Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp.

Hjälp! :)

I augusti 2015 tänker jag göra ett försök att nå Kebnekaises sydtopp tillsammans med mina två döttrar, 10 och 13 år gamla. Vi tänker ta västra leden, och målet är att utföra miraklet på en lång dag.

Det primära målet är topptur, men blir det inte av så blir det inte av. Läste något vist på nån blogg: det är inte vandraren som bestämmer, det är berget som bestämmer. Andra mål är att ha en underbar tid i fjällen!

Detta är dagsplanen hittills:

Dag 1:
Vi går på tåget i Göteborg mitt på dagen. Somnar i våra bäddar i liggvagnen.
Dag 2:
Vi vaknar på tåget. Tittar ut över norrlands skogar. Tåget stannar i Kiruna mitt på dagen.
Vi tar bussen ut till Nikkaluokta, som är civilsationens sista utpost. Den tar 60-80 minuter.
Slår upp tältet, äter en god middag och ser oss omkring.
Dag 3:
Vi vaknar tidigt. Äter frukost.
Går 5.6 km till båten i maklig takt. Äter lunch på Lap Dånalds vid sjön. Båten avgår kl. 11:30. Kommer fram 30 min senare. Går 6.4 km till Kebnekaise fjällstation. Checkar in och ser oss omkring.
Dag 4 och 5:
Vi är på fjället. Bor på vandrarhemmet. Gör utflykter. Om vädret vill oss väl så trampar vi 9 km upp till toppen av Kebnekaise, skriker högt och sen går vi hem igen samma väg.
Dag 6:
Vi går/åker båt till Nikkaluokta igen. Slår upp tältet. God kvällsmat där.
Dag 7:
Bussen till Kiruna. Käkar lunch någonstans där. Tåget avgår mitt på dagen. Vi somnar gott efter härliga upplevelser i våra bäddar i liggvagnen.
Dag 8:
Vi ankommer Göteborg.

Jag skulle uppskatta tips och tricks och idéer! Vi har ingen fjällvana. Vi har dock uthållighet, ett glatt humör och jävlar anamma! Döttrarna kommer att ha var sin ryggsäck, åtminstone till vi når fjällstationen, men jag kommer själv att bära i stort sett allt.

Stora saker på inhandlingslistan hittills:
Vandringskängor. Tips?
Underställ av något slag. Blir en tur till Naturkompaniet snart...
Enklare lätta regnkläder.

Har ni något att tillägga?
 
Det allra viktigaste är att ha bra på fötterna, dvs väl ingångna kängor då hela sträckan från Kitteldalen och upp är bara stenskravel. Förutom 9km enkel väg från fjällstationen är det ca 2100 höjdmeter (också enkel väg) som skall klaras av på västra leden, dvs 18km och 4200 höjdmeter samma dag.
Då ni inte tänkt att bo på fjällstationen kan vi lämna tältet och den extra utrustningen hemma om ni samtidigt bokar boende i Nikkaloukta. Med lätta packningar kan ni hoppa över båtskjutsen, då leden är lättvandrad och ni inte vinner mycket på den ganska dyra båtturen.

Förutom bra kängor behöver ni kläder som håller er varma och torra även i dåligt väder, och vädret på toppen kan skifta snabbt. I augusti kan det vara svårt att hitta vatten över Kitteldalen, så tag med några tomma pet flaskor som ni kan fylla i Kitteldalen och ta med er upp. Även nötter+torkad frukt är bra energitillskott på en sådan tur.

Sedan är det bra att se turen som en utflykt, och inte förvänta sig att man kommer upp på toppen. Är vädret inte på rätt humör kan det vara omöjligt för er att komma upp under de få dagar ni är på fjällstationen. Att se toppturen som en bonus och inte en förutsättning är en bra förutsättning;)
 
Tanken var att ta med tältet för att dels spara lite pengar (två nätter) och dels för att få in ytterligare lite "friluftskänsla". Sen såg jag att det inte var så dyrt att bo i Nikkaluokta, så vi får se hur det blir. Det är ju lite extra att bära. :)

Mm... Båten skulle man eventuellt kunna skippa. Jag vill gärna att vi är i bra skick om vädret är gynnsamt dagen efter vi kommit fram. Man sparar trots allt två timmars vandring. Men mycket pengar är det!!

Ja. Kängorna ska inhandlas under mars redan, och så ska vi börja vandringsträna.
 
Bara sten - hårda sulor på kängor!

Passa på att njuta av turen:)

Ta en längre paus på upp eller nervägen 150m från stigen nedanför Tuolpagorni och njut av utsikten mot Singivaggi.
 

Bilagor

  • P1030426.jpg
    P1030426.jpg
    48.3 KB · Visningar: 1,843
Eftersom du skrev att ni inte har fjällvana så säger jag: Tänk på att det kan vara riktigt kallt. Vi hade snö och hård blåst när vi var uppe på Keb i mitten av juli. Vi var rätt frusna på toppen trots vinterkläder.
 
