En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning?

Hejsan!

Det är så att jag och sju andra har valt att vandra denna rutt Abisko > Lapporten > Mårmas > Vistasdalen > Stuor Reaiddavaggi till Sälka > Nikkaluokta i juli månad. Problemet är att jag har aldrig vandrat förut och saknar därför erfarenhet. Jag har kollat på olika typiska packningslistor men aldrig förstått vad jag ska prioritera för plagg/utrustning. Som en studerande har jag inte riktigt ekonomin för enskilda plagg för flera tusen och önskar därför råd vad som är a och o inom fjällvandring. Även billiga men bra alternativ.

Vad jag har förstått ska man prioritera ett par ordentliga skor och en ryggsäck, men vad mer? Skicka gärna länkar till plagg eller utrustning som ni rekommenderar.

Tack på förhand!
 
Så här...

Kvalite kostar. Billigt och bra finns inte i den bemärkelsen du antagligen menar inom detta området. Du kan komma undan billigt, visst men då blir det inte bra i den rätta bemärkelsen. Men hade jag varit dig hade jag köpt ett ordentligt regnställ, didrickson. (Finns i sportaffärerna. Och två par underställ. Sen hade jag gått in till en riktig friluftsbutik, typ naturkomp. Och provat kängor och ryggsäck, (E sådär om ryggans remar går sönder under turen elr om sulan släpper på kängorna. Köp dem tidigt eftersom du måste gå in dem innan du ger dig av. Ju mer du går hemma ju skönare blir det när ni sticker.
 
Juli månad... jag tänker mygg mygg mygg
Se till att ha rejält med myggmedel med er även kanske mygghatt eller liknade :)
 
Vad du bör prioritera beror lite på hur ni vandrar. Om ni tänkt sova i stugor blir det tex lite lättare.

Du behöver absolut inte köpa massa dyra saker för att vandra i fjällen, men några saker gör upplevelsen betydligt roligare.

1) Skodon du trivs med
2) Ett bra regnställ
3) Underställ i syntet eller ull

Ska ni sedan tälta så blir det ju aktuellt med sovsäckar, tält, stormkök etc också. Men för stugvandring klarar man sig på betydligt färre prylar.

Ett råd som kommer igen och som jag tycker är väldigt bra är att ordna ryggsäck sist av allt. Då vet du hur stor den behöver vara och kan prova hemma hur den känns med exakt de prylar du ska bära på under vandringen. Om ni stugvandrar blir packningen antagligen inte särskilt tung, vilket också drastiskt minskar kraven på ryggsäcken; både vad gäller volym och bärkomfort (har sett folk vandra väldans långt med gammal salomon skolrygga tex).

När budgeten är begränsad hade jag helt klart satsat på ett par kängor/skor du trivs i som högsta prio. Om det ska vara högskaftade skalkängor, gympaskor eller gummistövlar är helt och hållet personlig preferens. Olika folk väljer väldigt olika här. Behöver inte vara särskilt dyrt i inköp, men om du hittar ett par som är helt klockrena för dig är det mycket värt. Grejen är egentligen att du ska kunna gå väldigt långt i dem, ha bra grepp på diverse underlag (framförallt kanske sten) och orka trampa runt i dem även när det är blött och jäkligt (vilket det ofta är).

Ett bra regnställ kan också vara lite olika saker. Vissa älskar gore-tex och dylika material, andra svettas tillräckligt mycket för att det komfortmässigt inte ska vara någon större skillnad på dyra membranplagg och en plastpåse. Som budgetalternativ lyfts väldigt ofta ITAB's packaway fram. Kanske inte jättebilligt men helt klart rimligt pris och funkar för många.

Underställ kan vara lite vad som, det viktiga är egentligen att bomull torkar långsamt och är kallt när det är blött. Därför bör man oftast undvika bomull närmast huden när man är ute och vandrar. Ska du ut och vandra för första gången är det bara ta vilket billigt syntetställ som helst, antagligen har du redan långkalsonger och tröja för skidåkning eller liknande. Annars köp ett billigt ställ någonstans så kommer det funka fint.


