Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L

Min dotter på 156 cm behöver en ny ryggsäck för längre fjällvandringar som jag tänkte ge henne i födelsedagspresent. Hennes nuvarande Haglöfs på 65 L väger strax över 3 kg vilket är alldeles för mycket.Runt 1 kg lättare bör den vara men ändå ge möjlighet att rymma mat och utrustning för 2-3 veckors tur. Själv köpte jag en Golite Quest på 80 L för ett år sen men har inte hunnit testa den mer än på en femdagars tur och just nu är det märket inte aktuellt vad jag förstår. Finns kanske någon gammal tråd i ämnet men de brukar mest handla om säckar för män. Tips?
 
Min dotter på 156 cm behöver en ny ryggsäck för längre fjällvandringar som jag tänkte ge henne i födelsedagspresent. Hennes nuvarande Haglöfs på 65 L väger strax över 3 kg vilket är alldeles för mycket.Runt 1 kg lättare bör den vara men ändå ge möjlighet att rymma mat och utrustning för 2-3 veckors tur. Själv köpte jag en Golite Quest på 80 L för ett år sen men har inte hunnit testa den mer än på en femdagars tur och just nu är det märket inte aktuellt vad jag förstår. Finns kanske någon gammal tråd i ämnet men de brukar mest handla om säckar för män. Tips?

Om du menar tre veckors turer utan möjlighet till proviantering så låter 65 L för litet i mina öron. Sedan beror det förstås på om ni delar utrustning.

Vikter som återkommer i trådarna är 15-16 kg för en vecka och runt 21-22 kg för två veckor. Min treveckorstur i västra Padjelanta (30,6 kg i ingångsvikt) inbegrep förvisso gummibåt, flytväst och paddlar, men även om jag hade tagit bort dessa saker hade det aldrig gått ned i en 65 L säck. Jag hade Berghaus Vulcan, som enl. spec är ca 100 L.

Men du kanske är extrem lättpackare och då har ju säkert detta färgat av sig på din dotter... ;)

Berghaus Vulcan kan jag f.ö. rekommendera, men den väger ju 2.9 kg. Men bär man 20-25 kg tycker jag inte detta har någon betydelse.

Mats
 
Berghaus Vulcan är en härligt pålitlig säck. Har haft min i minst 15 år och den äldre modellen väger 3,1 kg. Gick bl.a. Gröna Bandet med den 2013. Efter det är både jag och min dotter intresserade av att komma ner i packningsvikt för att lättare förflytta oss lite längre sträckor och njuta fullt ut av det. Jo att ha mat med sig för 2-3 veckor kan vara tufft i en 65 liters säck. Därför är hon inne på att gå upp lite i utrymme. Sen går det ofta att ordna proviantering längs vägen om man går längs leder.
 
EXPED Lightning 60

Har själv en Exped Lightning 60 (60 liter dock men som rymmer mer än vad man först tror) som endast väger 1,1 kg men kan ta upp till 24 kg packning!
Mycket lätt att packa och lätt att justera rygglängden på. Sitter bra på min rygg iaf men detta måste du testa själv:

http://www.exped.com/sweden/en/product-category/backpacks/lightning-60-womens

Titta också här: https://www.youtube.com/watch?v=nKX3m8BnovY

Se om du kan hitta en i en butik och pröva den.

Lycka till!
 
Hej Björn!

Jag är i samma situation som din dotter, fast hela 4 cm längre!

Jag har en oxo 55 l från Haglöfs som jag funderar på att byta ut pga vikten. Vet inte hur starkt byggd din dotter är men själv överväger jag fortfarande byte eftersom haglöfssäcken är mycket stabil och fördelar vikten på ett bra sätt. En ca 1 kg lättare säck får ju inte tumma på viktfördelningen och stabiliteten så att 15 kg belastar lika hårt som 17 kg i en haglöfssäck.

En annan tanke är att jag utan större problem klarar två veckor med tält, proviant etc med min 55 l säck. Alltså, köp inte en större säck än nödvändigt. Kanske kan något skrymmande i packningen istället bytas ut.

Jag har inte bestämt mig ännu men de säckar jag själv tittat på är:
W's Aura och W's Ariel från Osprey samt W's Altra från Arcteryx

Lycka till!
Madeleine
 
En annan tanke är att jag utan större problem klarar två veckor med tält, proviant etc med min 55 l säck.

Unbelievable. Vad lever du av - lavar & granbarrste? ;)

Känner stor respekt för dem som får ned två veckors komplett packning inkl. mat i en 55 liters säck. Själv har jag aldrig strävat efter lättviktspackning, kanske för att jag inte känner ngn större skillnad på 20 eller 30 kg. Incitamentet finns där inte, liksom. Sedan kanske jag förvisso packar några saker som andra inte gör, t.ex. tvåmans tunneltält med GT-absid, tyngre kök o.s.v.

M.
 
Hej Björn!

-----------------------------------------------------------------
En annan tanke är att jag utan större problem klarar två veckor med tält, proviant etc med min 55 l säck. Alltså, köp inte en större säck än nödvändigt. Kanske kan något skrymmande i packningen istället bytas ut.
-------------------------------------------------------------------
Madeleine

Fantastiskt! Utan problem i en 55 l säck!? Hur mycket har du utanpå säcken? Eller får du verkligen plats med allt inne i säcken?

/ Bertil
 
Tack Madeleine för tipsen. Det är de tillverkarna jag själv också varit inne på. Jo, hennes Haglöfs är också stabil men den är ett kg för tung. Bara att konstatera. Sen, som några av de andra varit inne på, är hon skolad av mig :) och då ska ALLT ner i säcken. Även tältet! Då kan det vara tufft med 55-65 L om man ska gå långt. För framtida färder SKA vi jaga vikt på allt! Att som Mats skrev inte märka skillnad på 20 eller 30 kg är nog få, om ens någon, förunnat.Jag har burit tungt många gånger men helt klart blir det för min egen del en helt annan njutning när jag kommer under 20 och gärna ner några kg till.
 
Unbelievable. Vad lever du av - lavar & granbarrste? ;) (...)
Fantastiskt! Utan problem i en 55 l säck!? Hur mycket har du utanpå säcken? Eller får du verkligen plats med allt inne i säcken?
/ Bertil
Hallå där grabbar!
Som aktiva forumdeltagare måste ni ha noterat, att inte så få klarar två veckor med både 55 literssäckar - och mindre ;)
Jag fick faktiskt byta ner mig från en Osprey Exos 58, eftersom jag aldrig lyckades fylla den - och därmed inte heller packa den på ett bekvämt och balanserat sätt.
Skall villigt erkänna, att både liggunderlaget och mitt lilla tält sitter utanpå min ryggsäck (just nu mest Mammut Creon Light, 32-45 l), men jag vill ha dem där oavsett packvolym. I början av en längre tur är det visst knökfullt i säcken och tjocktröjan ligger högt under topplocket, men den sjunker allteftersom man äter upp maten :)
 
Hallå där grabbar!
Som aktiva forumdeltagare måste ni ha noterat, att inte så få klarar två veckor med både 55 literssäckar

Då är frågan vad vi talar om för litrar? Det är ju väl känt att tillverkarna - medvetet eller omedvetet - både överskattar och underskattar volymerna.

Detta torde ju vara det enda rätta sättet:

http://www.livefortheoutdoors.com/V...New-Video-How-Trail-measures-rucksack-volume/

Jag har f.ö. alltid tvivlat på att Berghaus Vulcan är 100 liter.

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.