Kul att ni planerar tur! Massor av familjer med mindre fjällvana fixar ju turen upp på Kebnekaise varje år, så det går säkert strålande! men det finns också flera turer som slutat med snöstorm och vandrare inblåsta i toppstugan i flera nätter. Detta skall inte skrämma bort er, men det är ett måste att ha med ordentligt med extra typ energibars, eller annan lätt extramat, och bra förstärkningskläder. Jag har gått sträckan till fjällstationen flera gånger och skulle rekommendera båtturen, för även om det är väldigt lättvandrat så är det trots allt 19km och man blir lite sliten om man inte ägnar sig åt såna sträckor till vardags. Hör efter med personalen på stationen angående topp-förhållandena, och lyssna på informationskvarten kvällen innan typ kl 20 om de inte ändrat :)
Lycka till!
 
Varför inte dela av turen med en eller två natter vid Kittelsjön?
Jag var uppe med mina döttrar -08 (10 o 11 år) och de fixade detta gallant, var väl bara jag som inte höll måttet :)
Vi slog lager vid Kittelsjön och började ganska tidigt på morgonen då vädret var bra. Sedan så stannade vi en hel del ggr och rastade samt tittade på utsikten. Och det var rätt kallt trots solen, så lite varma kläder med I ryggsäcken kan vara skönt vid vila eller dåligt väder.
Ta en extra dag I Kiruna och kolla gruvan, Högst upp o längst ner :)

Några bilder ifrån vår tur
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4123
 
Jag vet inte var smux har fått sina siffror ifrån. Men från Kebnekaise fjällstation upp till Sydtoppen och tillbaka blir det ca 1800 höjdmeter om man går västra leden och alltså går uppför Vierramvare 2 ggr.

http://www.svenskaturistforeningen....n/Om-fjallstugan/Fragor-och-Svar-FAQ/#sommar3

Ett betydligt lättare sätt att bestiga Kebnekaise på är att göra det ifrån Singivagge (där man isf måste tälta). Då blir det bara 1100 höjdmeter (ifall man tältar på 1000 m höjd där det finns mycket fina tältplatser) och inledningsvis kan man ofta gå på den frusna jokken i dalen (vänstra sidan om jokken är lättast först, men efter ett tag byter man sida) och sedan börja gå på snöfälten vid Kebnekaise eller gå direkt mot Kaffedalen och gå mot västra leden.

Nedstigningen gjorde jag med lätthet på 1,5 timma eftersom jag gick längs rabots led (inte så långt ifrån stupen mot Rabots glaciär) på nedvägen (men snön var lös så det hade varit jobbigt uppför).

Om man vill besegra Kebnekaise utan klättring och utan en "monsteretapp" som västra leden medför, så är det långt lättare att gå runt bergen och sedan tälta i Singivagge och därifrån ta Durlings led (som jag beskrev) eller Rabots led.
 
Senast ändrad:
Om ni har med tält så skulle jag ha gått en bit in på leden när jag kom till Nikkaloukta och hitta en lämplig tältplats den dagen ni kommer dit. Käka i Nikka kan vara trevligt iofs.

LapDonalds är överskattat men en trevlig grej för barnen och gynnar "turistnäringen" -:)

Vid fjällstationen så skulle jag tälta längre bort i dalen (mot kebenekaise) så spar ni lite vandringstid den dagen då ni ska bestiga Kebne. Ev så kan man till och med tälta när man paserat upp förbi kittelbäcken men där är det inte lika trevligt som nere i dalen. Rätt så kargt och fullt med klippblock om det inte är snö.

Att vandra "runt" för att gå durlingsled antar jag som sagts skulle bli lättare att bestiga toppen men det kräver ju dock att man måste gå runt Dolpagjorni vilket troligen tar en extra vandringsdag.

Det va mina tankar. Hoppas ni får en god tur och ta med lite gott att äta och dricka när ni gör topturen. Det gör att humöret håller sig på top!

Mvh Kenneth
 
Ps: Glöm inte att ta det lugnt när ni närmar er sydtoppen. Den är både brant och farlig om man inte är försiktig.
 
Att vandra "runt" för att gå durlingsled antar jag som sagts skulle bli lättare att bestiga toppen men det kräver ju dock att man måste gå runt Dolpagjorni vilket troligen tar en extra vandringsdag.

Man går runt Singitjåkka också, men man behöver inte gå ända till Singistugan utan man går i ett pass och tar ett par hundra höjdmeter (på slutet en del stora block) eller så och tältar sedan nära en liten "sjö" i Singivagge. Folk har staplat en massa sten så det är tydligt utmärkt.

Ps: Glöm inte att ta det lugnt när ni närmar er sydtoppen. Den är både brant och farlig om man inte är försiktig.

Bra kommentar. Har sett såna som ankommit med helikopter och inte riktigt varit koncentrerade. Jag bävar lite för hur det blir när nordtoppen blir högst!
 
Förslag!

Dag 4: Lämna fjällstationen tidigt och bege er upp till "grytan" nedanför Kebnekaise och slå upp ert tält där.Ungefär halva vägen till toppen. Ganska lätt vandring men brant sista biten. Vila och sov en stund på eftermiddagen. Börja sedan toppturen på kvällen. Mindre folk och midnattssolen gör att det är ljust hela tiden. Knalla ner igen och sov i tälet i "grytan".

Dag 5: Ta er ner till fjällstationen igen i.

Gjorde själv detta 2009. Började toppturen från "grytan" kl 17, var på toppen kl 21 och tillbaka i tältet vid midnatt. Mycket bra att dela upp turen i två delar. Vi var dock fem grabbar i 20 års åldern, så om det funkar med yngre ungdomar vet jag ej.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.