Om du sedan råkar bli frälst av vandring och väljer att lägga mycket tid och engagemang på att komma ut, då kan du börja snöa in på specifika modellers fördelar gentemot konkurrensen. Men inte värt att oroa sig för sådant innan man ens varit ute och vet om man tycker om det.

Just ja, man behöver inga dyra vandringsbyxor, men undvik absolut att vandra i Jeans. Väldigt tråkigt att gå i blöta jeans i flera dagar om man har otur med vädret. Då är det bättre men typ löparbrallor eller ett par billigare vandringsbyxor av något slag (löparstället funkar dock finfint på vandring).
 
Juli är en regnmånad så behov av rejält regnställ, gummistövlar och mygghatt är högst relevanta.
Den klassiska flyttkartongen med decimeterrutor på insidan en köksvåg med gramprecision samt ett excelark i datorn kommer till slut att leda dig till rätt ryggsäcksstorlek.
go tur
 
begagnat

Satsa på begagnat. Uti från turen bör ett par stadiga väl ingångna skor vara viktigt, jag skulle föreslå lundhags. Titta på idefixteko.se - de har prisvärda produkter. Ryggsäck kan du med fördel köpa begagnad.
 
Låna utrustning skulle jag försöka med (så gjorde jag i början). Stugtur är billigare än tälttur. Om ni ska ha kök med kanske era föräldrar har ett gammalt spritkök i gömmorna. Funkar fint. Vanliga hård liggunderlag funkar också okej. Tält kan du hyra på olika ställen för att hålla nere kostnaderna för första resan (egentligen samma m kök o så också).

Vad gäller skor skulle jag köpa en lättare vandringskänga, de finns till ett inte alltför högt pris. Typ 1000-2000 kr. Lundhags är betydligt dyrare o inte bättre för alla (jag gillar inte mina).

Regnställ är viktigt att det är bra, tråkigt att bli blöt under turen. Vad gäller Packaway stället finns det många olika åsikter, sök i forumet, jag gillar det inte (mitt läcker).

Vad gäller underställ skulle jag säga att billigt i syntet funkar ungefär lika bra som ull till ett mycket lägre pris. Men köp gärna ett som sitter tajt. En tunn bomullsskjorta är skönt att ha över (borde kunna gå att rota fram i garderoben, köpa begagnat eller hitta i föräldrarnas garderob).

På strumpfronten skulle jag köpa några skönt yllestrumpor, XXL har billiga (25 kr paret). Ullmax likaså.

Vad har du för budget? O vad har du för grejer sen innan? Regnställ kanske du tex redan har.
 
Bra kängor är nog det du ska köpa först som redan sagts. Ska du tälta så blir själva tältet det jag skulle ha prioriterat i första hand. Ryggsäck kan du köpa en begagnad om pengarna inte räcker till. En gammal ramryggsäck har funkat förr och funkar även idag. Jag skulle nog vilja säga att regnställets förmåga att hålla dej torr får betydelse först om du gått flera dagar i regn och bor i tält. Att vara blöt när man går är inte så farligt. Bara du har ett torrt ombyte när du ska rasta. Går du mellan stugor antar jag att man kan torka kläderna varje kväll. Ett kök för att kunna laga mat tycker jag att ni ska ha med oavsett om ni går mellan stugor eller tältar. Har du någon ulltröja så kan det vara bra. Ett annat bra tips är att skaffa några vattentäta packpåsar för kläderna. Exped har bra och lätta sådana. Du måste också vara bered på brännande sol och snö så en solhatt, solkräm, mössa, vantar och en varm ulltröja och åtminstone ett par tunna långkalsonger kan vara bra att ha. Tänk också på att dina knän kanske inte är vana med belastningen som en fjällvandring med en tung ryggsäck ger. Se till att inte bli kall om knäna och ta det lugnt om du får ont. Ett par stavar kan vara bra att ha för avlastning om du får problem med knän eller fötter. Billiga stavar borde funka de med skulle jag tro.
 
Vad du bör prioritera beror lite på hur ni vandrar. Om ni tänkt sova i stugor blir det tex lite lättare.

Du behöver absolut inte köpa massa dyra saker för att vandra i fjällen, men några saker gör upplevelsen betydligt roligare.

