Sverige-Rom

Hej
Jag har funderat i ett par månader på att hitta på något äventyr till sommaren och jag har fastnat för iden att cykla i europa. Grejen är att jag inte har gjort detta tidigare, så jag har lite funderingar.

1. Hur lång tid borde det ta att börja i sverige(troligtvis tar jag tåget till malmö och cyklar därifrån) inom paris och sen till rom? Är 1,5 - 2 månader rimligt?

2. Jag är student så jag har inte överdrivet med pengar så jag tänkte tälta, men jag har hört att man inte får tälta fritt nere i europa? Ni som har gjort det hur ofta har ni blivit tillsagda eller fått betal? Borde jag ta en camping plats varje natt eller funkar det om man bara gömmer sig lite?

3. Hur mycket pengar gör man av med om dagen? Kan det vara rimligt med 200 kr/dag? Givetvisst går det åt mer om jag bestämmer mig för att äta på resturang någon dag eller nåt liknande.

Tack på förhand, Anton
 
Det är inte så stort problem för mig, bor 14 mil från malmö så antingen får jag hör om någon kan köra ner mig eller får jag cykla den biten
 
Rom via Paris från Malmö blir väl runt ca 300 mil beroende på resväg.troligen lite längre.
Om tidsbruket 1,5-2 månader är rimligt är beroende på vad du vill göra under turen, resrutten, din form, vilken cykel du har och säkert en massa annat också. Cykla kanske 6-7 mil eller så per dag, det borde inte vara ett problem ens om man är relativt otränad, de flesta dagar blir det runt 4 timmar effektiv cykling i ganska lugnt tempo.
Detta som ett genomsnitt, naturligtvis blir det stor skillnad mellan slätter och bergsområden.

Lycka till, hoppas andra kan hjälpa till med campingfrågan.
Pengarna borde räcka om du köper i butiker och lagar maten själv, det är väl få länder, om något, som är dyrare än Sverige längs den rutten.
 
Hur långt man cyklar per dag beror på många faktorer egen ork, väder och vind, höjdmeter, medförd vikt m m.
När jag hojade låg dagssitthastigheten på 25km/h och etapperna blev längre efterhand. Men betydligt längre än tipsade tidigare i tråden.
Hur hård du är dalen avgör givetvis hur länge du orkar sitta i sadeln och om ändamålet är distans eller kultur/vila med dagen.
go tur
 
Målet är ju att se så mycket som det går medans man är iväg, men jag har inte mer tid än 2 månader pga att jag måste hitta bostad och flytta upp för högskolan. Men jag tar det som att 1,5-2 månader är tillräckligt med tid för att ta sig ner till Rom.
Jag har funderat på hur folk gör med pengar? Tar ni ut allt ni ska ha med er här hemma i Sverige eller plockar ni ut pengar utomlands allt eftersom ni behöver? Hur funkar det med kort utomlands? Är det något extra kostand eller är det riskabelt?
 
Turistdagar tar ju resedistans, utan vilodagar går det inte, bättre gapa över vad man hinner och orkar än att tvingas till hårda dagsetapper som kan förta nöjet med turen...
go tur
 
Hej!

Jag cyklade Kiel till Genua förra sommaren med några kompisar helt utan tidigare erfarenhet. Det tog 10 far med en vilodag. Men vi hade lagt för långa dagsetapper (17 mil i snitt) vilket gjorde att vi kom fram alldeles för sent på kvällen varje dag. Hade varit bättre att skippa vilodagen och bara cyklar runt 13 mil varje dag.

Otroligt fina vägar i Tyskland. Säg till om du vill ha tips på rutter.
 
Kul

jag har väl egentligen inga bra svar, men jag tänkte faktiskt också cykla mellan lund och italien (eller albanien) i sommar. Vi har inte planerat för mer än 6 veckor, give or take några dagar, men vi är inte sjukt måna om att vi måste komma hela vägen med cykel heller. Vi tänkte inte cykla så snabbt heller och göra många pauser. Dock cyklar vi "andra vägen" genom östeuropa och tar färjan över till italien!
 
41 dagar

Det tog mig 41 dagar från Eskilstuna rill Aten. Då gick det åt 6 dagar i Sverige. Cyklade genom västra Polen, rakt söderut. Passerade Balatonsjöarna sista dagarna i april. Totalt off season. Stannade i Belgrad någon dag. Gick på svartklubb där, Cyklade genom Serbien, in i Montenegro, genom Kosovo för att så småningom cykla genom Albanien till Grekland. Stannade i Meteora.

http://cykelupplevelser.com/cycle-experiences-2012/

det går att campa i Europa om man tänker till lite och gör det stealt. Dvs visa inte att du tänker lämna vägen. Använd ett grönt tält. Slå upp det när det börjar skymma så klarar ni er.
 
Har du mycket tid kan du läsa igenom min blogg (cyklade till Paris, via bl.a. Amsterdam, innan jag fortsatte mot Afrika): http://gonebiking.se

Jag rekommenderar dig att snarast skaffa ett ICA Student-MasterCard. ICA har inga påläggsavgifter på uttag utomlands, så jag brukade ta ut pengar i princip när det behövdes, 300 kronor åt gången.
Jag låg uppskattningsvis på 9 mil per dag när jag väl cyklade, men jag tog också många trevliga pauser på vägen. Det är skönt att inte göra det alltför stressat! Kommer du inte fram till ditt mål gör inte det någonting, så länge du haft en bra resa. Jag siktade på Japan, men hamnade i Afrika innan jag kände mig färdig för den gången!
Tälta kan du göra i princip var som helst så länge du inte slår upp tältet före mörkret, alternativt frågar om lov, eller inte syns på något annat sätt. Har blivit en del bensinstationer för mig, vilket ger vatten och ofta också toalettmöjlighet!
Warmshowers.org samt couchsurfing.org är också sätt att träffa folk, fixa sitt boende, spara tid (du slipper sätta up/ta ned lägret) och faktiskt även spara pengar (när man är hemma har man inget emot att ge till dem som passerar när de reser, jag har fått väldigt mycket mat under min resa).
Tror jag hållit mig på under 100 kronor per dag, inklusive oplanerade Gokart-turer och sådant!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
viktorp Sverige - Kroatien. Mkt tacksam for hjalp. Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.