte missminner mig och när våren kommer skiljer sig givetvis en hel del. Om vi pratar om slutet av Maj så är det helt riktigt att våren har kommit, men om du tänkt att ge dig ut på längre turer och inte tänkt att hålla dig nere i skogen utan uppe på kalfjället kommer du troligtvis behöva skidor eller snöskor. Bäst möjligheter att hitta snöfria områden är gissningsvis någon stans i inlandet där det faller mycket mindre med snö på vintern. Jag skulle t.ex kunna tänka mig att det kanske kan vara möjligt att vandra uppe i Brooks Range som till stora delar får mycket lite snö på vintern. Visst kommer det finnas snö kvar, men å andra sidan kanske man är där innan marken helt tinat upp och därmed är lite fastare.

Men om du på fullt allvar har tänkt att svepa genom Alaska på två veckor och sen tuffa vidare så är det svårt att hinna med något riktigt äventyr. Då är det kanske bättre att bara hyra en bil och köra runt, finns fantastiskt mycket fint att se från vägarna i Alaska!!!

/ Stefan
 
Personligen skulle jag aldrig resa så långt bort för så kort tid. Jag föredrar själv hellre att resa sällan men länge än ofta men kort.
Det är dyrt och på två veckor hinner man inte se så mycket, speciellt när det är så sjukt stort.

Själv kikar jag på att ta mig en titt runt om i Europa i år. Planen är att vandra vandringsleder, lifta och luffa och helt enkelt se var jag hamnar. Har ett par ställen/områden/länder som lockar men planerar inte att ha någon spikad rutt.
Det känns som ett billigt och relativt smidigt sätt att se lite mer av Europa.

Vet inte vad du har för budget eller var du varit tidigare men finns rätt mycket att se på närmare håll än Alaska, speciellt om man inte vill spendera allt för mycket pengar. Till på köpet kan du ju alltid arbeta utan bekymmer i Europa om du skulle behöva.

Alaska är så klart ett väldigt intressant resmål men satsa gärna på en lite saftigare budget och framförallt längre tid där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.