1) Skodon du trivs med
2) Ett bra regnställ
3) Underställ i syntet eller ull

Ska ni sedan tälta så blir det ju aktuellt med sovsäckar, tält, stormkök etc också. Men för stugvandring klarar man sig på betydligt färre prylar.

Ett råd som kommer igen och som jag tycker är väldigt bra är att ordna ryggsäck sist av allt. Då vet du hur stor den behöver vara och kan prova hemma hur den känns med exakt de prylar du ska bära på under vandringen. Om ni stugvandrar blir packningen antagligen inte särskilt tung, vilket också drastiskt minskar kraven på ryggsäcken; både vad gäller volym och bärkomfort (har sett folk vandra väldans långt med gammal salomon skolrygga tex).

När budgeten är begränsad hade jag helt klart satsat på ett par kängor/skor du trivs i som högsta prio. Om det ska vara högskaftade skalkängor, gympaskor eller gummistövlar är helt och hållet personlig preferens. Olika folk väljer väldigt olika här. Behöver inte vara särskilt dyrt i inköp, men om du hittar ett par som är helt klockrena för dig är det mycket värt. Grejen är egentligen att du ska kunna gå väldigt långt i dem, ha bra grepp på diverse underlag (framförallt kanske sten) och orka trampa runt i dem även när det är blött och jäkligt (vilket det ofta är).

Ett bra regnställ kan också vara lite olika saker. Vissa älskar gore-tex och dylika material, andra svettas tillräckligt mycket för att det komfortmässigt inte ska vara någon större skillnad på dyra membranplagg och en plastpåse. Som budgetalternativ lyfts väldigt ofta ITAB's packaway fram. Kanske inte jättebilligt men helt klart rimligt pris och funkar för många.

Underställ kan vara lite vad som, det viktiga är egentligen att bomull torkar långsamt och är kallt när det är blött. Därför bör man oftast undvika bomull närmast huden när man är ute och vandrar. Ska du ut och vandra för första gången är det bara ta vilket billigt syntetställ som helst, antagligen har du redan långkalsonger och tröja för skidåkning eller liknande. Annars köp ett billigt ställ någonstans så kommer det funka fint.


Om du sedan råkar bli frälst av vandring och väljer att lägga mycket tid och engagemang på att komma ut, då kan du börja snöa in på specifika modellers fördelar gentemot konkurrensen. Men inte värt att oroa sig för sådant innan man ens varit ute och vet om man tycker om det.

Just ja, man behöver inga dyra vandringsbyxor, men undvik absolut att vandra i Jeans. Väldigt tråkigt att gå i blöta jeans i flera dagar om man har otur med vädret. Då är det bättre men typ löparbrallor eller ett par billigare vandringsbyxor av något slag (löparstället funkar dock finfint på vandring).

Låna utrustning skulle jag försöka med (så gjorde jag i början). Stugtur är billigare än tälttur. Om ni ska ha kök med kanske era föräldrar har ett gammalt spritkök i gömmorna. Funkar fint. Vanliga hård liggunderlag funkar också okej. Tält kan du hyra på olika ställen för att hålla nere kostnaderna för första resan (egentligen samma m kök o så också).

Vad gäller skor skulle jag köpa en lättare vandringskänga, de finns till ett inte alltför högt pris. Typ 1000-2000 kr. Lundhags är betydligt dyrare o inte bättre för alla (jag gillar inte mina).

Regnställ är viktigt att det är bra, tråkigt att bli blöt under turen. Vad gäller Packaway stället finns det många olika åsikter, sök i forumet, jag gillar det inte (mitt läcker).

Vad gäller underställ skulle jag säga att billigt i syntet funkar ungefär lika bra som ull till ett mycket lägre pris. Men köp gärna ett som sitter tajt. En tunn bomullsskjorta är skönt att ha över (borde kunna gå att rota fram i garderoben, köpa begagnat eller hitta i föräldrarnas garderob).

På strumpfronten skulle jag köpa några skönt yllestrumpor, XXL har billiga (25 kr paret). Ullmax likaså.

Vad har du för budget? O vad har du för grejer sen innan? Regnställ kanske du tex redan har.

