Fjällvandring i maj

Hej,

Jag och en vän ifrån Danmark planerar att bege oss ut på vår första fjällvandring, och vi har valt att göra det i maj eftersom det passar bäst med jobbet.

Vi har varit inställda på Kungsleden men vi börjar bli lite lite tvivel om det verkligen är bästa alternativet.
Jag ville höra vad ni har att säga om att ta Kungsleden i maj, eller om ni har tips på andra fina fjällvandringar?

Vi kommer resa ifrån Köpenhamn och vi har tittat på flyg till Kiruna, vilket är en anledning till varför vi tänkt på Kungsleden.

Som ni säkert kan räkna ut är jag och min vän nybörjare med absolut noll erfarenhet, och det mesta av utrustningen fattas fortfarande att köpas in. Vi är förbereda på att det kan komma och kosta men vi vill försöka hålla oss under en rimlig budget. Vi trots allt bara deltidsarbetande studenter.

Detta är något vi har tänkt och drömt om länge, och jag är enormt tacksam för all tips och råd. Jag blir även glad att få höra om era egna erfarenheter av Kungsleden eller andra fjällvandringar.

/ Hans
 
Du skriver vandra, men jag antar att du tänker ta med skidor? I maj kan det väl fortfarande vara en hel del snö, och mycket mycket blött på de ställen där det är barmark.

Känner jag utsidan rätt så kommer du få mängder med bra tips.

Go tur!
 
Skidor är bra

Det hade varit bra de första dagarna då jag gick i midsommarveckan för många år sedan. Nu valde vi inte skidor och vi var de första som gav oss iväg från Abisko det året utan skidor. Så om det är vandring skulle jag ta en funderare till om Kungsleden uppe i norr är ett vettigt alternativ. Fast allt går ju om man vill.
 
Även i södra fjällen är maj mer av en vintermånad, Sälen brukar ha öppet för utförsåkning till Valborg. Sen går det nog att hitta snöfria områden i mer låglänt terräng även ganska långt norr ut; risk dock att det kan vara blött och mycket vatten i olika vattendrag som man kan tänkas behöva korsa.
 
Skidor rekommenderas i maj, med gummistövelbindningar och mycket röda vallor i bagaget.
Är det inte klokare att flyga till sydalperna i stället där det är vår om än vått vid den tiden?
 
Stugorna längs Kungsleden är i allmänhet stängda från början av maj till midsommar även om ett säkerhetsrum är öppet. Anledningen är att det är för osäkert/besvärligt att ta sig fram då, antingen man åker skidor eller går. Förhållandena skiljer sig mycket mellan olika år.
 
Kan bara instämma i de synpunkter som redan framförts. Jag gjorde själv en vintertur i månadsskiftet April/Maj på norra Kungsleden för många år sedan. Uppe på kalfjället var det fortfarande vinterförhållanden med hård snö och fint skidföre, medan när vi kom ner i Abisko några dagar in i maj hade våren satt in på allvar med ömsom genomslagssnö och barmark. Körde på klister i Abisko vilket gjorde att vi hade halva skogen under skidorna när vi kom i mål.
Vad jag förstått är det ävan ovanligt mycket snö i lapplandsfjällen i år som kan påverka vandringssäsongen. Generellt brukar veckan efter midsommar vara första lämpliga vandringsveckan i dessa trakter.
 
Tänk ockå på att sommarbroar och båtar vid roddleder inte brukar komma på plats förrän senare delen av juni. Dett gäller t.ex. båtpassagen över Teusajaure om ni funderar på att gå på det hållet.
 
Förrförra året flög jag hem från Kiruna den 5 maj (ungefär) efter en fin vecka på skidor. Inget vandringsväder precis, tjockt m snö precis överallt. Jämtland veckan innan midsommar för en massa år sen, det funkade betydligt bättre men det var fortfarande en del snö kvar att gå i.

Så, nja, ni får nog tänka om lite. Lycka till med turen!
 
Ta skidorna!

Förra året gjorde jag och flickvännen en tur i slutet på april med start i Ammarnäs. Det var säker 1m-1,5m djup snö på de flesta ställena så skidföret var utmärkt. Senare på dagarna sjönk man ner över knäna vart enda steg om man inte hade skidorna på.

Bilden är tagen den 26:e april!
 

Bilagor

  • IMG_6260.jpg
    IMG_6260.jpg
    65.6 KB · Visningar: 1,767
Inget ont om TS, men man undrar lite hur pass många som faktiskt ger sig på att försöka vandra i maj utan att först höra för sig? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andjoh0628 Fjällvandring i maj? Fjällvandring 5
snuffle Fjällvandring i Maj/Juni Fjällvandring 11
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.