Satsa på begagnat. Uti från turen bör ett par stadiga väl ingångna skor vara viktigt, jag skulle föreslå lundhags. Titta på idefixteko.se - de har prisvärda produkter. Ryggsäck kan du med fördel köpa begagnad.

Kvalite kostar. Billigt och bra finns inte i den bemärkelsen du antagligen menar inom detta området. Du kan komma undan billigt, visst men då blir det inte bra i den rätta bemärkelsen. Men hade jag varit dig hade jag köpt ett ordentligt regnställ, didrickson. (Finns i sportaffärerna. Och två par underställ. Sen hade jag gått in till en riktig friluftsbutik, typ naturkomp. Och provat kängor och ryggsäck, (E sådär om ryggans remar går sönder under turen elr om sulan släpper på kängorna. Köp dem tidigt eftersom du måste gå in dem innan du ger dig av. Ju mer du går hemma ju skönare blir det när ni sticker.



Vill bara tacka för så informativa svar!

Det är tänkt att vi ska vandra den 12 - 19 juli men datumet är fortfarande väldigt preliminärt. Kan mycket väl bli tidigt augusti. Jag har full förståelse för att kvalitet kostar och att jag inte kan förvänta mig samma bekvämligheter. Jag har ingen bestämd budget men helst vill jag inte hamna över 3000 kr för väska och skor. Underställ har jag redan men hur är det med jacka? Vi ska även bo i tält och utrustning såsom stormkök, kompass, kniv etc. har andra.

Skydd från mygg har jag redan listat och ska införskaffa. Emellertid visste jag inte att det var en regnperiod i juli månad. Vad är medeltemperaturen där uppe i juli?

Återkommer när jag kommer hem så jag kan titta alla märken och produkter ni rekommenderat. Lite tveksam till begagnat eftersom det är svårt att avgöra slitage och det finns ingen garanti kvar.
 
I min mening behöver du satsa på följande:

- Sovsäck
- Regnställ
- Skor

Sovsäckar kan du hitta billigt, om du väljer syntetvarianter. Regnställ går och köpa för en billig peng på exempelvis stadium. När det kommer till skor så är det viktigaste att du använder något du inte får skavsår av, ett bra alternativ kan vara ett par gummistövlar som kostar betydligt mindre än ett par kängor. När det gäller kläder i allmänhet så räcker det med att ha med sig vanliga träningskläder, som exempelvis en träningsoverall.

Det är främst på senare tid "tretusenkronorskänghetsen" har kommit igång. Som exempel använde Svante Lysén (http://www.svantelysen.se/) jeans, T-shirt och gummistövlar när han gick på långtur i Alaska. Detta kan verkligen illustrera att man behöver inte ha en specialutrustning för att vandra i fjällmiljö på sommaren.
 
Du har fått massor med fina råd, men kan få mer, om du söker på forum; t ex på "nybörjare","packlista","billig" etc. Detta med att komma över "pryltröskeln" som nybörjare, inte minst ekonomiskt, är en ständigt återkommande forumfråga.
Titta också gärna här, här (en skodiskussion "outside the box") eller här (med glimten i ögat).

Valen mellan dyrt och billigt handlar ju väldigt sällan om att "klara sig" - det gör man för det mesta ;). Man kan däremot få det mer eller mindre lätthanterligt, bekvämt, varmt, torrt eller - inte minst - lättburet. Men sambandet med priset är inte givet, och i alla fall inte linjärt.
Mina första fjällvandringar gjorde jag i M59-byxor, gummistövlar och heltätt regnställ. Efter flera decennier går jag fortfarande helst i en tunn gammal herrskjorta och lätta no-name 3/4-dels cargobyxor som ytterplagg, en hemstickad fluffig ylletröja alt M90-tröja som värmeplagg, och ett enkelt men lätt regnställ, som jag bara använder när det verkligen regnar.
Inte för att jag nuförtiden inte skulle ha råd, utan för att jag inte tycker att alla dessa dyra, avancerade membranplagg och dedikerade "fjällbyxor" med många sömmar gör jobbet bättre (snarast tvärtom).

För några få saker kan det dock löna sig att satsa på lite mer avancerade versioner direkt. Eftersom ni skall tälta, så är en bra sovsäck viktig, och får kanske bli din största enskilda investering (om du inte kan låna). En dunsäck är dyr och tappar isoleringsförmågan, om den råkar bli genomblöt, men spar mycket vikt och volym i packningen, och kommer att hålla bättre och längre än syntetsäck, om den sköts på rätt sätt. Det är heller ingen större risk för felköp, om man håller sig till etablerade tillverkare.
Vill du investera i en dunsäck, kan jag nog med rent samvete tipsa om polska Roberts, Cumulus eller Pajak, som håller hög kvalitet men fortfarande är mycket prisvärda jämfört med många kända västmärken.

Med tältvandring växer betydelsen av att man inte blir genomblöt, och att det som ändå blir blött går att torka på rimlig tid. Bygg din garderob av flera tunna skikt, som du, när det är som kallast, kan ha på dig allihop.
Bomull i tjocka plagg och/eller mot huden är som sagt inte kul, men kan vara skön som tillblandning i tunna ytterplagg (som man med fördel kan impregnera).
Till skillnad från syntetunderställ och fleecetröjor, behåller motsvarande plagg av ull det mesta av sin värmeisoleringsförmåga i vått tillstånd.

Fler tips/länkar:
Engelsons har bl a mycket prisvärda ullunderställ. Mycket användbart med deras ullfrottéundeställ som kombinerat "sovunderställ" och förstärknings/mellanlager/torrt ombyte för natten.

Kolla gärna diverse militärt överskott, typ www.garderoben.se, armygross.se, www.rodastjarnan.com m fl.

Regnställ från ITAB ha jag tyvärr dålig erfarenhet av - flera plagg läckte i sömmarna från dag ett. Didrikssons har mina barn slitit på med den äran däremot.

Med en tunn vanlig skjorta mot vind och mygg + en enkel regnjacka mot regn och orkanvind ;) behöver du ingen ytterligare jacka - se ovan.

En ryggsäck som just du trivs bäst med är inte nödvändigtvis den dyraste, eller den med tjockast stoppade remmar/höftbälte (jag upplever, att det snarast kan vara tvärtom). Det finns inget annat sätt än att prova - länge och med full packning. Begär öppet köp elle beställ på sajter med gratis returrätt.

Förkasta inte second hand a priori. Lundhagskängor dyker rätt ofta upp på Blocket m m. Jag har köpt två par nästan nya på loppis, till skrattretande pris. Det första tjänade mig troget (med omsulning) i ett par decennier, tills de gav upp p g a min egen dumhet. Deras efterträdare kostade 125 kr ;).
Gamla Haglöfs- eller Fjällrävenramsäckar har ofta oöverträffade bäregenskaper, och är så "transparent" byggda, att du kan upptäcka ev. fel vid granskning. Den skönaste ryggsäck jag haft var en Haglöfs Alaska med den rektangulära ramen.

Vanlig plastkasse + kökspåsklämma fungerar utmärkt som "vattentät" packpåse, men får naturligtvis hanteras lite varsammare än dyra "vattentäta" packpåsar (som inte alltid håller tätt). Stängning med påsklämma är säkrare, lättare och lätthanterligare än rullstängning. De små hål som säkert uppstår i plasten under en veckas användning är ingen katastrof, särskilt om man använder ryggsäckskapell för att ta det värsta regnet. Dubbel kasse eller en kraftig plastpåse från byggaffären är förstås ännu säkrare.

Ta med ett par extra innersulor, gärna annan modell än dina vanliga, och särskilt om du inte känner dig helt säker på skorna. Skönt om man fotplurrat, men också att växla om med, om/när fötterna blir trötta.
Ullfiltsulor tycker jag själv är bäst - varmt och osvettigt, men ändå hyfsat lättorkande. Det finns billiga platta, om man trivs med det, eller bl a Lundhags formade.

Sist men inte minst: gå en liten provtur med alla nya prylar och kläder - det är omöjligt att teoretiskt förutse alla små förtretligheter, som döda ting kan djävlas med, och onödigt humörsänkande att upptäcka dem ute på fjället ;).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calee Ipad på tur! Utrustning allmänt 11
nvl_therese Tips inför TUR-mässan?! Utrustning allmänt 2
martinj Telisar på tur Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.